مدیریت | عضویت امروز: ۱۳۹۹ پنج شنبه ۷ اسفند
نشست هنرمتعالی

  



مشروح اخــــبار
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
عبدالله اسفندیاری:
 بهتر است چهره حضرت عباس(ع) به طور واضح و مستقيم نشان داده نشود
فيلم سازان بايد در مورد نشان دادن چهره شخصيت هاي مذهبي مثل حضرت عباس(ع) محتاطانه و آگاهانه عمل كنند
 

فيلم سازان بايد در مورد نشان دادن چهره شخصيت هاي مذهبي مثل حضرت عباس(ع) محتاطانه و آگاهانه عمل كنند

فيلم سازان از سطحي نگري و شعارزدگي در مورد واقعه عاشورا بپرهيزند

يك تهيه كننده سينما و تلويزيون گفت: فيلم سازان ما بايد در مورد نشان دادن چهره شخصيت هاي مذهبي مثل حضرت عباس(ع) محتاطانه و آگاهانه عمل كنند و مراقب باشند ذهنيت مطلوب مردم از اين شخصيت ها آسيب نبيند

به گزارش ستاد خبري سومين سوگواره لحظه هاي عاشورايي، «عبدالله اسفندياري» افزود: با وجود اين كه نشان دادن چهره شخصيت هاي ديني مانند حضرت اباالفضل(ع) به لحاظ شرعي بلامانع است و منع فقهي ندارد اما به لحاظ هنري بهتر است چهره آن حضرت طوري به تصوير كشيده شود كه كاملا واضح و مستقيم نباشد تا خللي به ذهنيت مثبت مردم ما از ايشان وارد نشود.

اين منتقد سينما ادامه داد: درفيلم هاي مشهورتاريخ اديان جهان مثل«ده فرمان» چهره حضرت موسي(ع) و در سينماي خودمان در فيلم «روز واقعه» كه توسط شهرام اسدي درباره عاشورا ساخته شد، چهره حضرت زينب(س) دقيق و مستقيم نمايش داده نشد و فقط عظمت اين شخصيت ها با تكنيك هاي ويژه سينمايي به تصوير كشيده شد.

بازيگر فيلم «روز واقعه» تصريح كرد: البته اين مستقيم نشان ندادن چهره شخصيت هاي ديني به معناي آن نيست كه چهره آنها نوراني نمايش داده شود، چون اين سبك نمايشي در مورد چهره معصومين در سينما و تلويزيون ما تبديل به كليشه شده كه مخاطبان هم چندان با آن ارتباط برقرار نمي كنند.

تهيه كننده فيلم عاشورايي«دخيل» سريال مختارنامه و فيلم سينمايي روز واقعه را آثار تصويري مطلوب و آبرومند درباره عاشورا در كشور ما معرفي و خاطر نشان كرد: اين آثار غير مستقيم و در حاشيه به واقعه كربلا پرداخته اند و توانسته اند مخاطب را نيز با خود همراه كنند كه اين تجربه هاي موفق نشان مي دهد پرداخت غير مستقيم به واقعه بزرگ عاشورا به دليل محدوديت هاي كم تري كه دارد مناسب تر است.

اسفندياري افزود: پرداخت مستقيم واقعه عاشورا دشواري ها و محدوديت هايي دارد كه هر فيلم سازي به راحتي از پس آن بر نمي آيد، علاوه بر آن، پرداخت غير مستقيم اين مزيت را دارد كه به كارگردانان متعددي فرصت مي دهد با نگرش هاي متنوع به سراغ اين واقعه بزرگ و تاريخ ساز بروند و از زاويه نگاه خود به اين موضوع بپردازند.

وي با تاكيد بر اين كه فيلم سازان ما بايد از سطحي نگري و شعارزدگي در مورد واقعه عاشورا بپرهيزند يادآور شد: متاسفانه يكي از آسيب هاي جدي در زمينه فيلم هاي ديني در كشور ما،نگاههاي كليشه اي و نخ نما شده اي است كه در اين عرصه وجود دارد.

اسفندياري ادامه داد: فيلم سازي مي تواند در مورد عاشورا اثري موفق و تاثيرگذار خلق كند كه با تعمق در اين موضوع و با نگاهي خلاقانه دست به آفرينش يك اثر عاشورايي بزند.

اين تهيه كننده سينما و تلويزيون با اشاره به اين كه فروش بالاي يك فيلم در اكران عمومي به معناي ماندگاري آن اثر در ذهن مخاطب نيست، اظهار داشت: به خصوص در مورد فيلم هاي ديني ممكن است كه آن اثر در اكران، فروش بالايي نداشته باشد اما اگر اين فيلم هنرمندانه ساخته شده باشد بعدها با مخاطب ارتباط عميقي برقرار مي كند و تبديل به يك اثر ماندگار مي شود؛ چنان كه فيلم سينمايي روز واقعه در نمايش عمومي اش فروش بالايي نداشت اما بعدها تبديل به يك اثر ماندگار عاشورايي شد.

اسفندياري برگزاري سوگواره لحظه هاي عاشورايي در مشهد را تحسين كرد و گفت: جاي چنين رويداد هنري در مورد عاشورا در كشور ما خالي بود كه اين سوگواره اين خلا را پر كرد و سومين سوگواره لحظه هاي عاشورايي در مشهد به دليل نگاه تخصصي هنري نسبت به عاشورا، جايگاهي ويژه و والا و البته مقدس در بين رويداهاي هنري كشور ما دارد.

یادآوری می شود؛ سومین سوگواره لحظه های عاشورایی در رشته های عکس،فیلم و فیلم نامه، خرداد ماه سال جاري در مشهد برگزار می شود.

تاريخ: ۱۳۹۰/۲/۴

کلیه حقوق سایت متعلق به هنر متعالی می باشد.
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.