مدیریت | عضویت امروز: ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۶ مرداد
نشست هنرمتعالی

  



مشروح اخــــبار
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
منتقد؛ مسعود زارعیان:
 نقد فیلم "ماهی و گربه"
با عجله به سالن نمایش فیلم می شوم. سالنی با ظرفیت حدود 70 صندلی که در حال انفجار است. با زور وارد سالن می شوم و جایی پیدا می کنم تا لااقل ایستاده هم که شده فیلم را از دست ندهم
 
با عجله به سالن نمایش فیلم می شوم. سالنی با ظرفیت حدود 70 صندلی که در حال انفجار است. با زور وارد سالن می شوم و جایی پیدا می کنم تا لااقل ایستاده هم که شده فیلم را از دست ندهم. نمای آغازین فیلم دوربین ثابت است و دو مرد در کنار کلبه ی جنگلی شان مشغول گفتگو هستند.

به غیر از دراز کشیدن برخی تماشاگران در نیم متری پرده سینما، صبر افرادی که می خواهند این فیلم بلند و تک پلان را ببینند برای جالب است. شاید باز هم این قدرت سینما است که اینگونه مخاطب خود را سحر می کند.

"گربه و ماهی" فیلمی 130 دقیقه ای، آخرین ساخته شهرام مکری است. خودش قبلا گفته بود از نقاشی های اشر الهام گرفته ام و برای همین کل فیلم در یک پلان می گذرد.

به نظرم جسارت فیلمساز ستودنی است اما باید درباره جذابیت و سینمایی بودن این فیلم تامل کرد. من به عنوان مخاطب دلیل برخی از ادا و اطوارها را نمی فهمم، چیزی که در چند اثر دیگر جشنواره هم اتفاق افتاد. مثلا "بادیگران" ناصر ضمیری، همه چیز برای فروش امیر حسین ثقفی یا همین ماهی و گربه.

باید هر تکنیک یا نوآوری کارکرد سینمایی داشته باشد و مخاطب را با خود همراه کند. حالا صرف اینکه قرار است تجربه گرایی شود نمی توان بی دلیل برخی از صحنه ها را کش داد و یا تجربه های ماقبل را در پرداخت داستانی تکرار کرد. فیلم مکری فقط خون و خونرزی های برخی اسلشرهای سینمایی را نداشت و الا همان تعلیق های مکرر را در خود داشت.

اما از انصاف نباید گذشت که برخی از سکانس ها با توجه به عدم قطع پلان بسیار عالی درآمده بود. ای کاش کمی بیشتر روی شخصیت ها و داستان هایشان فکر می شد تا روایت داستانی دچار ضعف نشود. مثلا می توانست داستان ها از هم جدا نباشد و به نحوی با هم نقطه اشتراک داشته باشند و گروه بخورند. به هر حال این اثر جسورانه متعلق به فیلمساز جوان و خوش فکر سینمای ایران است که ساختارشکنی هایش قابل احترام است.

تاريخ: ۱۳۹۲/۱۱/۲۱

کلیه حقوق سایت متعلق به هنر متعالی می باشد.
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.