مدیریت | عضویت امروز: ۱۳۹۹ شنبه ۳ آبان
نشست هنرمتعالی

  



مشروح اخــــبار
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
مهدی علیپور:
 بررسی فیلم " کابوی ها و بیگانگان " + عکس
یکی از موضوعات مورد علاقه کارگردانان ژانر علمی-تخیلی در طول تاریخ سینما، آمدن موجودات فضایی به زمین بوده است. به خصوص در دو دهه اخیر سالی نیست که چندین فیلم در این زمینه ساخته نشود .
Cowboys & Aliens کابوی ها و بیگانگان محصول سال 2011 آمریکا هنرپیشگان: دنیل کریگ ، هریسون فورد ، اولیویا وایلد کارگردان: جان فارو یکی از موضوعات مورد علاقه کارگردانان ژانر علمی-تخیلی در طول تاریخ سینما، آمدن موجودات فضایی به زمین بوده است. به خصوص در دو دهه اخیر سالی نیست که چندین فیلم در این زمینه ساخته نشود . سازندگان این فیلم ها برای این موجودات همانند انسان ها قائل به دو خلق و خوی نیک و بد بوده‌ که معیار سنجس آن، ما انسان ها هستیم ؛ بدین گونه که اگر این موجودات به آدم ها و یا آدم های خوب فیلم کمک کنند از دید فیلم خوب تلقی شده و اگر به قصد آزار و اذیت و نابودی ما انسان ها و یا کمک به آدم های خبیث به زمین آمده باشند از منظر سازندگان و به احتمال زیاد از نگاه بیننده فیلم موجوداتی منفور و بد تلقی می شوند. در همین راستا به هر اندازه شخصیت های فیلم (از جمله خود موجودات فضایی) برای بیننده دقیقتر و با ظرافت بیشتری پرداخت شود ارتباط بیننده با فیلم بهتر و قطعا فیلم برای وی جذابتر خواهد شد که متاسفانه باید گفت شخصیت پردازی در اکثر این فیلم ها زمانی صورت می گیرد که این موجودات یا مطلقا خوب باشند و یا در دو نوع خوب و بد در یک فیلم مطرح شوند. به عنوان مثال می توان به فیلم «E.T» اشاره کرد که هم شخصیت های زمینی ( بخصوص الیوت ) پرداخت شده و هم «ای.تی» . و یا قسمت دوم سری Terminator ؛ که ما با دو موجود فضایی خوب و بد «T-800 و T1000 » روبرو هستیم که این فیلم از لحاظ شخصیت پردازی در سطح نسبتا خوبی بوده و قابل مقایسه با قسمت قبلی فیلم که موجود فضایی یک نابودگر تمام عیار است ، نمی باشد . نپرداختن به شخصیتها تنها به این دلیل است که فیلم از ابتدا تا انتها قرار است تفکر خاصی را به بیننده القا کند که معمولا این تفکر " ترس از دشمنی بسیار نیرومند " است و هرچه این دشمن ناشناخته تر باشد ترس بیشتر ؛ و چون قرار است القای این تفکر در مفیدترین زمان ممکن انجام پذیرد شخصیت پردازی موجب اتلاف زمان فیلم است. فیلم «کابوی ها و بیگانگان» از آن دسته فیلم هایی است که موجودات فضایی، خبیث معرفی شده اند که با توجه به مطلبی که در بالا به آن اشاره شد با شخصیت پردازی خاصی روبرو نیستیم. اما این بار قرار نیست بیننده از دشمنی خاص و ناشناخته بترسد ، بلکه قرار است موجودات فضایی مسبب برخی مشکلات باشند. " مردی در وسط بیابان در حالیکه زخمی شده است از خواب بلند می شود. او که دلیل آمدش به این نقطه از بیابان را به یاد نمی آورد پس از بر خورد با سه راهزن و کشتن آنها به شهر می رود . در شهر با پیرمردی آشنا شده و پیر مرد نیز زخم او را درمان می کند . در همین لحظه است که پسر جوانی در حالیکه هفت‌تیر در دست دارد ، شروع به آزار و اذیت مردم می کند و ... " از همان ابتدای فیلم سعی شده است با نشان دادن برخی از عناصر موجود در ژانر وسترن ، فیلم حال و هوایی وسترن به خود بگیرد . (( قهرمانی در وسط بیابان / راهزنانی کثیف ، با ریش و سبیلی انبوه و نامرتب که برای توهین به قهرمان ، بر زمین تف می کنند / موسیقی فیلمهای وسترن / پیر مردی که به قهرمان کمک می کند / بچه پولدار لوس و ننری که سعی دارد خود را قدرتمند جلوه دهد / رستورانداری که به وضعیت موجود معترض است / کلانتری که سعی می کند عدالت را اجرا کند ولی نمی تواند / گله داری ثروتمند که بسیار خشن و عصبی است )) این عناصردر کنار میزانسن فیلم قرار است بیننده را به فضای فیلمهای وسترن ببرد . تفاوتی که اینجا دیده می شود این است که در فیلمهای وسترن باید شخصیت ها ، که عوامل اصلی علت و معلول در رویدادهای فیلم می باشند ، به خوبی پرداخت شود تا فیلم انسجام خود را از دست ندهد ؛ اما در «کابوی ها و بیگانگان» این کار صورت نگرفته و هرگاه نویسندگان فیلم حس کرده اند داستان در حال ازهم پاشیدن است با یک حمله «بیگانگان» و یا ترزیق یک مشت دیالوگ بی خاصیت به داستان ، به نوعی سعی کرده اند اوضاع را جمع وجور کنند ( که البته موفق هم نشده اند ) از اینجاست که می توان دریافت فیلم فقط و فقط پیامی خاص برای مخاطب خود دارد و قرار است فکری را به بیننده اصلی فیلم القا کند . از علت آمدن بیگانگان به زمین می توان به محتوای این تفکر پی برد . علتی که در نیمه دوم فیلم از زبان کاراکتر «الا» بیان می شود " آمدن بیگانگان به زمین بخاطر طلاست " . «الا» که معلوم نیست موجودی زمینی است ، فضایی است ، جن است یا پری ؟ و گویا از همه چیز با خبر است! دلیل هجوم بیگانگان را بدست آوردن ذخایر طلا بیان می کند و می گوید بیگانگان از تنبلی انسانها استفاده می کنند . دو برداشت از این صحبت می توان کرد : یکی آنکه سازندگان فیلم تصور کرده اند بحران اقتصادی به کرات دیگر هم سرایت کرده و ساکنان آنها برای حل مشکل خود آمده اند ذخایر طلای زمینی ها را بدزدند ، دیگر آنکه قرار است کاسه کوزه مشکلات اقتصادی بر سر یک دشمن ناشناخته و بسیار خطرناک شکسته شود ؛ که با توجه به مطالبی که در بالا ذکر شد و اینکه هیچ دلیل خاص و قابل توجه دیگری در فیلم بیان نمی شود ، احتمالا تفکر دوم مدنظر سازندگان فیلم بوده و سعی دارند به بیننده اصلی خود بفهمانند که برای شکست این هیولای بحران اقتصادی همگی ، پیر و جوان ، زن و مرد و حتی کودکان ، از هر قوم و نژادی که هستند ( حتی سرخ پوستان ) باید دست از تنبلی برداشته و با این غول بی شاخ و دم که معلوم نیست از کجا آمده به مبارزه برخیزند ؛ و بخاطر داشته باشند که این مشکلات هیچ ربطی به حاکمان آمریکا ندارد ! مهدی علیپور
بررسی فیلم " کابوی ها و بیگانگان "
 بررسی فیلم " کابوی ها و بیگانگان "

بررسی فیلم " کابوی ها و بیگانگان "
 بررسی فیلم " کابوی ها و بیگانگان "

بررسی فیلم " کابوی ها و بیگانگان "
 بررسی فیلم " کابوی ها و بیگانگان "
تاريخ: ۱۳۹۰/۸/۱۲

کلیه حقوق سایت متعلق به هنر متعالی می باشد.
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.