مدیریت | عضویت امروز: ۱۳۹۸ جمعه ۱ آذر
نشست هنرمتعالی

  



مشروح اخــــبار
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
در نشست نقد و بررسی سریال موهن الأسباط در مشهد:
 جريان وهابیت، پشت صحنه سریال الاسباط است
عضو هئیت علمی حوزه علمیه مشهد گفت: عوامل سازنده این سریال با حمایت اصلی جریان ضد اسلامی ، ضد عقل، جریان وهابیت، در پشت صحنه این سریال قرار دارد و به سازندگان این سریال در آماده سازی این فیلم، و پخش در کشورهای عربی حمایت کرده است

به گزارش هنر متعالي به نقل از خبرگزاری رسا، حجت الاسلام جواهری، عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی، در نشست نقد فیلم موهن الاسباط که صبح امروز در مجمتع آموزشی المصطفی مشهد مقدس برگزار شد، گفت: وظیفه دانشگاهیان و حوزویان متعهد این است که بستری را برای آگاه سازی، اطلاع رسانی و توانمند سازی در رابطه با دفاع از مذهب شیعه فراهم کنند.

وی با بیان این که سریال موهن الاسباط فرضیه هایی را فراهم کرده تا ما نگاهی به فرهنگ تشیع داشته باشیم و نظریه دقیقی را تدوین کنیم و به شبهات پاسخ دهیم، افزود: جریان وهابیت که گردانندگان پشت صحنه این سریال هستند، در این سریال کوشیده اند تا با گزارش های غلط و ناصحیح رخدادهای تاریخی صدر اسلام را تحریف کنند.

این استاد دانشگاه مشهد خاطرنشان کرد: وهابیت برای علمی نشان دادن این سریال در آغاز آن تنها نکته مورد انتقاد را تصویر سازی صحابه و ارائه سیمای اصحاب پیامبر در قالب هنر پیشه ها عنوان می کند و سپس در پاسخ به این مسأله مشورت شرعی همه علما را مطرح می کند و بیان می کند که شرکت سازنده فیلم تلاش کرده تا از تمامی علما فتوا گیرد و آن ها نیز اجازه داده اند که سیمای صحابه به تصویر کشیده شود و تصویر شان به نمایش گذاشته شود.

وی اضافه کرد: دست اندرکاران این سریال با نام بردن چندتن از علمای شیعه سعی کرده اند که بگویند که علمای تشیع اجازه داده اند که تصویر صحابه نشان داده شود‌ تا آنجا که ما پیگیری کرده ایم ، فتوایی از علامه فضل الله شنیده نشده است ولی از بیت سید محسن امین چیزی ما نشنیدیم‌.

حجت الاسلام جواهری با بیان این که سازندگان این سریال تلاش کرده اند تا با آوردن اسم چندی از مورخان تأثیر بسیاری را در مخاطبان بگذارند، تصریح کرد: در آغاز این سریال اسم برخی از مورخان سوریه، عراق، بحرین و غیره ذکر می شود و درج می شود که این نص و فیلمنامه این سریال از سوی این افراد تأیید شده است.

استفاده از هنر‌پیشه‌های سراسر جهان اسلام در این سریال از دیگر نکاتی بود که وی به آن اشاره کرد و اظهار داشت: سازندگان این سریال با آوردن این هنر پیشه ها در این سریال به دنبال آن بودند که به نوعی در دل مردم دلبستگی ایجاد کنند؛ لذا از هنر‌پیشه‌های اردن، لبنان، الجزایر، سودان، مغرب و لیبی در ساخت این فیلم استفاده کرده اند؛ البته به نظر می رسد که موسیقی متن برای مخاطبان کشاننده و جذاب است.

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی با یادآوری این مطلب که در صحنه های این سریال از صحنه های زشت و حضور مهیج زنان خودداری شده است، تشریح کرد: سازندگان سریال الاسباط می خواهند با عدم استفاده از صحنه‌های مهیج، افراد بیشتری را به سوی تماشای این سریال جذب کنند.

وی افزود: دیالوگ ها و مکالمات استفاده کننده از سوی هنرپیشه های این سریال بسیار بسیار روان و ساده است، بدین معنا که وهابیت تلاش نموده تا متن فیلم نامه را با عربی فصیح و روان تولید کنند تا افرادی که در سطوح پایین تر نیز می باشند بتوانند این فیلم را به راحتی تماشا نمایند.

حجت الاسلام جواهری با اشاره به این که در این سریال از اهانت صریح، عنی و آشکار نسبت به مقدسات شیعه و اهل بیت(ع) خودداری شده است، بیان کرد: سازندگان این سریال همواره تلاش کرده اند که مخاطبان را به این مسائل حساس نکنند، ولی غیر مستقیم پیام های خود را انتقال می دهند.

وی گنجاندن شخصیت خیالی عبدالله بن سبأ در تاریخ را از محورهای اصلی پرداخته شده در این سریال دانست و گفت: وهابیت با ساختن این سریال همواره کوشیده است که شخصیت جعلی عبدالله بن سبأ را محور تاریخ صدر اسلام قرار دهد و اهداف خود را دنبال کند و این شخصیت افسانه ای را، تثبیت و بسیار تأثیرگذار به نمایش گذارد.

این استاد دانشگاه با بیان این که بر افروختن آتش فتنه بین سنی و شیعه و تحریک برای درگیری با یکدیگر از پیام های پنهان این فیلم است، ابراز داشت: پیشگیری از صدور انقلاب اسلامی شیعی به جهان اسلام، ایجاد شک و شبهه در مورد منشأ تشیع، بستن راه های نشر معارف اهل بیت در میان اهل سنت در جهان ، ایجاد تردید در عصمت و طهارت اهل بیت(ع)، مشروع نشان دادن اساس خلافت ابوبکر، عمر و عثمان، توجیه اختلافات کشتارها وجنگه ای میان اصحاب پیامبر و جا انداختن عدالت صحابه، توجیه بدعت های ابوبکر، عمر و عثمان، تطهیر معاویه و کتمان نقش اختلاف افکنی معاویه در جهان اسلام، تطهیر چهره دشمنان اهل بیت(ع)، جنگ رسانه ای و رویارویی علیه سریال های تشیع، القای عدم شایستگی اهل بیت(ع) برای خلافت و زیر سوال بردن مرجعیت علمی آن ها، القای وجود رابطه حسنه میان اهل بیت و خلفا، ستایش خلفا از زبان اهل بیت(ع)، تحریف تاریخ صدر اسلام و افسانه پردازی در سیره اهل بیت(ع)، در حاشیه قرار دادن امام علی و نفی نقش محوری امام(ع)، اثبات مظلومیت عثمان،سانسور تاریخ اسلام و پنهان سازی انحرافات خلفا و نقش عایشه در جمل از اهدافی است که سازندگان این سریال برای این ساخت آن به دنبال داشته اند.

در ادامه این نشست مسعود زارعیان، مدیر گروه مبلغان هنرمند دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: در ماه مبارک رمضانی که گذشت این فیلم با لهجه خلیجی يا همان لهجه سليس عربي و با حمایت مالی شیوخ عرب در کویت ساخته شده است و بر مبناي نظر مفتي اردني كه نمایش چهره حضرات معصومين(ع) بلامانع است ساخته شده است و با کیفیت قابل قبولی از حيث فرم و تكنيك ارائه شده است.

وی ادامه داد: نگاهی که این فیلم به تاریخ اسلام دارد متاسفانه چهره افرادی مانند طلحه و زبیر را با ایهام نشان می دهد و در مقابل به دنبال از بین بردن ریشه های مذهب شیعه است و این در حالی است که معاویه و یزید را با چهره ای مظلوم نشان می دهد.

وی یکی دیگر از مباحثی که این فیلم مطرح کرده ، نفی بیداری اسلامی و ظلم ستیزی مردم علیه حکام عنوان کرد و افزود: در جاهای مختلف از این فیلم تاكيد بر اصل مورد توجه سلفيه دارد و به عبارتی قصد دارد به نحو ظریفی تفکر انقلاب خواهی را از بین ببرد و به دنبال اثبات این قضیه است که قیام علیه حاکمان امری پذیرفتنی نیست و این موضوع را به صورت جدی دنبال می کند.

مدیر گروه مبلغان هنرمند دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، با اشاره به آيه ي شريفه ي و مكروا و مكرالله و الله خير الماكرين، به اهداف کلی این سریال موهون اشاره کرد و افزود: هدف اصلی سريال ضربه زدن به وحدت مسلمانان، تفرقه افکنی و كمك به استثمار و استعمار کشورهای اسلامي است.

گفت: با بررسی ابعاد مختلف این سریال و اظهار نظرات دست اندرکاران ساخت این مجموعه و همچنین نظرات کارشناسان وهابی سلفی و مخالفان شیعه در شبکه‌های ماهواره ای به این جمع بندی رسیدم که با نگاهی دقیق و هوشمندانه به این سریال در می یابیم که اتحاد و ائتلافی بین جریان های سیاسی حاکم بر کشور های عربی با علمای درباری و جریان های سلفی با دو هدف خاص وجود دارد؛ نخست این که در برابر این کوچ عظیم بیداری اسلامی و روی آوری به تشیع مقاومت کنند و دوم این که مانع سقوط و فروپاشی حکومت های پوشالی خود شده، و با انتشار پیام‌ها از تداوم پیروزی انقلاب ایران و حماسه حزب الله لبنان جلوگیری کنند.

وی با بیان این که در عصری که انقلاب اسلامی ایران پیروز شد امام(ره) از دین، حاکمیت دین و خداوند در امور بشر سخن به میان آوردند و در آن زمان دین از عرصه سیاست ـ در غرب و هم در ممالک اسلامی ـ قرن ها کنار گذاشته شده بود، تصریح کرد: انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در آن زمان از یک سو با حاکمیت شوروی مواجه بود و از سوی دیگر با غرب گرایانی مواجه بود که اگر چه به ظاهر مسیحی بودند ولی خدای آن ها منافع مالی بود، لذا امام خمینی(ره) آمریکا را شیطان بزرگ نامیدند؛ در این دوره که دین دچار اختناق شده بود، انقلاب ایران تحولی و نوآوری جدیدی به وجود آورد که جهان را با دیانت آشتی داد و حتی در آمریکای لاتین کشیش های انقلابی پدید آمدند و صحبت از حاکمیت دین در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی کردند.

رجبی دوانی با یادآوری این که دشمنان انقلاب اسلامی می‌خواستند پیروزی انقلاب را مختص ایرانیان و شیعیان نشان دهند ولی با پیروزی لبنان قدرت شیعه مشخص شد و به همه فهماند که شیعیان عرب هم قدرت ایران را دارند، اذعان داشت: پیروزی حزب الله لبنان موجب جذب دل‌ها به سوی شیعه شد و سید حسن نصرالله عزت را به کشورهای عربی برگرداند، به مقداری این پیروزی جذاب بود که جوانان آن ها به دنبال آن بودند که متوجه شوند چه چیزی باعث افتخار آن ها شده است و آن ها به شیعه بودن حزب الله پی بردند و فهمیدند که رهبر حزب الله لبنان دست رهبر ایران را بوسه می زند و این بود که حاکمان دیکتاتور احساس خطر کردند و متوجه شدند که نباید شیعه را آزاد بگذارند.

وی با اشاره به این که شیعه از زمان صلاح‌الدین ایوبی تا امروز در دنیای عرب به طور خاص جایگاهی نداشته است، یادآور شد: بنده بر این باورم که یک جریان مرجعه جدید در عالم تسنن پدید آمده است، لذا این فیلم را ساختند و برخی از علمای مسلمان را متأسفانه فریب دادند.

وی نیز گفت: متن و فیلم‌نامه این سریال از سوی برخی از مراکز علمی، فنی و دینی کشورهای مرتجع تأیید شده است، و آن ها با زیرکی خاصی از یک سو اجازه دادند که این کار صورت گیرد تا جلوی قدرت نرم جمهوری اسلامی را بگیرند زیرا جمهوری اسلامی با ساختن فیلم های دینی، توانسته بود به طور شگفتی در کشورهای عربی و نسل جوان آنان نفوذ کند.

رجبی دوانی ادامه داد: سازندگان از سوی دیگر کوشیدند تا به وسیله این سریال، مسأله ای را از طرف دیگر علمای سنی مطرح کنند و و آن ها به نوعی به این سریال ایراد گرفتند؛ با این توجیه که پرداختن و به تصویر کشاندن چهره انبیا، اهل بیت(ع) و اصحاب بزرگ ممنوع است و حرمت شرعی دارد و برخی از علمای ما نیز همین جلوه کار را گرفتند؛ حال آن که این ترفند و پوششی برای خلع سلاح‌کردن شیعه بود.

وی خاطرنشان کرد: سازنده سریال به صراحت بیان  کرده بود که این فیلم پاسخی در برابر فیلم‌های دینی ایرانی‌ها است؛ و اشتباه سازندگان سریال‌های دینی ما این بود که آنان در هنگام ساخت فیلم علاوه بر منابع اهل تسنن، منابع شیعی را هم ذکر کرده بودند در حالی که نیازی نبود به منابع شیعی اشاره شود، زیرا با استفاده از منابع اهل سنت می‌توان خود آنان را محکوم کرد.
این پژوهشگر تاریخ و تمدن اسلام در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: سازندگان این سریال اصل تشیع را بر این مبنا قرار داده اند که بنیان گذار شیعه عبدالله بن سبأ یهودی است، بدین معنا که شیعه مبنایش، بر مبنای یهود است و این نکته در سریال الاسباط مکرر به بیننده القا می‌شود، حال آن که از منابع اهل تسنن می‌توان باطل بودن نقل‌های مربوط به عبدالله بن سبأ در شیعه را اثبات کرد.
وی با عنوان این که در این سریال چهره صحابه بزرگ مولای متقیان علی(ع) به زشتی جلوه داده شده است، ابراز داشت: چهره صاحبه امام علی(ع) در این سریال بسیار زشت و نفرت آور است، در حالی که چهره معاویه را دلنشین نمایش داده است، آنان کوشیده اند که نشان دهند در میان امویان و علویان هیچ اختلافی نبوده است و تمام این اختلافات به جهت عبدالله بن سبأ یهودی است و امام حسن نیز با معاویه هیچ مشکلی نداشته است؛ و شیعیان بی‌خود می گویند که امام(ع) در برابر معاویه ایستاده است و حتی یزید را تبرئه کرده اند.

رجبی دوانی در پایان بیان داشت: هدف اصلی عاملان سازنده این سریال این است که شیعه را به عنوان یک مذهب دروغین که از سوی یک یهودی مسلمان نما، ایجاد شده، نشان دهند و علمداری شیعه در جهان را زیر سؤال ببرند و حکومت های سعودی و دیگران را مشروعیت ببخشند.

نشست نقد سريال الاسباط
 نشست نقد سريال الاسباط

نقد سريال الاسباط
 نقد سريال الاسباط

دكتر رجبي دواني
 دكتر رجبي دواني

نقد سريال الاسباط (الحسن و الحسين (ع))
 نقد سريال الاسباط (الحسن و الحسين (ع))
تاريخ: ۱۳۹۰/۷/۲۳

کلیه حقوق سایت متعلق به هنر متعالی می باشد.
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.