مدیریت | عضویت امروز: ۱۳۹۹ شنبه ۳ آبان
نشست هنرمتعالی

  



مشروح اخــــبار
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
 سینمای موسوم به سینمای دینی
سینمای موسوم به سینمای دینی - چه تعریف‏پذیر باشد چه نباشد - مشکلات خاص خود را دارد و هر فیلمسازی را برای حضور در این حوزه، دچار چالش‏های جدی و متفاوت با دیگر ژانر‏های سینمایی می‏کند.
سینمای موسوم به سینمای دینی - چه تعریف‏پذیر باشد چه نباشد - مشکلات خاص خود را دارد و هر فیلمسازی را برای حضور در این حوزه، دچار چالش‏های جدی و متفاوت با دیگر ژانر‏های سینمایی می‏کند. در نوشتار زیر به همراه سه نفر از برگزیدگان هفتمین جشنواره فیلم کوتاه دینی، نگاهی داشته‏ایم به مشکلات و چالش‏هایی که انتخاب سوژه و ساخت و پرداخت آثار موسوم به «دینی»، برای فیلمساز دارند. *کار سفارشی، کم لحظه خوب دارد «روزنه» که به عنوان بهترین فیلم پویانمایی جشنواره هفتم معرفی شد، روایت چند گلوله است که در فضای جنگی خشاب‏گذاری شده‏اند. امیر مهران كارگردان «روزنه» در این‌باره می‏گوید: اتفاقاتي با موضوعات دینی به دلیل اینکه مردم ما دین‏گرا هستند، در کشور ما زیاد می‏افتد و دین جزو موضوعاتی است که فیلمسازان ما زیاد به آن می‏پردازند، اما نکته اصلی اینجاست كه خیلی از این فیلم‏ها با دید سفارشی ساخته می‏شوند و يكي از معایب کار سفارشی هم این است که اتفاق و لحظه خوب، كم دارد. آن‏هم به دلیل این است که فیلمساز زیاد انگیزه شخصی ندارد و این‏طور می‏شود که فیلم یا خوب از كار درنمي‌آيد و یا شعاری می‏شود. این کارگردان با اشاره به برخورد مخاطبان با این آثار می‏افزاید: مخاطب هوشمند خیلی سریع این موضوع را می‏بیند و به‏جای همذات‏پنداری کار را پس می‏زند. به دلیل شرایط بد مالی هنرمندان و وجود جشنواره‏های مختلف، این سفارشی ساختن‏ها در حوزه پويانمايي زیادتر است، اما چون حرف دل فیلمساز نیستند، خیلی وقت‏ها به دل نمی‏نشینند. *اتفاقا تمایل پرداختن به مسائل دینی بسیار زیاد است اما یکی دیگر از برگزیده‌هاي اصلی این جشنواره، «پشت‏بام» به کارگردانی فائزه عزيزخاني بود که با عنوان بهترین فیلم داستانی و با انتخاب بازیگری زن، شیرین آقارضاکاشی، مورد تقدیر قرار گرفت. «پشت‏بام» داستان ارتباط آدم‏هاست با خدا. یک مادر و دختر تقابل دو نسل دیروز و امروز را در برقراری این ارتباط به تصویر می‏کشند. کارگردان این اثر می‏گوید: چیزی که واضح است، این است که ما براساس مقررات و ضوابط خاصی باید در حوزه دین صحبت کنیم و این چارچوب باعث می‏شود که هرکسی خودش و تفکرش را در قالبي از پیش تعیین‏شده تعین کرده و به تصویر بکشد و چنین برخوردی نگاه فیلمساز را مقداری محدود می‏کند. فائزه عزيزخاني با تاکید براینکه تمایل انسانی ما بسیار زیاد است که درباره مسائل دینی و باورهای خودمان فیلم بسازیم و حرف بزنیم، می‏افزاید: دین اتفاقا از آن موضوعاتی است که همه دوست دارند با آن کار کنند؛ چراکه چیزی است که زندگی‏شان را تعریف می‏کند و این علاقه همه است که از آن بگویند و بشنوند. اگر چارچوب‏هایی که ما برای این حوزه مشخص می‏کنیم، کمی بازتر باشد فکر نمی‏کنم در این حوزه با مشکل جدی دیگری روبه‌رو باشیم. *در انتخاب موضوع مشکلی نداریم، مهم پرداخت است «مش اسماعیل» و کارگردان و چند تن از عواملش، یکی دیگر از برگزیدگان جشنواره هفتم بودند. «مش اسماعیل» شرح زندگی یک‌ساله پیرمرد کشاورز نابینایی است که با رزق حلال و نشاط، گذران زندگی می‏کند. مهدی رمضان‏پور که این اثر را ساخته می‏گوید: در انتخاب موضوع چندان مشکلی نداریم؛ مهم پرداخت به موضوع موردنظر است. پرداخت موضوعات دینی بسیار سخت است. عموما به سمت موضوعات دینی نمی‏رویم به خاطر اینکه باید در انتخاب موضوع و پرداخت آن، دقت فراوان داشته باشیم تا ناخودآگاه به سمت انحراف نرویم. وی ادامه می‏دهد: اگر بخواهیم به‌صورت مستقیم پیام فیلم را به مخاطب انتقال دهیم، بیشترین ضربه را به فیلم زده‏ایم! اما اگر روایت و پیام فیلم به‌صورت غیرمستقیم باشد و بگذاریم مخاطب خودش پیام فیلم را درک کند و تصمیم بگیرد، تاثیر خیلی بیشتری خواهد داشت و این جریان باعث ایجاد تفکر در ذهن مخاطب می‏شود.
تاريخ: ۱۳۹۰/۸/۹

کلیه حقوق سایت متعلق به هنر متعالی می باشد.
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.