مدیریت | عضویت امروز: ۱۳۹۸ سه شنبه ۶ اسفند
نشست هنرمتعالی

  



مشروح اخــــبار
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
 گزارش از جزئيات پروژه فيلم «حضرت محمد(ص)»
فيلم برداري پروژه بين المللي «حضرت محمد(ص)» به کارگرداني «مجيد مجيدي» قرار است اواخر شهريورماه با گروهي حرفه اي، توانا و بين المللي آغاز شود.

*چه زماني پيش توليد فيلم عظيم «محمد(ص)» آغاز شد؟

اواخر سال ۸۶ پيش توليد فيلم آغاز شد. افرادي در اين مدت وظايفي بر عهده داشتند که اکنون کارشان به پايان رسيده است، عده اي هم به نتيجه اي نرسيده اند و اواسط کار عوض شدند. اين پروژه در پيش توليد تغيير و تحول زيادي داشت و افراد زيادي طي اين مدت درگير پروژه بودند.

*پيدا کردن لوکيشن ها توسط چه کساني انجام شد؟

انجام اين کار گروهي بود، بخشي را دستياران «مجيد مجيدي» و بخشي ديگر را طراحان صحنه و مجريان آن ها انتخاب کردند، به طور مثال لوکيشن مکه که لوکيشن اصلي فيلم محسوب مي شود را «سيروس حسن پور» به همراه چند تن از دستياران کارگردان پيدا کردند انتخاب برخي لوکيشن ها نيز در سفرهاي دسته جمعي انجام شد.

*پيش بيني مي شود که فيلم «محمد(ص)» چه زمان کليد بخورد و ساخت نخستين سه گانه آن چه مدت طول بکشد؟

احتمال دارد فيلم برداري اواخر شهريور بدون اعلام رسمي و به صورت تمريني آغاز شود. چون پروژه اي با اين مشخصات شايد در تمرين اوليه روند توليد آن طور که مي خواهند نباشد. بعد از تمرين و شناسايي مشکلات، روز افتتاحيه فيلم را اعلام مي کنيم. پيش بيني شده است که فيلم برداري نخستين قسمت از اين سه گانه ۶ ماه طول بکشد.

*براي نگارش فيلم نامه گروه نويسندگان از چه منابعي بهره مند شده اند؟

محققان ايراني، خارجي، سني، شيعه و اديان ديگر و هم چنين منابع مکتوب جديد و قديم، در بحث تحقيقات فيلم نقش داشتند. به کتاب هايي هم چون سيرت رسول ا...(ص) رجوع کرديم. در کنار آن با علما، مراجع مختلف و طلابي که در اين زمينه اهل پژوهش بودند هم جلسه هاي مختلفي با گروه سازنده که گروهي متشکل از آقايان حيدريان، مجيدي و کامبوزيا پرتوي است برگزار شد. آن ها دو سال درگير جلسه هاي مختلف بودند و بعد از جمع بندي، تحقيقات را به شيوه اي سينمايي و نمايشي، تبديل به درام کردند.اکنون «رسول جعفريان» مشاوره هايي مي دهد ولي گروهي به عنوان مشاوره هنگام فيلم برداري حضور خواهند داشت.

* چرا «مجيد مجيدي» تصميم گرفت تا سه گانه اي از اين فيلم بسازد؟

چون فلسفه اصلي فيلم است و قرار است، نبوديک فيلم کامل و جامع درباره زندگي حضرت رسول اکرم(ص) را پر کند. ما به عنوان کشوري شيعه مذهب هيچ اثر مهمي در اين حوزه نساخته ايم. در واقع همين موضوع سبب شد کارگردان تصميم بگيرد در اين زمينه فيلم بسازد، از آن جا که اين اثر بايد کامل و جامع باشد به همين دليل قرار شد همه فرازهاي مهم زندگي شان را از کودکي تا رحلت در سه قسمت پوشش دهيم.

*درباره ساخت فيلم هاي مذهبي اين سخن مطرح است که به طور مثال فيلم ديني- تاريخي «ملک سليمان» هم قرار بود سه گانه اش ساخته شود اما تاکنون اين امر محقق نشده است و گويي سازندگان آن از ساختش انصراف داده اند؛ بااين توضيح چه برنامه ريزي براي ساخت سه گانه اين فيلم صورت گرفته است؟

مسئله مقايسه اين فيلم با ديگر آثار گريزناپذير است اما حواس مان به نمونه هاي مشابه و تجربه هاي انجام شده بوده است. سعي مي کنيم کارمان از همه جهت، يعني هم به لحاظ تحقيقات فيلم نامه، کيفيت اجرا و استخدام عواملي که اکنون در پروژه همکاري مي کنند، با کيفيتي پيش برود تا دچار مشکل نشويم. از اکنون براي ساخت قسمت هاي بعدي فيلم طراحي شده و ابزار، ادوات و دکوري که براي فيلم ساخته مي شود، خودش به تنهايي يک شهرک سينمايي است و قرار است در قسمت هاي بعدي از آن ها استفاده شود البته شکي نيست که همه اين کارها به شرط موفقيت فيلم اول است. هرتهيه کننده اي اگر ببيند فيلم اولش نتيجه نداد، طبيعي است که از سرمايه گذاري روي فيلم بعدي منصرف مي شود.

* اشاره به دکورهاي فيلم و ساخت شهرک سينمايي کرديد. براي ساخت آن ها و ماندگاري شان چه تمهيداتي صورت گرفته است؟

مشابه ساخت دکور اين فيلم در سينماي ايران وجود ندارد. مهم ترين تفاوت ساخت شهرک سينمايي فيلم، سرمايه گذاري براي آينده سينماي ايران است، يعني اين شهرک قرار است آن قدر کامل و مجهز باشد تا بتواند حتي به فيلم هاي توليدي کشورهاي ديگر يعني کل جهان اسلام که قصد ساخت فيلم تاريخ اسلام را دارند امکانات و سرويس بدهد، چون دکور «محمد(ص)» مختص اين فيلم طراحي نشده است.تمام صحنه هاي پيش تا بعدازظهور اسلام را در اندازه هاي واقعي بازسازي کرده ايم و اکنون يک شهر مکه و مدينه کامل داريم. تمام دکورهاي فيلم با مصالحي ماندگار که فرسوده نمي شوند ساخته شده است و اين شهرک زيرسازي هاي لازم براي استفاده مداوم دارد. يعني شبکه برق، اتصالات، تاسيس هتل براي اقامت ميهمانان و تمامي امکاناتي که بتوان در اين شهرک کار کرد طراحي شده است. حتي اين ايده را هم در نظر داريم که منابع تحقيقاتي و مطالعاتي را در اين شهرک مستقر کنيم تا درآينده بتوان از ظرفيت هاي کل آن در توليد آثار بعدي استفاده کرد.اين شهرک در ۵۵ کيلومتري شهر قم ساخته شده است.

* علاوه براين لوکيشن فيلم برداري در چه مکان هاي ديگري قرار است انجام شود؟

حدود ۴۰ درصد و بخش اصلي فيلم در شهرک سينمايي مذکور و بقيه آن هم در نقاط مختلف ايران فيلم برداري مي شود. دکوري در عسلويه کنار دريا زده شده و بخش ديگر لوکيشن در يکي از مناطق کويري کرمان است. بندر لنگه و چندين روستا در مناطق کويري مابين يزد و کرمان، براي بخش هاي ديگر داستان انتخاب شده است و فيلم برداري در اين مناطق هم انجام مي شود.

*يکي از نکات برجسته و مهم در هر اثر تاريخي که به باورپذيري آن کمک مي کند، استفاده به جا و درست از جلوه هاي ويژه است. چه طور شد براي طراحي جلوه هاي ويژه به انتخاب «اسکات اندرسون» رسيديد؟

اين انتخاب نتيجه کمک چند آژانس معتبر جهاني است که حيدريان (تهيه کننده فيلم) توانست با آن ها تماس بگيرد و از مشاوره شان بهره مند شود. خوشبختانه هنگام مشاوره با «اندرسون»، فيلم نامه آماده به زبان انگليسي ترجمه و استوري بورد فيلم آماده شده بود و در نتيجه از همان ابتدا چون که قرار است پروژه اي بين المللي را کليد بزنيم و «مجيد مجيدي» هم يک چهره بين المللي و در مجامع جهاني کارگرداني شناخته شده است، «اندرسون» بعد از مطالعه فيلم نامه تمايل خود را به همکاري با پروژه اعلام کرد. خوشبختانه گروهي حرفه اي و درجه يک خارجي براي فيلم استخدام شده است.

* مدير فيلم برداري اين فيلم «ويتوريو استورارو» از بهترين هاي اين عرصه محسوب مي شود. با توجه به اين که برنامه ريزي سينماي هاليوود يک ساله و گاهي ۲ ساله است به وي و «اندرسون» اعلام شده است که چه زماني فيلم برداري آغاز مي شود؟

برنامه ريزي «اندرسون» مشخص است چون مرتب فصل به فصل به ايران سفر کرده و عکاسي مي کند و بر اساس مراحل فيلم، کارش را به تدريج آماده مي کند اما «استورارو» قراردادش کامل و حدود ۵ ماهي است که در ايران مستقر است و از لوکيشن هاي فيلم بازديد مي کند و در قراردادش ذکر کرده است که نظارت هاي فضايي را هم انجام بدهد تا زماني که پروژه به پايان برسد درگير کار است چون به کار و فيلم نامه علاقه مند است و يکي از فعال ترين اعضاي پروژه محسوب مي شود و چند مترجم هم در کنار او حضور دارند.

* براي طراحي لباس و صحنه چه تحقيقات ميداني مطابق با آن مقطع تاريخي انجام شده است؟

تحقيقات گسترده و جداگانه اي درباره منش اعراب، نوع پوشش، نوع سنت ها و لباس شان صورت گرفته است و طراحي ها بر آن اساس انجام شد و خوشبختانه تست لباس و گريم نيز نتيجه خيلي خوبي داشت.

* چه بازيگراني ايفاگر چه نقش هايي در فيلم خواهند بود؟

بازيگراني هم چون« امين تارخ» عبدالمطلب، پدربزرگ پيامبر اکرم(ص)، مهدي پاکدل ابوطالب، عموي پيامبر(ص)، ساره بيات حليمه، دايه پيامبر(ص)، مينا ساداتي(آمنه)، مادر پيامبر(ص)، محسن تنابنده(ساموئل)، تاجر يهودي، حميد فرخ نژاد(ابوسفيان)، رعنا آزادي ور(ام جميل) همسر ابولهب، حميدرضا تاج دولت (حمزه) عموي پيامبر(ص)، صادق هاتفي(بحيرا) راهب مسيحي، محمد عسگري، نقش ابولهب، عموي پيامبر(ص)، هدايت هاشمي (حناطه)، برده آزادشده، نگار عابدي (همسر حناطه)، پانته آ مهدي نيا(فاطمه بنت اسد)، همسر ابوطالب و جعفر قاسمي(حارث)، شوهر حليمه تاکنون انتخاب شده اند. البته به طورمثال «داريوش فرهنگ» به کار دعوت شد اما بعد از تست گريم در نهايت پسنديده نشد، يا «ترانه عليدوستي» هم همين طور، بعضي بازيگران هم سربستن قرارداد به توافق نرسيدند، برخي هم تست گريم شان جواب نداد، عده اي هم مدت حضورشان در اين پروژه با قراردادهاي ديگرشان تداخل داشت.

* در ليست اعلامي تان خيلي از بازيگران، مطرح و شناخته شده (حداقل در سينما) نيستند و اغلب آن ها از بازيگران تئاتر انتخاب شده اند چرا؟

چون سليقه کارگردان بود که از چهره هاي کمتر شناخته اما توانا استفاده کند تا تماشاگر در ذهنش ارجاعي به نقش هاي قبلي بازيگر نداشته باشد. اگر از بازيگران ستاره و شناخته شده استفاده مي کرديم، ممکن بود به خاطر خاص بودن فيلم تماشاگر مرتب با نقش هاي قبلي بازيگر او را مطابقت دهد و به گونه اي اصالت فيلم مخدوش شود. به همين دليل سعي شد کيفيت و نتيجه تست گريم و لباس بازيگران معيار انتخاب ما باشد.

* آيا قرار است از جلوه هاي ويژه در اين فيلم زياد استفاده شود يا اغلب صحنه ها فيلم برداري خواهد شد؟

بيشتر کار به صورت F.G.I انجام مي شود و حجم جلوه هاي ويژه بالاست اما تماشاگر متوجه آن نمي شود. در واقع بخش عمده اي از F.G.I براي کامل کردن، اضافه کردن اجزا و در واقع باورپذيرتر کردن صحنه ها استفاده و همه صحنه ها فيلم برداري مي شود. ولي به طور مثال سکانس حمله ابرهه به مکه را در فيلم داريم و مواد خام آن فيلم برداري مي شود. «اندرسون» روي اين صحنه ها کار مي کند تا باورپذير شوند.

تاريخ: ۱۳۹۰/۶/۲۲

کلیه حقوق سایت متعلق به هنر متعالی می باشد.
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.