مدیریت | عضویت امروز: ۱۳۹۹ جمعه ۲ آبان
نشست هنرمتعالی

  



مشروح اخــــبار
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
به همت اداره هنر و رسانه:
 "آذر، شهدخت، پرویز و دیگران" در انجمن سینمای طلاب خراسان
پانزدهمین جلسه‌ی انجمن سینما با نمایش و نقد فیلم سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» به کارگردانی بهروز افخمی، عصر روز شنبه، 25 بهمن‌ماه 1393 در محل اتاق جلسات دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار گردید
یلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» درباره‌ی همسر خانه‌دار یک بازیگر مشهور سینما است که در آخرین فیلم او با وی هم‌بازی می‌شود و آن‌چنان مورد توجه منتقدان قرار می‌گیرد که منجر به حسادت او می‌شود. روابط صمیمانه‌ی آن‌ها تیره شده، زن قهر می‌کند و به باغچه‌ی خانوادگی دماوند می‌رود و با بازگشت دخترشان به ایران روابط آن‌ها دستخوش تحولاتی می‌شود. به گزارش رسالات، پانزدهمین جلسه انجمن سینمای طلاب خراسان با نمایش و نقد فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» در محل اتاق جلسات دفتر تبلیغات اسلامی خراسان برگزار گردید. در این جلسه حجت‌الاسلام علی‌پور، کارشناس اداره هنر و رسانه ضمن خیرمقدم به حاضرین گفت: ما طلبه‌ها در مورد فیلم‌ها می‌توانیم بسیار صاحب‌نظر باشیم و بنویسیم، چراکه این فیلم‌ها شیوه‌ی زندگی ما را دیکته، تعریف و بازتعریف می‌کنند! لذا ما هم باید نقد کنیم تا در فیلم‌نامه‌هایی که در آینده نوشته می‌شود اثرگذار بوده باشیم. وی افزود: برخی از دیالوگ‌های این فیلم و سایر فیلم‌ها بار فلسفی زیادی دارد که گاهی سعی می‌کند فکر کردن را به ما یاد دهد. در ادامه پورسلطان، کارشناس دعوت شده به جلسه، قبل از ارائه نظرات خود در مورد فیلم نظر حاضرین در جلسه را جویا شد. حجت‌الاسلام والمسلمین حسین میرزایی، یکی از افراد حاضر در جلسه بیان داشت: فیلم نقاط مثبت کمی داشت. فیلم به غیر از چند دیالوگ که به نظر می‌رسد فیلم‌نامه‌نویس برای بار دادن به متنش آن‌ها را در فیلم‌نامه وارد کرده است، نقطه‌ی مثبتی ندارد. وی گفت: به نظر فیلم کاملاً مناسبتی ساخته شده است. بیش‌تر بازیگران زن حاضر در فیلم افسرده هستند و این اندکی بیننده را پس می‌زند و این مسئله در فیلم کاملاً کلیشه‌ای بیان شده است. حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی اظهار کرد: چه ضرورتی دارد که کارگردان اصرار داشته که بازیگران خانم فیلم حتماً آرایش داشته باشند و موی سر آن‌ها رنگ کرده باشد؟ گاهی این مسئله موضوعیت دارد، اما در این فیلم به نظر ضرورتی نداشته است. البته تنها زن چادری فیلم نیز افسرده است که در هر صورت روی مخاطب اثرگذار خواهد بود. وی سبک فیلم نیز خرده گرفته و گفت: برخی از قسمت‌های فیلم را راوی روایت می‌کند! به نظر من این سبک فیلم‌سازی زیاد هنری نیست. این‌که راوی بخواهد قسمت‌های مختلف فیلم را به هم بچسباند تا خلأ موجود در فیلم، که کارگردان نتوانسته است به صورت هنری بیان نماید را بپوشاند، زیاد خوب نیست. حجت‌الاسلام آل حسن گفت: فیلم‌برداری فیلم خوب بود، اما فیلم‌نامه قوی نبود. وقتی ما یک موضوع کلیدی را برای فیلم انتخاب می‌کنیم، باید فیلم با آن هماهنگ باشد. ابتدای فیلم به نظر می‌رسد موضوع اصلی فیلم، نزاع بین آقا و خانم فیلم است، اما این‌گونه نشد و گاهی فیلم کاملاً از موضوع اصلی خارج می‌شد! وی ادامه داد: به نظر فیلم حالت سریالی به خود گرفته است. اگر فیلم به سمت فیلمی مثل «گذشته» می‌رفت موفق‌تر می‌بود، اما فیلم‌نامه در برخی قسمت‌ها کاملاً رها شده است! آل حسن افزود: فیلم سعی کرده است از هر موضوعی حرفی بگوید و موضوع مشخصی را دنبال نکرده است! گاهی روابط پدر و دختر، گاهی فمینیسم و گاهی مطالب دیگر. پس از بیان نظرات حاضرین، پورسلطانی، کارشناس مدعو جلسه در مورد ساختار فیلم گفت: فیلم اقتباسی است. اقتباسی از رمان خانم مرجان شیرمحمدی به همین نام. همسر ایشان آقای افخمی نیز فیلم‌نامه را نوشته‌اند. جالب این‌که طراح لباس فیلم نیز خود خانم شیرمحمدی هستند! وی در مورد سینمای اقتباسی گفت: سینمای ما در این زمینه بدسابقه است و من نمی‌توانم چند نمونه‌ی روشن از این دست را نام ببرم! فقط چند نمایش‌نامه‌ی خوب وجود داشته که آن‌ها آقای بیضایی به فیلم برگردانده‌اند. البته آن‌ها نیز عمدتاً نوشته‌های خود ایشان است و با سبک و ساختار خاص خود ایشان! وی افزود: برای بررسی فیلم باید آن را بخش بخش کرد و هر بخش را جدا بررسی کرد. فیلم‌نامه، کارگردان، تدوین، بازیگران، تصویربرداری، گریم و... هرکدام باید جدا مورد تحلیل قرار بگیرند. پورسلطانی بیان داشت: به صورت کلی فیلم‌نامه‌ی کار بسیار ضعیف است. قوی بودن یک فیلم‌نامه به وجود یک قصه‌ی منسجم وابسته است؛ قصه‌ای که سرانجام داشته باشد. البته منظور از سرانجام، یک پایان حتمی نیست؛ مثل فیلم موفقی چون «جدایی نادر از سیمین» که پایان قطعی ندارد، اما ذات فیلم‌نامه منسجم است. وی در مورد عدم انسجام فیلم‌نامه عنوان کرد: اول و آخر فیلم یک مشکل بیان می‌شود و انگار مشکلی که بیننده انتظار حل شدن آن و پرداختن به آن را داشته است مورد توجه قرار نگرفته است!! کارشناس جلسه گفت: در مورد فیلم‌نامه هرچقدر توضیح بدهیم تکرار مکرّرات است، چون به طور کلی سینمای ما از نبود فیلم‌نامه‌ی خوب رنج می‌برد. از طرفی فیلم‌سازان و حتی مخاطبین ایرانی، خود را محدود در برخی از ژانرهای خاص می‌بینند! در ژانر ورزشی، ژانر ترسناک، ژانر علمی-تخیّلی و... ما چند فیلم خوب داریم؟!
تاريخ: ۱۳۹۳/۱۱/۲۵

کلیه حقوق سایت متعلق به هنر متعالی می باشد.
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.