مدیریت | عضویت امروز: ۱۳۹۸ سه شنبه ۶ اسفند
نشست هنرمتعالی

  



مشروح اخــــبار
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
آيت‌الله يوسفی غروی:
 جعل تاريخ و تكيه بر شخصيت‌ خيالی اساس سريال «الحسن و الحسين» است
سريال «الحسن و الحسين»[عليهما‌السلام] بر وجود شخصيتی به نام «عبدالله بن‌سبأ» كه خيالی‌ بودن آن از مسلّمات تاريخ است، تكيه‌كرده و در جای جای آن تحريف تاريخ به وضوح ديده می‌شود كه اين مسئله نشان می‌دهد اين مجموعه به لحاظ تاريخی كاملاً بی‌ارزش است.

آيت‌الله محمد‌هادی يوسفی غروی، استاد حوزه علميه قم و مؤلف دانشنامه «تاريخ اسلام»، در نشست تخصصی «نقد و بررسی سريال موهن الحسن و الحسين»[عليهما‌السلام] كه در محل خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) برگزار شد، ضمن بيان اين مطلب گفت: اين سريال بر وجود شخصی وهمی از اهالی يمن كه از مادر سياه‌پوستی زاده شده مبتنی است. اين مرد كه نام او را عبدالله ابن سبأ می‌گذارند در سراسر تاريخ جز نام چيزی درباره وی ذكر نشده‌ است و حتی معلوم نيست كه سبأ نام پدر اوست يا نام قومی است كه وی به آن تعلق دارد؛ سبأ نام يكی از اقوام يمن است و اين مسئله كه مردان عرب را به نام اقوام آن‌ها ملقب می‌كردند، در گذشته رايج بوده است.

وی افزود: بنا بر يك نظريه تاريخی كه كاملاً بی‌پايه و اساس است و علامه عسكری با ذكر دلايل و شواهد مستند آن را رد می‌كند، «عبدالله ابن سبأ» همان «عمار ابن ياسر» است؛ زيرا كه عمار از اهالی يمن و از مادر سياه‌پوست زاده شده است؛ «سميه» مادر عمار نخستين زن شهيد در اسلام است، همانطور كه «ياسر» پدر ايشان نخستين شهيد اسلام بود.

اين استاد حوزه علميه قم تأكيد كرد: موضع و جايگاه عمار ابن ياسر در اسلام بسی مهم‌تر و بزرگتر از كسانی مانند «معاويه ابن ابی سفيان» است و پيامبر گرامی اسلام(ص) ايشان را علامتی برای تشخيص دادن حق از باطل قرار داده تا هرگاه مسلمانان پس از وفات پيامبر(ص) در دوراهی قرار بگيرند، بنا به روايتی از شخص پيامبر(ص)، عمار را ملاك قرار داده و حق را تشخص دهند.

وی تأكيد كرد: يكی از مهم‌ترين دوراهی‌هايی كه پس از پيامبر(ص)، مسلمانان در برابر آن قرار گرفتند جنگ صفين بود كه در ميان امام علی(ع) و شيعيانشان و از طرف ديگر معاويه و پيروانش صورت گرفت

يت‌الله غروی خاطرنشان كرد: پيامبر(ص) خطاب به عمار می‌فرمايند «يا عمار تقتلك الفئة الباغية»(ای عمار، تو را گروه متجاوز خواهند كشت) و اين حديث را پيامبر(ص) بارها در حضور صحابه و در حضور عمار تكرار كرده بودند و نكته جالب اين‌كه از راويان اين حديث معاويه و عمرو بن‌العاص بودند.

وی در ادامه گفت: برای همين است كه وقتی عمار در جنگ صفين كشته شد؛ عمرو بن‌العاص در جمع مردم اين حديث را تكرار كرد و روايت است كه معاويه از اين اقدام عمرو بن‌العاص خشمگين می‌شود و با دست بر سينه وی می‌كوبد و خطاب به وی می‌گويد «آيا پير خرفتی شده‌ای كه هر روز ادعای جديدی می‌كند؟»

غروی افزود: پس از كشته‌شدن عمار ابن ياسر، معاويه استدلال می‌كند كه من و پيروانم گروه متجاوز (الفئة الباغية) نيستيم؛ زيرا ما عمار را به معركه نياورديم و اين علی(ع) بود كه عمار را وارد جنگ كرد، بنابراين (نعوذ بالله) علی(ع) و شيعيانش الفئة الباغية هستند.

وی تصريح كرد: معاويه و اطرافيانش چون عمار را نشانه‌ای برای تمييز دادن حق از باطل و آن را دارای جايگاه والايی ديدند، به ايشان ويژگی‌های ناشايستی نسبت دادند.

مؤلف دائرة المعارف تاريخ اسلام در اين نشست اظهارداشت: همچنين در روايتی نقل است كه «محمد ابن خزيمه بن‌ثابت»، از اصحاب و دوستداران پيامبر گرامی اسلام كه ملقب به «ذوالشهادتين» است، نقل می‌كند كه پدرش خزيمه بن‌ثابت در جنگ صفين از دست به شمشير بردن و ورود به صحنه جنگ خودداری كرد تا آنكه عمار ابن ياسر به شهادت رسيد و خزيمة در اين زمينه می‌گويد «پدرم منتظر تحقق مصداق حديث پيامبر(ص) بود كه با به شهادت رسيدن عمار، حق را از باطل تشخيص داده و در ركاب علی(ع) به جنگ با الفئة الباغية پرداخت».

يوسفی غروی بيان كرد: از مسلّمات تاريخ است كه پيامبر(ص)، محمد بن‌خزيمة بن‌ثابت را به ذوالشهادتين ملقب كرده بود و داستان آن در روايات متعددی آمده و از موارد موثق تاريخ است؛ داستان از اين قرار است كه روزی پيامبر(ص) اسبی را از يك مرد باديه‌نشين خريداری كرد و پول آن را به وی داد، اما آن مرد باديه‌نشين ادعا می‌كند كه پيامبر(ص) پولی به وی نداده است، صحابه در آن محل حاضر می‌شوند، اما چون كسی موقع معامله اسب در آنجا حاضر نبوده، به نفع پيامبر شهادت نمی‌دهند، در اين هنگام محمد بن‌خزيمه بن‌ثابت به نفع پيامبر(ص) شهادت می‌دهد و می‌گويد كه پيامبر(ص) هزينه آن اسب را به مرد باديه‌نشين داده است. پيامبر(ص) به وی می‌فرمايد «چگونه شهادت دادی در حالی كه در موقع معامله حضور نداشتی؟» و محمد بن‌خزيمة بن‌ثابت در پاسخ می‌گويد «ما به رسالت تو ايمان آورديم در حالی كه تو از غيب خبر آورده‌ بودی چگونه در يك معامله بی‌ارزش تو را باور نكنم ای رسول خدا!» و اين‌گونه بود كه نبی اكرم(ص)، محمد بن‌خزيمه را به ذوالشهادتين ملقب كرد؛ يعنی كسی كه يك شهادت او معادل شهادت دو نفر است.

آيت‌الله غروی در ادامه اضافه كرد: در روايات نقل است كه محمد بن‌خزيمه بن‌ثابت در جنگ صفين پس از آنكه عمار به دست سپاه معاويه به شهادت رسيد؛ شمشير خود را به دست گرفته و به سوی سپاه معاويه حمله كرد.

وی در ادامه اظهار داشت: طبق اين نظريه لقب ابن سوداء (فرزند زن سياه‌پوست) را معاويه و پيروانش به عمار بن‌ياسر نسبت دادند تا از وی انتقام بگيرند؛ زيرا كه دل‌های آنان پر از كينه و دشمنی نسبت به ايشان است و چون بهانه‌ای برای اين كار نداشتند و ويژگی‌ زشتی را در شخصيت ايشان پيدا نكردند، پس او را عبدالله و لقب او را ابن سبأ گذاشتند؛ زيرا وی بنده‌ای از بندگان خدا و نيز در اصل از اهالی يمن است.

غروی گفت: اين تنها يكی از نظريات مربوط به اسم عبدالله بن‌سبأ است كه شايد اين اسم كه مشخصات آن هم در كتب تاريخ بيان نشده، كنايه از عمار بن‌ياسر باشد.

وی افزود: علامه مرحوم «مرتضی عسكری» نيز به‌خوبی وهمی بودن اين شخصيت را ثابت می‌كند و وجود عبدالله بن‌سبأ را بر اساس روايات باقی‌مانده از «سيف بن‌عمر التميمی» می‌داند؛ شخصی كه در تمام كتب رجال حديث، مجهول الهويه و غير قابل اعتماد است و اين سيف بن‌عمر تنها منبع اين شخصيت ساختگی در كتب تاريخ است.

آيت‌الله محمد هادی يوسفی غروی، استاد حوزه علميه قم و مؤلف دائرة المعارف تاريخ اسلام در پايان خاطرنشان كرد: سريال «الحسن و الحسين» بر وجود شخصيت ساختگی عبدالله بن‌سبأ پايه‌گذاری شده كه از گذشته ساختگی بودن آن از سوی علما به اثبات رسيده است و اين مسئله به يك يافته‌ مستند و مستدل تاريخ مبدل شده و مطمئناً ساختن سريال تاريخی بر اين پايه و اساس وهمی و غير واقعی نه تنها هيچ ارزشی ندارد؛ بلكه جعل در تاريخ اسلام به شمار می‌آيد.

.

تاريخ: ۱۳۹۰/۷/۲۶

کلیه حقوق سایت متعلق به هنر متعالی می باشد.
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.