مدیریت | عضویت امروز: ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۸ مهر
نشست هنرمتعالی

  



مشروح اخــــبار
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
 معظمي: مضامين تكراري، مردم را از سريال‌هاي رمضان امسال مأيوس كرد
يك منتقد گفت: يكي از مشكلات اساسي سريال‌هاي امسال به نوعي تكرار در مضمون بوده است و به اين دليل، مخاطبان از مجموعه‌های ماه رمضان تلویزیون مأیوس شدند
«حسن معظمی» عضو شوراي مركزي انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران در گفت‌وگو با خبرنگار راديو و تلويزيون فارس در مورد سريال‌هاي در حال پخش ماه مبارك رمضان، بيان داشت: اكثر مجموعه‌های امثال تلویزیون با مضمون ماورايي شكل گرفته اما این تولیدات به دلیل تکرار در مضمون و محتوا، ضعف فیلمنامه، کارگردانی و بازی آن طور كه شايسته است، با مخاطبان ارتباط برقرار نكرده است.
اين منتقد در ادامه تاكيد كرد: با رصد مجموعه‌های مناسبتی امسال فارغ از «سه دونگ، سه دونگ» كه به ظاهر از مضمون طنز اما تكراري برخوردار بوده ، مابقی آثار عرضه شده دارای موضوع ماورایی هستند. موضوعی که به دلیل نبود شناخت دقیق و عمیق سازندگان آن به ورطه تکرار و ملال برای مخاطب گرفتار شده است.
این نویسنده و منتقد سینما و تلویزیون توضیح داد: مجموعه «پنج كيلومتر تا بهشت» به رغم داشتن ظرفیت برای بسط در قالب داستانک‌های کوتاه با شكست رو به رو شده و اگر قرار است اين سريال با همين روند پایان یابد، بهتر بود که از سوی دست اندرکاران تلویزیونی در قالب یک تله‌فیلم تولید و عرضه می‌شد. قصه در حال روایت «پنج کیلومتر تا بهشت» از ظرفیت لازم برای تبدیل به سریال برخوردار نبوده و قطعا سازندگان آن نیز نسبت به این موضوع واقف هستند. 
معظمي ادامه داد: مجموعه «سقوط يك فرشته» نيز همچون نمونه قبلی یادشده با دستمايه قرار يك داستان تكراري كه شيطان در آن نقش اصلی را برای اغفال شخصیت‌های داستان ایفا می‌کند، نتوانست آن گونه که شایسته است، اوقات پس از افطار مخاطب را غنی و به نوعی آنها را مجذوب داستان خود کند.
عضو شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی به قصه مجموعه «سقوط یک فرشته» اشاره کرد و یادآورشد: در این سریال كه ظاهرا جوانان و خانواده در محور نگاه قرار داشته، فضا و شخصیت‌ها به شکل ناشیانه و غیر ملموسی برای مخاطب ترسیم شده است.
بدیهی است که مخاطب امروز با وجود شبکه‌های متعدد تلویزیونی - ماهواره‌ای و انبوه تولیدات جذاب - از منظر تکنیک- روز سینما و تلویزیون دنیا خیلی تمایل به نشستن و وقت گذاشتن برای دنبال کردن قصه‌های مصنوعی و تکراری با شخصیت‌های نچسب بدهد.
به گفته این نویسنده و منتقد سینما و تلویزیون، زمانی تولیدات تلویزیونی بخصوص در ایام مناسبتی همچون ماه مبارک رمضان می‌تواند در جذب مخاطب و افزایش بینندگان این رسانه نقش آفرین باشد که در مرحله نخست از قصه و محتوای خوب و برگرفته از علایق مخاطب باشد و در مرحله دیگر، حرفی نو برای گروه مخاطب‌اش ارائه دهد. 
اين منتقد و روزنامه‌نگار تصریح کرد: تا زماني که دست‌اندرکاران تلویزیون و برنامه‌سازان این رسانه، نسبت به خواست و علاقه مخاطب بی اعتنا باشند، بدیهی است روند ریزش مخاطب این رسانه سیر صعودی خود را طی خواهد کرد.
وي همچنین به مجموعه «سي‌امين روز» اشاره کرد و  ادامه داد: وضعيت این اثر نیز در مقایسه با تولیدات در حال پخش سیما تعریفی نیست. این سریال به رغم داشتن قصه‌ای متفاوت اما با مضمون مشترک با سریال‌های دیگر، نتوانسته حتی ارتباط اولیه با مخاطب خود برقرار کند. هرچند که سازندگان آن از زمان پخش نامناسب آن به عنوان دليل بی‌مخاطب بودن اثرشان یاد می‌کنند.
معظمي در مورد سربال «سه دونگ، سه دونگ» نيز گفت: اين سريال که از مضمونی به ظاهر طنز برخوردار است نیز نتوانسته در زمره کارهای قابل دفاع تلویزیون در ماه رمضان امسال قرار گیرد و از موضوع و بازی‌های سطحی و تکراری رنج می‌برد.
این نویسنده و منتقد سینما و تلویزیون گفت که در يك جمع بندي از تولیدات ارایه شده این موضوع مشخص می‌شود که مسئولان تلويزيون اساسا برنامه ريزي دقيق و مناسبي برای رمضان 90 نداشته و همچون رویه رایج این رسانه باز از يك یا چند ماه مانده به ماه مبارك رمضان به فكر ساخت چند مجموعه از طریق گروه‌های همیشه مشغول - کارگردان و تهیه کننده ثابت برنامه‌های مناسبتی- براي پركردن آنتن پخش کرده‌اند.
معظمی ابراز امیدواری کرد که دست اندرکاران تلویزیون با برنامه ریزی دقیق و زمان‌بندی مناسب و تغییر در گروه‌های تولید از اکنون به فکر تولید و عرضه آثار مناسب، متنوع ، جذاب و مخاطب پسند برای مناسبت‌های مختلف از جمله ماه مبارک رمضان 91 باشند.
وي در پايان خاطرنشان كرد: يكي از مشكلات اساسي سريال‌هاي امسال به نوعي تكرار در مضمون است و مخاطبان از مجموعه‌هاي ماه مبارك رمضان مايوس و نااميد شده‌اند.
تاريخ: ۱۳۹۰/۶/۱۰

کلیه حقوق سایت متعلق به هنر متعالی می باشد.
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.