مدیریت | عضویت امروز: ۱۳۹۹ جمعه ۲ آبان
نشست هنرمتعالی

  



مشروح اخــــبار
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
 تأخير در برنامه‌ريزی؛ مهم‌ترين دليل عدم تعامل حوزه با رسانه
حوزه در مسئله رسانه تأخير در برنامه‌ريزی دارد؛ چرا كه ضرورت و اهميت رسانه را فهميده ولی فهم كامل آن نياز به زمان دارد اگر ما يك مسئله را خوب بفهيم حتی با تأخير، خيلی بهتر از اين است كه با عجله و بدون شناخت وارد مبحث رسانه شويم.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد عيسی‌نژاد، معاون تبليغ دفتر تبليغات اسلامی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرانی ايران(ايكنا) درباره ضرورت آشنايی حوزيان با رسانه ابراز كرد: شيعه در طول تاريخ دو ويژگی داشته كه آن را از ديگر مذاهب تمييز می‌داده؛ يكی جريان عقلانيت و اهميت شيعه به عقل است؛ به عنوان مثال يكی از مهم‌ترين كتب حديثی شيعه يعنی اصول كافی با بحث عقل شروع‌ می‌شود و نكته دوم تمييز تشيع با ديگر مذاهب از جهت تبليغی و گره خوردن هويت تبليغی با رسانه در اين مذهب است.

وی ادامه داد: در بحث امامت امام علی(ع) نزول آيه «وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ» نشان از اهميت دين اسلام و مذهب تشيع به بحث تبليغ است، اصلا تكوين و تكون اسلام و به خصوص شيعه با تبليغ گره خورده، و هويت شيعه چون تبليغی است با رسانه.

عيسی‌‌نژاد افزود: يكی از الزامات اين مكتب كه ادعای راهبری جهان را دارد گره خوردن آن با رسانه است، شيعه از ابتدا با رسانه‌های متناسب با زمان خودش پيش‌رفته، ابوذر غفاری يك مبلغ بود كه با زبانش حكومت شام را زير سؤال برده بود، ميثم تمار در راه تبليغ دين زبانش را از دست داد.

معاون تبليغ دفتر تبليغات اسلامی خراسان رضوی تصريح كرد: اگر شيعه توانسته با توجه به خانه‌نشينی مولا علی(ع) و ياران كم امام حسين(ع) و مظلوميت ائمه(ع) از نظر تعداد ياران بعد قرن سيزده به بعد قيام‌هايی را به راه بيندازد و در قرن معاصر افراد انقلابی همچون سيدجمال‌الدين اسدآبادی و امام خمينی(ره) را تربيت كند فقط به مدد استفاده تشيع از رسانه‌های سنتی و متناسب با زمان خودش بوده است.

وی افزود: ما از گذشته در شيعه دو رسانه جدی داشتيم؛ يكی «منبر و خطابه» و ديگری «شعر» كه هر دو عنصر در خدمت تشيع بودند حتی در اشعار شاعران اهل سنت از فضائل ائمه(ع) زياد به چشم می‌خورد پس اين دو رسانه توانسته حوزه‌های علميه و نهادهای تبليغی را با خود همراه كند و نتيجتا تشيع را از ا‌وپوزيسيون به پوزيسيون و تشكيل حكومت با مبانی فكری شيعه برساند.

وی در مقام بيان مثال اظهار كرد: علما و مراجع بزرگوار در گذشته رساله‌های مختلف طنز و سرگرمی برای اصناف مختلف چاپ می‌كرده‌اند؛ به عنوان مثال طنز «موش و گربه» شيخ بهايی و كشكول‌‌های مختلف علما نوعی مديريت شادی متدينان بوده است كه با طنز، بسياری از مسائل دينی و حتی سياسی را به مردم گوشزد می‌كردند.

 موبايل به مثابه يك رسانه جمعی
در آينده‌ای نه چندان دور موبايل به يك بستر رسانه تبديل می‌شود و ما بايد از همين الآن به فكر بسترسازی وبرنامه‌ريزی برای اين رسانه باشيم

عيسی‌نژاد افزود: شيعه توانسته در گذشته از ظرفيت‌های رسانه‌ای كمك بگيرد و به يك جريان تأثيرگذار و هويت مستقل برسد و اين نشان می‌دهد هويت تبليغی شيعه با رسانه گره خورده و به يك ظرفيت تأثيرگذار برسد و به همين دليل پيشقراول باشد.

وی در پاسخ به اين سؤال كه وظيفه حوزه در حال حاضر در قبال مواجهه با رسانه‌های نوين چيست؟ ابراز كرد: در حال حاضر با توجه به حوزه‌های وسيع رسانه‌ای كه در ساحت‌های مختلف هنری و رسانه‌های ديجيتال مواجه هستيم من احساس می‌كنم حركتی خوب در حوزه اتفاق افتاده است، اما تأمين‌كننده همه نيازها نيست اينكه اكثر مراجع ماهواره و پايگاه اينترنتی تأسيس كرده‌اند نشان دهنده اين است كه جان بيدار تشيع به تأثير رسانه و ظرفيت‌های آن توجه داشته،‌ اما اين يك بعد قضيه است و اين كه چقدر در اين عرصه شناخت و توليد برنامه صحيح داشته‌ايم، اين نقطه ضعف ما بوده و هست.

معاون تبليغ دفتر تبليغات اسلامی خراسان رضوی شبكه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، شبكه‌های ماهواره‌ای، تلويزيون، اينترنت، بازی‌های كامپيوتری را از ظرفيت‌های مهم و تأثيرگذار دانست و افزود: در آينده‌ای نه چندان دور موبايل به يك بستر رسانه تبديل می‌شود و ما بايد از همين الآن به فكر بسترسازی و برنامه‌ريزی برای اين رسانه باشيم.

وی تبيين كرد: در فضاهای سينمايی بعضا يك فيلم سينمايی جهان را تحت تأثير می‌گذارد، ما حداقل بيست سينماگر متدين داريم كه حرف دين را می‌فهمند و مطرح می‌كنند و اين ظرفيت‌ها‌ی متدينان ما است؛ جامعه تبليغی ما با دو ظرفيت مواجه است؛ اولين ظرفيت، مبلغان ما هستند و ظرفيت ديگر، متدينان ما كه سينماگران متدين هستند و بايد از اين ظرفيت استفاده، و با آنها ارتباط برقرار كنيم.

وی در خصوص آشنايی طلاب با رسانه‌های تصويری به خصوص سينما به نحو عملی ابراز كرد: به نظر من طلاب و روحانيون در اين عرصه نبايد حضور حداكثری داشته باشند؛ چرا كه تخصص لازم را از نظر فنی ندارند ولی حضور حداقلی روحانيت چه در عرصه سينما و چه در تمام عرصه‌های ديگر امری ضروری است و بايد حوزه حمايت فكری و نقد و تحليل رسانه‌های تصويری را به عهده گيرد.

عيسی‌نژاد گفت: ما اولين كاری كه در معاونت تبليغ دفتر تبليغات اسلامی خراسان در اين زمينه انجام داده‌ايم طبقه‌بندی رسانه‌های سنتی و مدرن در 25 مورد و سپس جذب افراد علاقه‌مند در اين عرصه‌ها و آموزش آنها بوده است.

وی اظهار كرد: ما در عرصه منبر و خطابه، داستان‌نويسی، شعر، فيلمنامه‌نويسی، عكاسی، كارگردانی، فضاهای مجازی و بازی‌های كامپيوتری برنامه‌های متناسب با مراكز هدفمان و مخاطبانمان تعريف كرده‌ايم و بر همان اساس طلاب علاقه‌مند را آموزش می‌دهيم.

معاون تبليغ دفتر تبليغات اسلامی خراسان رضوی مطالعه، جمع‌بندی، مفهوم‌سازی و طبقه‌بندی ظرفيت‌های رسانه‌ای به لحاظ مفهومی و مصداقی را برای برنامه‌ريزی مهم دانست.

 تعامل حوزه با سينماگران متدين
جامعه تبليغی ما با دو ظرفيت مواجه است اولين ظرفيت مبلغان ما هستند و ظرفيت ديگر متدينان ما كه سينماگران متدين هستند و بايد از اين ظرفيت استفاده، و با آنها ارتباط برقرار كنيم

وی در خصوص تعامل حوزه با رسانه ابراز كرد: با توجه به ظرفيت حوزه و استقلال حوزه، در اين زمينه كارهای خوبی انجام شده و قابل دفاع است؛ به طور مثال در شبكه‌های اجتماعی كارهای زيادی شده و تعداد طلبه‌های وبلاگ‌نويس رقم بسيار بالا و درخور توجهی است.

عيسی‌نژاد ادامه داد: من تأخر فرهنگی در حوزه را قبول ندارم بلكه حوزه تأخر در برنامه‌ريزی دارد؛ چرا كه حوزه ضرورت و اهميت رسانه را فهميده ولی فهم كامل آن نياز به زمان دارد اگر ما يك مسئله را خوب بفهميم حتی با تأخير، خيلی بهتر از اين است كه با عجله و بدون شناخت وارد مبحث رسانه شويم.

وی در پاسخ به اين سؤال كه چرا تأخر برنامه‌ريزی در حوزه وجود داشته است؟ گفت: چون به شكل جدی اين مسئله در دروس خارج مطرح نشده است، بايد بحث رسانه در دروس خارج مطرح شود و كرسی‌های نظريه‌پردازی رسانه شيعی متناسب با مبانی و اقتضائات آن شكل گيرد و اساتيد اين مباحث جديد رسانه‌ای را در دروس خارج مطرح كنند وگرنه با يك تأخر فهم برنامه‌ريزی و مديريت استراتژيك در رسانه امروز مواجه خواهيم شد.

عيسی‌نژاد در پايان اظهار كرد: روحانيت كه ادعای مديريت جهان را دارد بايد با زمان پيش برود؛ رسانه‌های جديد يك زندگی نو هستند، شبكه‌های اجتماعی در ابتدا فقط يك نظريه بودند ولی الآن تبديل به رسانه شده‌اند و ما تا نظريه و كرسی نظريه‌پردازی در زمينه رسانه‌های جمعی نداشته باشيم تأخر برنامه‌ريزی و مديريتی خواهيم داشت كه در آينده تهديدی جدی محسوب می‌شود.

تاريخ: ۱۳۹۰/۸/۴

کلیه حقوق سایت متعلق به هنر متعالی می باشد.
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.