مدیریت | عضویت امروز: ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۱ مرداد
نشست هنرمتعالی

  



مشروح اخــــبار
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
نقد فيلم اینجا بدون من/ مرتضي اسلامي فر:
 اينجا بدون مرد!
شاید تاکنون در ایران فیلمنامه های اقتباسی بسیاری تبدیل به فیلم شده و به نمایش در آمده است. و اگر نگوییم فیلمنامه اقتباسی در ایران روند ناموفقی داشته است بدون شک نمی توانیم بگوییم از جایگاه خوبی برخوردار بوده است
 

شاید تاکنون در ایران فیلمنامه های اقتباسی بسیاری تبدیل به فیلم شده و به نمایش در آمده است. و اگر نگوییم فیلمنامه اقتباسی در ایران روند ناموفقی داشته است بدون شک نمی توانیم بگوییم از جایگاه خوبی برخوردار بوده است. کسی نمی تواند اهمیت فیلمنامه اقتباسی را در سینمای مطرحی همچون هالیوود منکر شود تا آنجا که فیلمنامه اقتباسی اکنون یکی از قسمت های جایزه معتبر اسکار را به خودش اختصاص داده است. ما متاسفانه در ایران برخورد مناسبی با فیلمنامه اقتباسی نمی شود و همین برخورد نامناسب باعث شده است که فیلمنامه نویسان به دلیل عدم موفقیت در این حیطه کمتر وارد این مقوله پرحاشیه و کم طرفدار بشوند.اینجا بدون من جدیدترین ساخته کارگردان جوان و خوش آتیه کشورمان بهرام توکلی است.این فیلم یک فیلمنامه اقتباسی از کتاب باغ وحش شیشه ای اثر نویسنده ای مشهور و تاثیر گذار امریکایی تنسی ویلیامز است که آثاری موفق همچون گربه روی شیروانی داغ و اتوبوسی به نام هوس را در کارنامه خود داشته است. بهرام توکلی کارگردانی است که فیلم مطرحی همچون پرسه در مه و فیلم هایی همچون پابرهنه در بهشت و عقل سرخ را کارگردانی کرده است و در عرصه تهیه هم دستی دارد.اینجا بدون من قصه غصه های یک خانواده متوسط است.خانواده ای که باید سایه حضور پدر را حس نکند و از قضا دختر خانواده هم که باید نماد طراوت خانواده باشدبه علت معلولیت و به قول خود بازیگران فیلم شل بودن تبدیل به شخصیتی گرفته و منزوی شده است.مادر هم در این فیلم نماد دلسوزی و مهربانی و علاقه به فرزندانش است و نقش پدر را برای فرزندانش ایفا می کند.اما پسر بزرگ خانواده که یحتمل باید مثل یک مرد پشت سر مادر و خواهرش باشد و از انها در بحران ها حمایت کند فردیست که دچار نوعی بیگانگی شخصیت است.در دنیای او همه چیز مثل فیلم های سینمایی رخ می دهد و به همان سادگی اتفاق می افتد.به همان سادگی فیلم ها دوست دارد مشهور بشود به همان سادگی فیلم ها دوست دارد از ایران به خارج از کشور مهاجرت کند و کلا طریقه لایف استایل او و زندگی اش برداشت از فیلم های سینمایی و مجلات فیلم است تا جایی که سعی می کند در سخن گفتن از کلمات قصار بازیگران سینما استفاده کند و حتی وقتی به مادرش پیشنهاد خودکشی می دهد تو گویی این حرف را از فیلمی برداشت کرده و برای مادرش مطرح میکند.اینجا بدون من قصه تنهایی هر یک از آدم های فیلم است. قصه تنهایی مادر فیلم(فاطمه معتمد اریا) که تنها هدفش در زندگی خوشبخت کردن دختر معلول و زیبایش است.قصه تنهایی دختر خانواده(نگار جواهریان) که به حیوانات شیشه ای خانگی اش بسیار علاقه مند تر از انسان های بیرون از خانه است.قصه تنهایی پسر خانواده(صابر ابر) که بودن در محل کارش و سینما را به بودن در خانه ترجیح می دهد.قصه تنهایی رضا(پارسا پیروز فر) دوست پسر خانواده که حس می کند نامزدش از جنس او نیست.اما در انتها می بینم که هر کدام از این شخصیت های خاکستری فیلم دچار نوعی تحول می شوند مادر فیلم که از سیگار کشیدن بیزار است در جایی از فیلم قصد دارد سیگار بکشد پسر خانواده که خودکشی دسته جمعی را پیشنهاد داده است اکنون از گفته خود پشیمان است و از آنجا که قصد داشته خانواده را ترک کند و مهاجرت کند ولی حالا پایبند به نظام خانواده اش شده است.دختر خانواده که دچار نوعی شکست عشقی شده است اکنون سعی دارد با مشکلات کنار بیاید.

البته نباید از ضعف فیلمنامه در شناساندن اجمالی شخصیت پدر فیلم که احتمالا مرحوم شده است چشم پوشی کرد ولی کلا اینجا بدون من فیلمی است که توانسته از پس شخصیت پردازی های یک خانواده متوسط و کم در امد بربیاید.به هر حال اینجا بدون من داستان زیاد دوری نیست شاید دو کوچه پایین تر از خانه شما این خانواده را به چشم ببنید.با اینکه فیلم یک اقتباس از یک اثر خارجی است اما فیلمنامه نویس با ظرافت هرچه تمام محصولی کاملا ایرانی را به خورد مخاطب می دهد البته با تمام این اوصاف نباید از منابع غنی ایرانی چشم پوشی کرد

اينجا بدون من
 اينجا بدون من
تاريخ: ۱۳۹۰/۵/۱۸

کلیه حقوق سایت متعلق به هنر متعالی می باشد.
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.