مدیریت | عضویت امروز: ۱۳۹۸ جمعه ۲۴ آبان
نشست هنرمتعالی

  



مشروح اخــــبار
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
هنر متعالی:
 رضامیرکریمی: چرا باید سینما، دین را در یک جمله خلاصه کند؟
رضامیرکریمی در نشست نقد یه حبه قند گفت: این چه دینی است که برخی خیلی راحت می خواهند در یک جمله خلاصه کنند و از همه کارگردان‌ها می‌خواهند در پایان فیلمشان به آن برسند؟ به نظرم این تفکر مشرکانه‌ای است
به گزارش هنرمتعالی به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، «محمد‌حسین جعفریان» در ابتدای این نشست با طرح سوالاتی از فیلم «رضا میرکریمی» گفت: داستانک‌های فیلم به صورت ناهمگون به هم وصل شده‌اند و اگر فیلم بریده‌ای از زندگی ایرانی بود، بهتر بود. جعفریان ادامه داد: اتفاقات فیلم در هر کجای ایران ممکن است رخ دهد و دلیل این که شهر یزد انتخاب شده است مشخص نیست و همچنین انتقاد دیگری که از «رضا میرکریمی» شده، این است که سیر ساخت فیلم‌هایش مشخص نیست. رضا میرکریمی با تاکید بر این که داستان فیلم در هر شهری ممکن بود رخ دهد، گفت: شهرهای حاشیه کویر مانند یزد اصالت خود را حفظ کرده‌اند و به خصوص از لحاظ معماری بافت سنتی از بین نرفته است و در شهرهای دیگر چنین هارمونی نمی‌توان پیدا کرد. کارگردان «خیلی دور، خیلی نزدیک» با بیان این که در ابتدا قرار بود فیلم در شهر همدان ساخته شود، عنوان کرد: متاسفانه به روستاهای همدان که رفتیم دیدیم معماری به هم ریخته است و خانه‌های قدیمی در فضاهای بازسازی شده گم شده‌اند. مشکلی که در معماری‌های کشورمان با آن مواجه هستیم فردیتی است که در معماری‌ها وجود دارد و کسی به روح جمعی شهر اهمیت نمی دهد. کارگردان «به همین سادگی» درباره انتقادی که به لهجه‌های فیلم «یه حبه قند» شده است، گفت: هیچ بازیگری نمی‌تواند لهجه منطقه‌ای را مانند ساکنان آن ناحیه ادا کند و سعی کردیم لهجه‌ها همه فهم باشند چرا که اگر می‌خواستیم لهجه اصیل یزدی استفاده کنیم مخاطب متوجه دیالوگ‌ها نمی‌شد. وی ادامه داد: تصور می‌کنم مسیرم را در فیلم‌سازی بر اساس تجربیاتم در زندگی ادامه می‌دهم و تجربیاتم ممکن است در تعارض همدیگر قرار بگیرند و به هم کمک می‌کنند که کامل‌تر شوند. فکر می‌کنم مهم‌ترین کاری که می‌توان برای مخاطب انجام داد این است که نسبت به پیرامونش حساس کنیم و اگر حساسیت به وجود بیاید خود به خود راهکار عقلی نیز برای مخاطب ایجا می شود. در ادامه این نشست «وحید گلستان» نیز به موسیقی فیلم و ایرانی نبودن آن اشاره کرد و گفت: دوربین روی دست به پیشبرد فیلم کمک نمی‌کند و همچنین عناصری که در شخصیت‌های مدرن داریم همذات‌پنداری را کم می‌کنند. گلستان همچنین از پیشبرد سنت به سمت درامی که قهرمان‌ها و کاراکترها و میزانسن‌های مدرن تعریف شده‌اند انتقاد کرد. همچنین «محمد حسین جعفریان» نیز با اشاره به این که 20 دقیقه ابتدایی فیلم کش‌دار شده است، گفت: لهجه‌ها راه را بر خلاقیت بازیگران بسته است و همچنین می‌خواهم بدانم به نظر «رضا میرکریمی» ایرادات فیلم در چه بخش‌هایی است. در ادامه این نشست کارگردان «زیر تو ر ماه» نیز با بیان این که هنوز خیلی زود است که بخواهد از ایرادات فیلمش بگوید خاطرنشان کرد: وقتی بارها فیلم را دیدم صحنه‌هایی بود که در هر بار تماشای فیلم دوست داشتم از سالن خارج شوم و نبینم و با خودم می گفتم می‌توانستم طور دیگری سکانس را بسازم. «محمد حسین جعفریان» همچنین خواست تا منظور و قصد «رضا میرکریمی» را از ساخت فیلم «یه حبه قند» بداند که «رضا میرکریمی» در پاسخ، گفت: متاسفانه همه به دنبال واضح کردن و پیدا کردن راز هستی هستند و این یک ریشه خیلی خطرناک دارد، جهان هستی در بهترین شرایط خلق نشده است و این علاقه‌ای که برخی دارند برای شراکت با خداوند در اداره امور و روحیه اصلاح گری جدی که مسوولان می‌دانند اول اطرافیان خود را اصلاح کنند، در صورتی که در بهترین حالت باید هماهنگ شویم با چیزی که در جهان هستی رخ می‌دهد. وی ادامه داد: این چه دینی است که برخی خیلی راحت می خواهند در یک جمله خلاصه کنند و از همه کارگردان‌ها می‌خواهند در پایان فیلمشان به آن برسند، به نظرم این تفکر مشرکانه‌ای است که در همه جا پخش شده است چرا که معناها در زندگی جاری است و باید با زندگی هم سو شویم. مهمترین اتفاق این است که بپذیریم هیچ چیز کم اهمیتی وجود ندارد و جزییات در زندگی بسیار مهم است.
تاريخ: ۱۳۹۰/۱۲/۱۹

کلیه حقوق سایت متعلق به هنر متعالی می باشد.
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.