مدیریت | عضویت امروز: ۱۳۹۹ سه شنبه ۶ آبان
نشست هنرمتعالی

  



مشروح اخــــبار
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
به همت اداره هنر و رسانه:
 نمایش و نقد فیلم "امروز" در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان
چهاردهمین جلسه‌ی انجمن سینما با نمایش و نقد فیلم سینمایی «امروز» به کارگردانی رضا میرکریمی، عصر روز شنبه، 18 بهمن‌ماه 1393 در محل اتاق جلسات دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار گردید.
پس از نمایش فیلم، آقای یوسف‌زاده کارشناس برنامه، در معرفی فیلم گفت: «امروز» آخرین ساخته‌ی آقای میرکریمی است. ایشان شخصیت شناخته شده‌ای دارند و کارگردانی فیلم‌های مشهوری چون «خیلی دور، خیلی نزدیک»، «یه حبه قند» و هم‌چنین «زیر نور ماه» که یکی از جدی‌ترین فیلم‌های کار شده در موضوع روحانیت است را در کارنامه دارند. وی در ادامه گفت: «امروز» محصول شبکه‌ی آی فیلم در سال 92 می‌باشد و در جشنواره‌ی سال گذشته سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را بدست آورده است. هم‌چنین بعنوان نماینده‌ی ایران به آکادمی اسکار معرفی شده است. بازی چندباره‌ی پرستویی در کنار سهیلا گلستانی نیز جالب‌توجه است. رجبی، کارشناس دعوت‌شده به جلسه با اشاره به کارنامه‌ی فیلم‌سازی میرکریمی بیان داشت: وی کار خود را با ساخت فیلم‌های کوتاه شروع کرد. «کودک و سرباز» را در سال 78 بعنوان اولین کار خود ساخت و در سال 79 «زیر نور ماه» را کارگردانی کرد که نقطه‌ی عطفی در کارنامه‌ی او بوده است. وی در مورد اصطلاح «فیلم فارسی» توضیح داده و افزود: فیلم فارسی‌ها روایت درستی ندارند و پر از عیب و ایراد و کش دادن‌های بیجا هستند. فیلم فارسی بعد از انقلاب هم می‌تواند اتفاق بیفتد، البته با رویکردی دیگر. «امروز» هم یک فیلم فارسی مدرن است. رجبی در ادامه گفت: فیلم‌نامه اگر ساختار کلاسیک دارد، باید نقطه‌ی عطفی داشته باشد. اگر ما وارد شدن خانم به تاکسی پرستویی را نقطه‌ی عطف در نظر بگیریم، بعد از آن هیچ اتفاقی نمی‌افتد. شخصیت‌ها در فیلم رها شده‌اند. در ضمن بیننده هیچ اطلاعاتی راجع به دو شخصیت اصلی فیلم بدست نمی‌آورد. این خیلی عجیب است. وی در مورد شخصیت‌های فیلم توضیح داد: طرز فکر شخصیت‌های فیلم از شخصیت‌های کارتونی هم کمتر در نظر گرفته شده است. چون شخصیت‌های کارتونی حداقل یک هدفی دارند! در مورد شخصیت خانم فیلم، انگار ما با یک عقب‌مانده طرف هستیم که نمی‌تواند منظورش را برساند! سکوت عجیب شخصیت مرد فیلم هم جالب است. این سکوت هیچ کارکردی ندارد. اگر او سکوتش را می‌شکست اصلاً فیلم ادامه پیدا نمی‌کرد. برای همین است که می‌گویم این فیلم یک فیلم فارسی مدرن است رجبی گفت: دیالوگ‌ها نیز بسیار بد هستند. چون کارکرد درامی ندارند و فیلم‌نامه را جلو نمی‌برند و انگار قرار است یک سری اطلاعات را به صورت کاملاً مستقیم و شفاهی به بیننده انتقال دهند. وی اظهار داشت: بازی بازیگران نیز به شدت بد است. ما از پرستویی بازی بدی را می‌بینیم. حتی شبنم مقدمی که سیمرغ گرفته است و هم‌چنین خانم گلستانی که کاملاً معمولی بازی می‌کنند. فیلم فقط تشکیل شده از یک سری نماهای زیبا است برای هیچ! حجت‌الاسلام آل‌حسن، یکی از حاضرین در جلسه بود که بعد از وارد شدن این نقدها به فیلم گفت: من کاملاً 180 درجه نظرم متفاوت است. هم بازیگران فوق‌العاده بودند و هم سکوت در فیلم کاملاً بجا و مناسب است، چراکه با ریتم فیلم متناسب است. وقتی فرد احساس می‌کند که حتی با فریاد هم حرفش به گوش دیگران نمی‌رسد سکوت می‌کند. برخی از دیالوگ‌های فیلم نیز فوق‌العاده بود چراکه فیلم گاهی فراتر از موضوع خودش هم مطالبی را بیان می‌کرد. وی با اشاره به یکی از شخصیت های فیلم «آژانس شیشه‌ای» بیان داشت: سکوت را نباید به معنی نبود دیالوگ و ضعف فیلم‌نامه دانست. سکوت خودش بهترین تکنیک است. در این‌جا عصبانیت را با سکوت نمایش داده‌اند! یوسف‌زاده در مورد سکوت شخصیت‌ها در فیلم‌ها گفت: گاهی شخصیت‌ها دیالوگ ندارند، اما ما می‌دانیم که چه انگیزه‌ای از سکوتشان دارند. مثل قهرمان کابوی فیلم «خوب، بد، زشت» یا پیرمرد فیلم «شهر زیبا». ما درد شخصیت اول این فیلم را نمی‌فهمیم. چرا او باید سکوت کند؟ در حالی که راننده‌های تاکسی معمولاً افرادی با روابط عمومی به شدت بالایی هستند. وی اظهار داشت: نباید در تحلیل‌هایمان ارجاعات فرامتنی بدهیم. مثلاً بگوییم کارگردان خواسته فلان مسئله را بگوید. فیلم باید مفهوم خود را برساند. اما «امروز» این‌ها را نمی‌گوید. سؤال من این است که چرا آقای میرکریمی این مفاهیم فرامتنی را در فیلم نیاورده‌اند و اصرار دارند که نقش اول در بیان کلمات خسّت به خرج دهد و تحقیر شود. رجبی نیز بیان داشت: قرار نیست هر فیلمی که سکوت دارد فیلم خوبی باشد. فیلم دارد ادای عمیق بودن را در می‌آورد. یکی دیگر از حاضرین در جلسه گفت: فیلم «امروز» فیلم فارسی نیست چراکه این فیلم‌ها‌ به معنای خاص خود، جدای از رقص و آواز، محتوای ابتذال دارند. از طرفی با توجه به سابقه‌ای که از آقای میرکریمی سراغ داریم بعید است که ایشان این ریتم کند را سهواً انتخاب کرده باشند. آل حسن بیان داشت: ریتم کند در واقع نمایانگر جامعه‌ای بدبخت و بیچاره است که هزار امید و آرزو داشته‌اند، اما این آرزوها محقق نشده است. وی ادامه داد: در جامعه‌ای که همه چیز شعاری شده است و همه خودشان را استاد اخلاق می‌دانند، بهترین انتخاب این است که قهرمان فیلم سکوت اختیار نماید. او ساکت است اما وظیفه‌ی خودش را انجام می‌دهد. از طرفی فیلم ذره ذره او را معرفی می‌کند. رجبی، کارشناس دعوت شده به جلسه در پایان صحبت‌های خود گفت: ما در سینما با کادر سر و کار داریم. قرار است در کادر ما کنشی صورت گیرد. ریتم فیلم را باید با توجه به ساختار فیلم انتخاب کرد و کند بودن ریتم به تنهایی هیچ مزیتی برای فیلم نخواهد بود. چون این فیلم، فیلمنامه درستی ندارد، نماهای طولانی به چشم می‌آید و غیرکاربردی به نظر می‌رسند. سکوت و ریتم کند باید کارکرد زیبایی‌شناسانه داشته باشند. آقای زارعیان، رئیس اداره هنر و رسانه در پایان جلسه با تشکر از حضور حاضرین، به فراخوان از طلاب هنرمند اشاره کرده و در مورد تحلیل فیلم گفت: قرار نیست در این‌چنین جلساتی به یک حکم قطعی برسیم. ما می‌خواهیم به ذهن فیلم‌ساز نزدیک شویم و سعی کنیم برداشت خود را از فیلم انتقال داده و تکمیل نماییم. کارشناس جلسه نباید نظر دیگران را رد کند و اگر کم و کاستی در صحبت حاضرین می‌بیند، باید آن را در انتها بیان نماید.
نمایش و نقد فیلم امروز
 نمایش و نقد فیلم امروز

نمایش و نقد فیلم امروز
 نمایش و نقد فیلم امروز

نمایش و نقد فیلم امروز
 نمایش و نقد فیلم امروز

نمایش و نقد فیلم امروز
 نمایش و نقد فیلم امروز
تاريخ: ۱۳۹۳/۱۱/۱۹

کلیه حقوق سایت متعلق به هنر متعالی می باشد.
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.