مدیریت | عضویت امروز: ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۹ مهر
نشست هنرمتعالی

  



مشروح اخــــبار
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
نقد فیلم/ سيدعليرضا کاظمي:
 ميکائيل در برابر جبرئيل!
سينماي غرب خصوصا هاليوود از ابتداي شکل گيري، فيلم هايي با زمينه هاي معنوي و ماورايي توليد مي کرد
سينماي غرب خصوصا هاليوود از ابتداي شکل گيري، فيلم هايي با زمينه هاي معنوي و ماورايي توليد مي کرد. فيلم هايي چون «ده فرمان»، «کشتي حضرت نوح(ع)»، «سدوم و گومورا» و داستان حضرت لوط(ع) و قومش در اين دسته جاي مي گيرند. پس از گذشت سال ها و تغيير و تحولات گسترده جهاني و با گسترش شديد حس معنويت خواهي در بين مردم جهان، ديگر توليدات اين گونه فيلم ها نه پاسخگوي نيازهاي جديد مخاطبان بود و نه با ذائقه آن ها هم خواني داشت. به همين علت هاليوود طي دهه هاي پاياني قرن بيستم و دهه اول قرن بيست و يکم، به سوي گونه اي جديد از سينماي ماورايي حرکت کرد. اين قالب جديد برداشتي منحرف ،خطرناک ودرواقع ضدمعنويت وتوهين به مقدسات را به مخاطب ارايه مي کرد.

* خلاصه داستان فيلم «لژيون»:جبرييل فرشته مقرب خداوند به همراه ديگر فرشتگان، از جانب خداوند مأمور شده است تا آخرين فرزند بشر را که قرار است به زودي متولد شود نابود کند. چرا که ديگر خداوند از نسل انسان نااميد شده است! اما در اين ميان هنوز يک فرشته به آينده بشر اميد دارد، ميکاييل، به همين علت از عمل به فرمان خداوند سرپيچي مي کند و به زمين مي آيد تا در مقابل فرشتگان خدا و جبرييل بايستد. در سکانس آغازين فيلم ميکاييل از آسمان ها به زمين مي آيد در حالي که بال هايش سوخته و فرو ريخته است. او آمده است تا به انسان ها که در برابر لشکر فرشتگان تنها هستند، کمک کند.

فيلم نامه در سطح بسيار قوي کار شده است که تمامي استانداردهاي يک فيلم نامه خوب را دارد و موجب شده است اثر از ريتم و آهنگ خوبي برخوردار شود. البته زوايا و پيچيدگي هاي زيادي در داستان وجود ندارد تا مخاطب، بيشتر با فيلم درگير شود. به طور مثال علت واقعي نافرماني ميکاييل از فرمان خداوند بيان نمي شود و علل و عواملي که منجر به پديد آمدن وضعيت موجود در فيلم مي شود براي بيننده نامعلوم و پوشيده باقي مي ماند تا شاهد وضعيتي باشد که علت به وجود آمدن آن را نمي داند.

بازي بازيگران روان و باورپذير است، خصوصا دو نقش اصلي يعني جبرييل و ميکاييل در قامت دو فرشته خداوند. يکي برگزيده و ديگري مغضوب، به خوبي از پس ايفاي نقش بر آمده اند.

کارگرداني فيلم نيز روان و يکدست است. به نحوي که فيلم خوش ساخت از آب در آمده است و بيننده را تا پايان با خود همراه مي کند.

اما جلوه هاي ويژه فيلم «لژيون» نيز که با توجه به درونمايه ماورايي فيلم در سطح خوبي کار شده است، جذابيت فيلم را دوچندان مي کند و لحظه هاي نفس گيري از مبارزه دو فرشته را به تصوير مي کشد.

کليت «لژيون» که فيلمي پرخرج به شمار مي رود، اثري عامه پسند است که در چهارچوب فرمول هاي رايج هاليوود، براي جذب مخاطب ساخته شده است. اين فيلم در عين آن که بينندگان بسياري را به سينما مي کشاند، قرائتي جديد از خداوند، فرشتگان و انسان ها ارايه مي کند که کم تر به اين صراحت سابقه داشته است. قرائتي که در آن خداوند از برترين مخلوقات خويش يعني انسان، نااميد مي شود.

فرشتگان مقرب از انجام فرامين الهي سر باز مي زنند و حتي به جنگ يکديگر مي روند. در اين ميان انسان است که محور قرار مي گيرد و خواست و اميال او تقدير او را رقم مي زند و انسان بر سرنوشت خود حاکم مي شود.اين اثر آخرالزماني در نوع خود از جمله اولين فيلم هايي به شمار مي رود که در آن، خداوند به گونه اي علني در مقابل انسان ها قرار مي گيرد و قصد نابودي آن ها را دارد. بدين معنا که در آخرالزماني محتوم و قريب الوقوع، انسان ها براي بقا و نجات نوع خويش با خدا رويارويي خواهند کرد! جمله تبليغاتي فيلم نيز چنين مي گويد: «وقتي آخرين فرشته پايين بيايد، مبارزه براي بشريت آغاز مي شود

به نقل از خراسان.»

تاريخ: ۱۳۹۰/۶/۱۵

کلیه حقوق سایت متعلق به هنر متعالی می باشد.
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.