مدیریت | عضویت امروز: ۱۳۹۹ سه شنبه ۶ آبان
نشست هنرمتعالی

  



مشروح اخــــبار
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
 گزارشي از پروژه‌هاي فاخر سينمايي در دست توليد: راهی برای ورود به بازار جهانی
از ابتداي روي كار آمدن دولت نهم سياست‌هاي فرهنگي جديدي اتخاذ شد تا به فيلم‌ها و پروژه‌هاي فاخر بيشتر بها داده شود

 از ابتداي روي كار آمدن دولت نهم سياست‌هاي فرهنگي جديدي اتخاذ شد تا به فيلم‌ها و پروژه‌هاي فاخر بيشتر بها داده شود. رهبر انقلاب هم در ديدار با سينماگران و مسئولان فرهنگي تاكيد زيادي روي ساختن فيلم زندگي بزرگان ديني و ملي ما داشته‌اند. فيلم «ملك سليمان» به كارگرداني شهريار بحراني، كه بخشي از زندگي سليمان نبي را تصوير مي‌كرد، اولين فيلم فاخري بود كه ساخته شد و اين پروژه را كليد زد.

هنوز هم رقم دقيق هزينه‌اي كه براي فيلم «ملك سليمان» شد، مشخص نيست اما بنا به اخبار خبرگزاري‌ها چيزي حدود 5 ميليارد تومان هزينه اين فيلم فاخر شد. فيلمي كه جلوه‌هاي ويژ‌ه‌اش تحت نظر لئو لو و تيم هنگ‌كنگي‌اش ساخته شد و بيشتر مانور كارگردان و تهيه‌كننده هم روي همين مسئله جلوه‌هاي ويژه فيلم بود كه در ايران جزو كارهاي نادر محسوب مي‌شد. در دولت دهم روي ساخت فيلم‌هاي فاخر مذهبي و ملي تاكيد فراواني شد. بحث پروژه‌هاي فاخر در سينما همزمان شد با پخش سريالي از همين جنس از تلويزيون. «مختارنامه» كه توليد آن از حدود 6 سال قبل شروع شده بود در سال 89 روي آنتن رفت. نكته‌اي كه براي مسئولان و تماشاگران حائز اهميت بود و هست، ورود سينماگران و كارگردانان باتجربه به عرصه ساخت فيلم‌هاي فاخر است. مسئله‌اي كه سال گذشته با اعلام آمادگي مجيد مجيدي براي ساخت فيلم «پيامبر اكرم(ص)» خوشبختانه بالاخره اتفاق افتاد.

 

پروژه مجيدي و پيامبر اسلام

احتمالا تنها فيلم سينمايي معتبري كه تا به امروز درباره حضرت محمد(ص) ساخته شده، فيلم «پيام‌آور» يا همانطور كه در ايران شهرت يافته «محمد رسوال الله» ساخته مصطفي عقاد كارگردان مصري است. مجيدي با اين تصميم پا در عرصه بسيار دشواري گذاشت چون از يك‌سو تصوير كردن زندگي خاتم پيامبران و نشان دادن ابعاد گسترده شخصيتي و زندگينامه آن حضرت كار دشواري است و از سوي ديگر هم فيلم فاخر مصطفي عقاد قبلا با حضور بازيگران توانا و داستاني جذاب در سرتاسر جهان و از جمله ايران طرفداران بسياري پيدا كرده كه راضي كردن آنها كار دشواري است. ارديبهشت سال گذشته بود كه مجيدي تصميمش را مبني بر ساخت اين فيلم اعلام كرد و همچنين گفت كه مراحل پيش توليد و آماده شدن گروه يك سالي طول خواهد كشيد. اوايل خردادماه 1390 پروژه «پيامبر اكرم» رسما با دريافت پروانه ساخت از سوي اداره نظارت و ارزشيابي كليد خورد. پيش از آن حرف و حديث‌هايي درباره دريافت پروانه ساخت فيلم بر سر زبان‌ها بود. بخصوص كه ارديبهشت ماه عليرضا سجادپور در پاسخ به اين سوال خبرنگاران كه آيا پروانه ساخت فيلم سينمايي «پيامبر اكرم(ص)» به كارگرداني مجيد مجيدي صادر شده است يا خير، گفته بود: در اين مورد اظهارنظري نمي‌كنم. در همان زمان «سيدمحمد حسيني» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي هم درباره بودجه اين فيلم گفته بود: اين فيلم با بودجه معاونت سينمايي و دولت ساخته نمي‌شود. مجيدي مراحل پيش توليد فيلمش را در سكوت خبري كامل پيش برد. حتي وقتي خبرهايي از داستان فيلم و لوكيشن و عوامل آن در برخي سايت‌ها درج شد، بلافاصله روابط عمومي پروژه آنها را تكذيب و اعلام كرد همه جزئيات و اطلاعات فيلم اعم از داستان فيلم، عوامل فيلم، لوكيشن فيلم غلط است و اخبار پروژه «پيامبر اكرم (ص)» رسما از طريق روابط عمومي اين پروژه در اختيار رسانه‌ها و سايت‌هاي خبري براي انتشار قرار خواهد گرفت و اخباري درباره اين پروژه مورد تاييد است كه رسما از طريق روابط عمومي پروژه در اختيار رسانه‌ها قرار گيرد. با اين همه روابط عمومي هم اخبار چنداني از پيشرفت پروژه در اختيار رسانه‌ها قرار نداده است. تنها نكته‌اي كه تا به حال محرز شده اين است كه كامبوزيا پرتوي، فيلمنامه‌نويس باسابقه كشورمان، به همراه خود مجيد مجيدي از 3 سال پيش مشغول كار روي فيلمنامه هستند و تحقيقات آن با همكاري دانشمندان، مورخان، علما و سيره شناسان جهان اسلام در ايران و از كشورهايي مثل مراكش، تونس، لبنان، عراق و الجزاير و با رجوع، جمع‌آوري و استناد به منابع شيعه و اهل سنت انجام شده است. حميد امجد نويسنده و كارگردان تئاتر بازنويسي فيلمنامه «پيامبر اكرم» را برعهده دارد. نكته جالب فيلم كه خيلي هم روي آن مانور داده شده اين است كه «پيامبر اكرم» به سه زبان فارسي، انگليسي و عربي پخش خواهد شد. هنوز روابط عمومي از خلاصه داستان فيلم اطلاعي نداده اما شنيده مي‌شود كه فيلم روايتگر دوران كودكي پيامبر اسلام است. امين تارخ، حسين پاكدل، مهدي پاكدل، ساره بيات، داريوش فرهنگ و محسن تنابنده از جمله بازيگراني هستند كه به گروه سازنده پروژه عظيم مجيدي ملحق شده‌اند. بيژن ميرباقري دستيار كارگردان مجيدي در اين فيلم است. گروه صحنه و لباس اين فيلم مدتي است مشغول ساخت و ساز دكورهاي اين فيلم هستند. ظاهرا لوكيشن اصلي فيلم «پيامبر اكرم» (ص) در جاده قم قرار دارد. مجيد مجيدي تيمي كاملا حرفه‌اي براي ساخت اين فيلم تشكيل داده و نام رضا ميركريمي در مقام مشاور كارگردان هم جلب توجه مي‌كند. سيروس حسن‌پور، حسن نجفي و امين قرايي ديگر اعضاي گروه كارگرداني هستند. به اين ترتيب «پيامبر اكرم» يكي از معدود پروژه‌هاي ايراني مي‌شود كه در آن كارگردانان بنامي به عنوان دستيار در كنار كارگردان بزرگ ديگري قرار گرفته‌اند. «ويتوريا استرورا» فيلمبردار مطرح و اسكار گرفته ايتاليايي مدير فيلمبرداري اين پروژه است و در كنارش حميد خضوعي ابيانه به عنوان فيلمبردار دوم حضور دارد. در بخش طراحي صحنه و لباس نيز «ميلجن كركا كلجاكويچ» پروداكشن ديزاينر معروف اهل كشور يوگسلاوي حضور دارد. عبدالحميد قديريان و محسن شاه ابراهيمي نيز به عنوان مدير هنري با مجيد مجيدي همكاري مي‌كنند. مدير صدابرداري فيلم «پيامبر اكرم(ص)» نيز يدالله نجفي است. محمد مهدي حيدريان تهيه‌كننده و عليرضا رضاداد مجري طرح و قائم‌مقام تهيه‌كننده اين پروژه هستند. يكي از مهم‌ترين نكاتي كه هنوز در مورد آن اطلاعاتي در دسترس نيست هزينه ساخت اين فيلم مذهبي بزرگ است. البته نشريه اسكرين ديلي سال 1388 در گزارشي نوشت: «مجيد مجيدي» فيلمساز نامدار ايراني در عرصه جهاني در تدارك ساخت فيلمي درباره پيامبر گرامي اسلام، حضرت محمد (ص) با بودجه 30 ميليون دلاري است. هنوز كسي اين رقم را تاييد يا تكذيب نكرده است كه در صورت تاييد قطعا «پيامبر اكرم» تبديل به يكي از اولين محصولات سينماي ايران مي‌شود كه نسبتا هزينه توليد آن با توليدات خارجي قابل قياس است. شايد اين فيلمي باشد كه علاوه بر اهميت مذهبي‌اش، باعث شود سينماي ايران وارد معادلات جهاني هم بشود. با حضور اين عوامل حرفه‌اي اميد بيهوده‌اي نيست اگر تصور كنيم فيلم مجيدي در نمايش جهاني هم موفق مي‌شود.

 

روز رستاخيز

سال‌هاست كه وقتي به ماه محرم و روز عاشورا نزديك مي‌شويم، تنها گزينه سينمايي كه براي نمايش در اختيار داريم، فيلم «روز واقعه» است. فيلمي كه هر چند big production محسوب نمي‌شود اما به دليل رعايت استانداردهاي كارگرداني و بازي و ديگر عوامل و به ويژه نقش پررنگ فيلمنامه آن، هنوز هم ديدني و دوست‌داشتني است. اما از سال آينده احتمالا يك گزينه ديگر به انتخاب‌هاي فيلم‌هاي عاشورايي‌مان اضافه مي‌شود: فيلم «روز رستاخيز» به كارگرداني احمدرضا درويش.

«روز رستاخيز» كه فيلمبرداري آن دي ماه سال 89 به پايان رسيد و اكنون مراحل فني را طي مي‌كند، در ادامه تصميم مسئولان براي توليد فيلم‌هاي عظيم مذهبي- ملي توليد شد. اتفاقا درويش يكي از معدود كارگردانان ايراني است كه با ساخت فيلم‌هاي بزرگ با هزينه‌هاي زياد بيگانه نيست و چند سال پيش فيلم «دوئل» با هزينه‌اي حدود يك ميليارد تومان پرخرج‌ترين فيلم تاريخ سينماي ايران لقب گرفته بود. فيلمي كه براي اولين بار جلوه‌هاي ويژه و انفجارهايي همپاي نمونه‌هاي خارجي‌اش داشت و صدايش هم به صورت دالبي در خاج از كشور صداگذاري شده بود. پس عجيب نيست كه درويش يكي از كارگرداناني باشد كه سراغ ساخت فيلمي فاخر رفته است.

فيلمبرداري «روز رستاخيز»، كه روايتي از واقعه روز عاشوراست، همزمان با اربعين حسيني سال 88 در شهرستان بم آغاز شد. لوكيشن فيلم در اطراف شهرستان بم و مابقي آن در شهداد، اصفهان، تهران، شاهرود و كشور سوريه است. شهرهاي مكه، كوفه، دمشق و بخشي از شهرهاي مدينه، بصره و نيز دشت كربلا جغرافياي اصلي اين فيلم را تشكيل مي‌دهند. البته پروژه درويش به بي‌سر و صدايي فيلم مجيدي كارش را شروع نكرد و از همان ابتدا عكس‌هايي از سر صحنه فيلم در سايت‌ها به نمايش درآمد. پوريا پورسرخ، حسن پورشيرازي و فرهاد قائميان از اولين بازيگراني بودند كه در فيلم «روز رستاخيز» جلوي دوربين درويش رفتند. قصه فيلم به شخصيتي حاشيه‌اي در واقعه عاشورا مربوط است كه در متن حوادث حركت مي‌كند. اين فيلم، از مرگ معاويه تا قيام امام حسين (ع) را روايت خواهد كرد. گفته مي‌شود كه درويش از سال 81 يعني اواسط توليد فيلم «دوئل» طرح اين فيلم را در ذهنش داشته و از همان زمان با استفاده از منابع مختلف مشغول كار روي فيلمنامه بوده. از آنجايي كه اين پروژه تركيبي از بازيگران داخلي و خارجي داشت، براي انتخاب بازيگران خارجي، دفاتري در انگلستان و فرانسه تشكيل شد تا فهرستي از بازيگران مناسب را معرفي‌ كند. استفاده از بازيگران مطرح عرب نيز در اين پروژه در دستور كار قرار گرفته كه رايزني‌هايي براي انتخاب بازيگر در دمشق و بيروت صورت گرفت و احمدرضا درويش به همراه عبدالله اسكندري (طراح چهره‌پردازي و مشاور كارگردان) به كشورهاي مذكور سفر كرد. شايعات مبني بر حضور بازيگران مطرح خارجي در اين پروژه چندان قوت گرفت كه حتي مدتي خبر از حضور آنتوني هاپكينز و عمر شريف در «روز رستاخيز» بود كه البته توسط سازندگان فيلم تكذيب شد. حسين جعفريان مدير فيلمبرداري فيلم است و بازيگراني چون پرويز پورحسيني، سروش گودرزي، سيدجواد يحيوي، شقايق فراهاني و مهتاب كرامتي جلوي دوربين جعفريان بازي كرده‌اند. خود درويش در ديدار با آيت‌الله واعظ طبسي، توليت آستان قدس رضوي گفته بود: «از شاخصه‌هاي پروژه اين است كه به‌رغم اينكه از توليدات كشورمان محسوب مي‌شود، اما در واقع به جغرافياي تمامي كشورهاي مسلمان تعلق دارد. عزم‌مان را براي توليد يك كار بزرگ و در شأن حضرت اباعبدالله(ع) آماده كرده‌ايم و اميدواريم تمامي جوامع بشري با ديدن اين اثر به حقيقت حركت آن حضرت پي‌ببرند.» گفته مي‌شود مجيد ميرفخرايي طراح صحنه و لباس فيلم كار بسيار طاقت‌فرسايي را انجام داده كه نتيجه‌اش درخشان از كار درآمده است. نكته‌ مهمي كه درباره «روز رستاخيز» وجود دارد اين است كه در اين فيلم چهره حضرت عباس ( ع)، حضرت علي اكبر(ع) و حضرت قاسم(ع) به طور كامل به تصوير كشيده شده و اين سه بزرگوار از شخصيت‌هاي محوري قصه هستند. بعد از كشمكش‌هايي كه بر سر نشان دادن چهره حضرت ابوالفضل (ع) در سريال «مختارنامه» به وجود آمد، حالا بايد ديد كه مسئولان و علما در برابر «روز رستاخيز» چه واكنشي نشان خواهند داد. بخصوص كه گويا حضرت عباس ( ع)، حضرت علي اكبر(ع) و حضرت قاسم(ع) نقش پررنگي در فيلم دارند و قابل حذف نيستند.

جديدترين ساخته درويش پس از «دوئل» با مدت زمان دو ساعت و نيم براي نمايش عمومي در سال 91 آماده مي‌شود.

توليد فيلم‌هاي فاخر علاوه بر حفظ آيين‌هاي مذهبي و ملي‌مان فرصتي براي صنعت سينماي كشورمان هم محسوب مي‌شود تا با هزينه كردن و رسيدن به استانداردهاي جهاني سينما بتوانيم وارد اين بازار بزرگ شويم و كم‌كم سينماي خودمان را هم تبديل به صنعت كنيم.

تهران امروز

تاريخ: ۱۳۹۰/۳/۲۷

کلیه حقوق سایت متعلق به هنر متعالی می باشد.
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.