مدیریت | عضویت امروز: ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۱ مرداد
نشست هنرمتعالی

  



مشروح اخــــبار
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
 حوزه علميه متولی راه‌اندازی شبكه‌های اجتماعی اسلامی شود
مدير گروه مبلغان هنرمند دفتر تبليغات اسلامی خراسان رضوی با بيان اينكه در اين عصر، غرب با فيس‌بوك و توييتر و... به ترويج انديشه‌های اومانيستی می‌‌پردازد؛ حوزه علميه را متولی تأسيس شبكه‌های اجتماعی اسلامی دانست

مسعود زارعيان؛ مدير گروه مبلغان هنرمند دفتر تبليغات اسلامی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه حوزه‌های علميه، درباره جايگاه رسانه در پيشبرد اهداف تبليغی حوزه‌های علميه اظهار كرد: تفكر غرب در چند سده اخير به دليل تقابل با سنت، تفكر دوران مدرن نام گرفته است و دانش‌هايی كه در اين چند دهه اخير در غرب به وجود آمده‌اند به خصوص حيطه علوم انسانی، ارتباطی عميق با انسان دوران مدرن دارند كه نظريه‌هايی بر مبنای همين علوم ابراز شده است كه ناهمخوان با دين است و به طور كلی وجود دين را نفی می‌كند.

مدير گروه مبلغان هنرمند دفتر تبليغات اسلامی خراسان رضوی گفت: در عصر حاضر ما در حيطه علوم انسانی به خصوص هنر و رسانه نيازمند متفكران و انديشمندانی هستيم كه به توليد علوم انسانی با مبنای دينی و فرهنگی اسلامی توجه كنند.

مدير سايت «هنر متعالی» در ادامه افزود: بسياری از انديشمندان رسانه در غرب و حتی در كشور ما معتقد هستند كه چون رسانه (به خصوص سينما) از ابتدای اختراعش به عنوان سرگرمی مطرح شده است و در حال حاضر هم به عنوان سرگرمی و در بالاترين مرتبه صنعت محسوب می‌شود، ولی رسانه علمی است كه با آن حتی می‌توان به توليد دانش‌های نو و با ثمر هم ‌پرداخت.

وی با تأكيد بر اين مسئله كه در عصر حاضر نبايد متكی به تعاريف انديشمندان غربی مثل «مك لوهان» باشيم، عنوان كرد: بايد تعريف صحيح‌تری از رسانه در عصر كنونی داشته باشيم كه با مبانی و انديشه‌های اسلامی و فرهنگی ما سازگار باشد؛ چرا كه تا وقتی تعريف ما از رسانه صحيح نباشد قطعا محصولات فكری و عملی ما در اين حيطه بر مبنای تفكر ناصحيح ساخته و ‌پرداخته می‌شود و طبيعتا زيان‌‌های جبران‌نا‌پذيری را بر ‌پيكره اجتماع و دين وارد می‌كند.

دبير جشنواره «سوگواره لحظه‌های عاشورايی» تأكيد كرد: با توجه به اينكه تقريبا سی سال از شكل‌گيری سواد رسانه‌ای در جهان و تبديل آن به مواد درسی دانش‌آموزان در برخی كشورها می‌گذرد و زبان عمومی جهان و بسياری از كشورهای غربی بر مبانی رسانه است، ضرورت ورود حوزه علميه و طلاب به حيطه رسانه و استفاده ابزاری چون رسانه، امری قطعی و ضروری است و نبايد در اين مسئله شك و ترديد داشته باشيم، بلكه بايد بلافاصله به سوی نقطه بعدی؛ يعنی عملی كردن اين ضرورت گام برداريم.

 زارعيان:

چگونگی راه ورود حوزه علميه به رسانه، همگام‌سازی تئوری‌ها با نفوذ عملی است، البته حتما بايد اهداف و جايگاه اهدافمان اعم از كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت را بشناسيم تا از شتابزدگی و يا كلا دلزدگی به خاطر ورود طلاب به اين عرصه جلوگيری كنيم

زارعيان با ابراز تأُسف از اينكه حوزه علميه به رسانه نگاه حداقلی و كم تأثيری را داشته است، ابراز كرد: با توجه به اين مطلب كه حوزه‌های علميه نبض فرهنگی و تفكر دينی جامعه را در دست دارند، می‌توانند با نگاه رسانه‌ای و استفاده ابزاری از رسانه، منشأ تأثيرات پرباری در سطح جامعه شوند.

مدير گروه مبلغان هنرمند دفتر تبليغات اسلامی خراسان رضوی با تأكيد بر اين مهم كه حوزه علميه بايد هرچه سريع‌تر به استفاده از رسانه، نگاه جدی‌تر داشته باشد، تصريح كرد: حوزه علميه از رسانه در ‌پيشبرد اهدافش استفاده كند، منتهی نبايد در ورود به اين عرصه تعجيل و شتابزدگی صورت بگيرد بلكه بايد در ابتدا مطالبات حوزه از رسانه و همچنين مطالبات رسانه از حوزه به درستی شناخته شود.

زارعيان در نحوه تعامل حوزه و رسانه بيان كرد: بايد در ورود به حيطه رسانه ظرفيت‌های مناسب، هم از لحاظ اشخاص و هم ترويج و انتقال افكار طلاب را آماده كرد؛ چرا كه گاهی طلبه‌ای می‌تواند به صورت مستقيم به عنوان تهيه كننده يا كارگردان وارد اين حيطه شود و يا به صورت غير مستقيم به عنوان كارشناس مذهبی به روند توليد محتوی فيلم نظارت داشته باشد.

مجری برنامه تلويزيونی «چهار آيينه» تصريح كرد: متأسفانه در حال حاضر فضای مناسبی برای ورود طلاب در عرصه رسانه وجود ندارد و اگر هم طلبه‌ای شخصا وارد اين عرصه شود، هيچ هويت و ‌پشتوانه معنوی ندارد تا چه برسد به مادی.

وی با ابراز تأسف از اين موضوع كه حوزه علميه در زمينه ورود به رسانه كار جدی انجام نداده است، افزود: البته كارهای اندكی هم كه صورت گرفته است يا حوزه مستقيما آن را انجام نداده است و يا كم اثر بوده است.

زارعيان همچنين به اهميت تأسيس شبكه‌های اجتماعی دينی توسط حوزه علميه اشاره كرد و گفت: در عصر كنونی كه غرب با فيس‌بوك و توييتر و رسانه‌های مجازی گوناگون به ترويج انديشه‌های مادی‌گرايانه و اومانيستی و ملحدانه می‌پردازد، حوزه علميه بايد به فكر تأسيس شبكه‌ای اجتماعی باشد كه بتواند به تقويت‌گرايی، موج‌سازی دينی، تغيير در سبك زندگی اجتماعی (lifestyle) و بازنمايی افكار عمومی كمك كند.

مدير گروه مبلغان هنرمند دفتر تبليغات اسلامی خراسان رضوی در پايان، چگونگی راه ورود حوزه علميه را به رسانه، همگام‌سازی تئوری‌ها با نفوذ عملی دانست و افزود: البته حتما بايد اهداف و جايگاه اهدافمان اعم از كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت را بشناسيم تا از شتابزدگی و يا كلا دلزدگی به خاطر ورود طلاب به اين عرصه جلوگيری كنيم.

مسعود زارعیان
 مسعود زارعیان
تاريخ: ۱۳۹۰/۶/۱۹

کلیه حقوق سایت متعلق به هنر متعالی می باشد.
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.