مدیریت | عضویت امروز: ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۸ مهر
نشست هنرمتعالی

  



مشروح اخــــبار
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
عباس کریمی:
 نگاهی به انیمیشن «ریو» + عکس
«ریو» انیمیشنی دیگر است که در ماه های اخیر اکران جهانی شد و اکنون نسخه دوبله فارسی آن نیز به بازار ویدئویی ایران پا گذاشته است. ویژگی اصلی این فیلم خوش ساخت و پر رنگ و لعاب، تبلیغات توریستی آن برای کشور برزیل به ویژه ریو و ژانیرو است که نام فیلم را نیز از آن گرفته اند.
انیمیشن سینمایی آمریکایی، قدرتمند ترین آثار روی پرده سالن های نمایش در جهان هستند. از اولین آثار هانا-باربارا و والت دیزنی و مترو گلدوین مه یر گرفته تا استودیوهای جدیدتری مثل دریم ورکز، این فیلم ها سلطه خود را بر پرده نقره ای جهان و در تعاقب آن، قاب شیشه ای خانه ها حفظ کرده اند و شاهد اخیر آن فروش بالای نسخه سه بعدی شیرشاه است که پس از 17 سال همچنان پرطرفدار باقی مانده است و مردم برلی دیدن آن بلیت سینما خریداری می کنند. این انیمیشن ها، آثاری مختص سرگرمی نیستند و برای ساخت آن ها ماه ها و گاه سالها برنامه ریزی و تحقیق می شود. نمونه این ادعا، انیمیشن موفق علاءالدین بود. سازندگان این فیلم 127 جلسه را برگزار کردند که در آن تصمیم بگیرند علاءالدین چه شکلی باشد تا همه کودکان دنیا با وی همذات پنداری کنند! «ریو» انیمیشنی دیگر است که در ماه های اخیر اکران جهانی شد و اکنون نسخه دوبله فارسی آن نیز به بازار ویدئویی ایران پا گذاشته است. ویژگی اصلی این فیلم خوش ساخت و پر رنگ و لعاب، تبلیغات توریستی آن برای کشور برزیل به ویژه ریو و ژانیرو است که نام فیلم را نیز از آن گرفته اند. ریو، شهر شاد رنگارنگی است است با شکوفه های صورتی و پرندگان زیبا که زیبایی صوری آن هنگام کارناوال به حد اعلا می رسد و بیننده این انیمیشن ناخودآگاه هوس می کند به این شهر سفر کند. داستان ریو، درباره یک بچه طوطی به نام «بلو» است که از جنگل شکار می شود و طی حادثه ای به دست دختربچه ای درمینه سوتای آمریکا می افتد که وی را بزرگ می کند این دو با هم بزرگ می شوند تا این که یک دکتر برزیلی به دختر خبر می دهد که بلو آخرین بازمانده از نسل خودش است و دختر را مجاب می کند که با وی به برزیل بیاید تا نسل بلو را با هم حفظ کنند. با پا گذاشتن به ریو، پای قاچاقچیان پرنده به داستان باز می شود و از اینجا تا پایان فیلم حوادثی پیش می آید که قهرمانان اصلی آن دختر آمریکایی و بلوی آمریکا دیده است! این دو قهرمان آمریکایی وضعیت نامطلوب موجود را بر هم می زنند و در انتها، پایان خوشی را به بیننده فیلم هدیه می کنند. این که اکثر قهرمانان فیلم های آمریکایی، آمریکایی هستند و فقط آن ها توانایی قهرمان بودن را دارند، نکته جدیدی نیست اما به ما گوشزد می کند که ما در انیمیشن های ایرانی کارهای زیر پوستی و تاثیرگذاری نداشته ایم تا کودک و نوجوان ایرانی نسبت به ایرانی بودنش حس غرور داشته باشد. تا باور کند که قابلیت سوار شدن بر مرکب سرنوشت و تغییر مسیر آن را دارد همان طور که بلو این کار را بارها و البته به صورت نمادین انجام می دهد. آنجا که در دوراهی تردید، وقتی سوار سگ آهنگر است جای بازگشت، مستقیم می تازد تا به نجات طوطی هم نوع اش برود یا آن جا که با استفاده از کپسول آتش نشانی از قفس بیرون می آید و همه پرندگان را آزد می کند. در پایان نیز در آخرین لحظه خود را اجبار به پرواز می کند، چیزی که در ظرفیت های نهفته اش وجود داشته اما به دلیل نوع زندگی، این استعداد شکوفا نشده است. توجه نکردن به این ظرایف در سینمای ایران باعث می شود که در جشنواره کودک و نوجوان هرسال، فیلم های تکراری فیلم فجر در کنار تک و توک آثار جدید به نمایش در می آید تا ثابت شود ما هم سینمای کودک داریم. عباس کریمی
نگاهی به انیمیشن «ریو»
 نگاهی به انیمیشن «ریو»

نگاهی به انیمیشن «ریو»
 نگاهی به انیمیشن «ریو»

نگاهی به انیمیشن «ریو»
 نگاهی به انیمیشن «ریو»

نگاهی به انیمیشن «ریو»
 نگاهی به انیمیشن «ریو»
تاريخ: ۱۳۹۰/۸/۱۴

کلیه حقوق سایت متعلق به هنر متعالی می باشد.
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.