مدیریت | عضویت امروز: ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۴ مرداد
نشست هنرمتعالی

  



مشروح اخــــبار
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی:
 هدف هنرمند باید متعالی باشد/ تنها هنر متعالی در مهندسی فرهنگی اثرگذار است
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه وظایف هنری هنرمندان جدا از مسائل اعتقادی شان نیست گفت: مهندسی فرهنگی یعنی هنر به عنوان مکانیزمی برای ایجاد رفتار موثر دینی در نهاد مخاطب مورد استفاده قرار گیرد.
 

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی

هدف هنرمند باید متعالی باشد/ تنها هنر متعالی در مهندسی فرهنگی اثرگذار است

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه وظایف هنری هنرمندان جدا از مسائل اعتقادی شان نیست گفت: مهندسی فرهنگی یعنی هنر به عنوان مکانیزمی برای ایجاد رفتار موثر دینی در نهاد مخاطب مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی دکتر علیرضا باوندیان، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی در نخستین همایش نقش هنر در مهندسی فرهنگی اظهار داشت: در تعریف هنر دیدگاه ها و نظرات مختلفی وجود دارد و هرکس تعریفی ارائه می دهد به گونه ای این تعاریف بعضا متناقض است.

وی افزود:‌ در گستره فرهنگ مکتوب فارسی هیچ گاه از هنر به عنوانی که امروز یاد می کنند، نام برده نشده

و اساس معنای هنر به معنای «Art» (مهارت خلاق) امروزی نبوده است، در واقع پس از پذیرش شتابزده مفاهیم ارزشی مدرنتیه بود که متاسفانه این واژه را به جای هنر گذاشتیم و نتایج خاص آن را هم می بینیم .

باوندیان به جایگاه هنرمندان در گذشته اشاره و تصریح کرد: هنرمند یعنی کسی که آراسته به فضایل انسانی و دور از رذایل بشری است لذا به گفته شاعر در هر مجلسی قدر می دید و بر صدر می نشست اما در دوران جدید به جای صنایع مستظرفه واژه پرشکوه هنر را گذاشته ایم.

عضو انجمن بین المللی علمی ایران شناسی ادامه داد: معماران و هنرمندان در گذشته به هیچ وجه غایت هنر را در خود هنر جستجو نمی کردند و گمنامان نام آور و مستغرق در عشق خدا بودند از این رو کار هنری خود را به عنوان یک عمل عبادی تلقی می کردند یعنی وظایف هنری هنرمندان جدا از مسائل اعتقادی نبود. در واقع از هنر به عنوان مکانیزمی برای ایجاد رفتار موثر دینی در نهاد مخاطب استفاده می کردند که این همان مهندسی فرهنگی است.

وی با بیان اینکه هنر در قدیم، یک ابزار برای ابراز بوده است ابراز داشت: هنر فرآیندی بوده است که در آن هنرمند ضمن آنکه خود به یک بضاعت معنوی می رسیده است مخاطب را هم با خود همراه کرده و یک رفتار موثر دینی در او شکل می داد.

باوندیان خاطرنشان کرد: باید ببینیم امروز چگونه می توانیم از ظرفیت هنر استفاده کنیم نه برای اینکه صرفا کار فاخر هنری انجام دهیم بلکه برای اینکه از ظرفیت های هنر برای تقویت یک رفتار موثر دینی و معنوی و یا کمرنگ کردن و حذف یک رفتار ناموجه بهره گیریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد تأکید کرد: باید از ظرفیت های موثر تبلیغی هنر برای نهادینه سازی مفاهیم ارزشی تمدن اسلامی استفاده کرد.

تاريخ: ۱۳۸۹/۴/۱۸

کلیه حقوق سایت متعلق به هنر متعالی می باشد.
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.