مدیریت | عضویت امروز: ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۹ مرداد
نشست هنرمتعالی

  



مشروح اخــــبار
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
حبیب الله صادقی:
 امام(ره) دو رکن صورت و معنا دارد که دومی در سینما به تصویر کشیده نشده است
حبیب الله صادقی هنرمند نقاش و پژوهشگر کشورمان معتقد است امام خمینی(ره) چهره عظیم تاریخی است که برای به تصویر کشیدن ایشان تنها توجه به ظاهر و صورت کافی نیست بلکه با معنا گرایی و خویشتن فرمایی باید در معرفی ایشان گام برداشت.
حبیب الله صادقی هنرمند نقاش گفت:همه عناوین و موضوعاتی که در رابطه با بزرگداشت، نکوداشت و معرفی شخصیت والای حضرت امام است به یک سازمانی نیاز دارد تا تمامی آنها را گردآوری کند که فکر می کنم دفتر حفظ و توزیع آثار حضرت امام بهترین مرکز است. باید در بخش گرافیک، طراحی پوستر، نقاشی، فیلم سازی، شعر و ادبیات و همه زمینه ها یک گروه تخصصی کارشناسی کند تا دریابد کدام یک از این آثار فقط در حد حرف های روتین، معمول و شعاری است که مبنای علمی و پژوهشی ندارد و فقط حس آنی و عاطفی یک هنرمند نقاش درمورد یک فضای شماتیک و تصویر کلی است که از حضرت امام وحود دارد و کدام آثار عمیق و قابل تامل هستند.

وی افزود: زمان رحلت حضرت امام(ره) نقاشان و شاعران و هنرمندان دیگر کارهای شاعرانه بسیار زیبایی انجام دادند که به نمونه های درخشان آن ها می توان توجه کرد، اما باید یک گروه پژوهشی جمع شده و تمامی این آثاررا گرد آوری کنند و در اختیار کارشناسان قرار دهند تا رویشان بررسی و نشانه شناسی شود، این نشانه شناسی کردن و یافتن زمینه های تصویری که بتواند فضای ذهنی جامعه و نظر آزادی خواهان جهان را راجع به حضرت امام(ره) استخراج و رویشان فکر کنند بسیار حایز اهمیت است زیرا حرف ها خیلی پراکنده است و هر هنرمندی یک وجه از ابعاد شخصیتی امام(ره) را معرفی کرده اند بنابراین نیاز است یک گروه کارشناسی اینها را طبقه بندی و گزینش کنند تا این اثار به یکسری واژه های کلیدی که هنرمندان در مورد رثای حضرت امام سروده اند تبدیل شود.

این هنرمند نقاش در ادامه بیان کرد: من بعنوان یکی از کسانی که در این راستا کار کرده ام یک تعدادی نقاشی و همچنین مقدار زیادی پوستر داشته ام همین طور مجموعه ای کار کردم که طراحی پوستر بود تحت عنوان "از امام آموختیم". من فکر می کنم هرچه فاصله سنی و زمانی از زمان رحلت حضرت امام(ره) بیشتر می شود ابعاد کارهایی که نکردیم را بیشتر می بینیم. ما درواقع باید جدی تر کار کنیم و توجه بیشتری به این مسئله داشته باشیم، تمامی هنرمندانی که به حضرت امام علاقه دارند باید باورها و تبایع سخنان ایشان را به بهترین شکل معرفی کنند من هم سعی کردم به عنوان یک هنرمند در این زمینه گام بردارم.

وی هدف اصلی از به تصویر کشیدن حضرت امام(ره) را معرفی هرچه بهتر معانی و افکار بزرگ و تاریخی ایشان خواند و تصریح کرد: همه کسانی که آدم های بزرگی در دنیا بودند یکسری باورمندانی داشته اند که آن ها را تکریم می کردند، مردم هند و علاقمندان به گاندی هنوز پرتره های گاندی را می کشند و نظریه های او را در دستور کار قرار می دهند. درهر دوره ای به یک شکلی مشخصه های تاریخی چهره های بزرگ معرفی می شود هنوز نسل اول و دوم که هنرمندانی هستیم که امام(ره) را از نزدیک دیده ایم نتوانسته ایم به خوبی امام خمینی(ره) را معرفی کنیم؛ یکسری هنرمند پرتره و چهره هایی از امام کشیدند اما تنها با پرتره چقدر می توان این ها را بیان کرد. امام یک صورت است و یک معنا، زیبایی و نورانیت در این چهره وجود دارد که به تصویر کشیده می شود اما معنایی را که در این شخص وجود دارد؛ معنای احیاگری، تعالی خواهی عزت خواهی و بازگشت به خویشتن است که باید به تصویر درآید. من فکر می کنم نقاشان فیلمسازان و شعرا باید جلوه های ویژه و پایدار این معنا را معرفی کنند ما تا به امروز فقط یادآوری کردیم عکس هایی بوده با فضای محزون و شاعرانه ولی نسل سوم که امام را ندیده اند نیاز است تا معانی اصلی به خوبی بیان شود تا دید امام چه گفته است.

صادقی درخصوص ویژگی های به تصویر کشیدن حضرت امام(ره) گفت: یکی از ویژگی های امام زیبایی ایشان است که ستودنی ست اما صرفا با فضای زیبایی امام نمی توان آن معانی را بیان کرد پس باید جامعه هنرمند مقداری ژرف اندیش تر عمل کند تا بتواند فرهنگ معرفی این شخصیت را در تاریخ ارائه دهد. امام شخصیت همه جانبه ای دارد یک مرد قدرتمند که در کنار قدرت عرفان و تغزل، اخلاق، عرفان، سلوک و آرامش ایشان هم ستودنی است. من بحثی را که امام راجع به نژادپرستی، مکه و احیای هویت دینی و جهان اسلام داشته است سعی کردم نگاه نقاشانه تری بهش بندازم و در مجموع کارهایی که حدود 15 سال گذشته انجام داده ام سعی کردم به کشف ظرایف رفتاری ایشان بپردازم. ما باید نگاه های این مرد را به شکلی به تصویر بکشیم. ما هنوز در نقطه آغازین هستیم و هنوز که هنوز است داریم تصویری از لحظات پایانی زندگی امام ارائه می کنیم درصورتی که ما باید مطالعه کنیم و دست از کارهای تکراری برداریم و به کشف زوایای جدید بپردازیم و کاری کنیم که هرچه از زمان فوت ایشان دور می شویم این فاصله عمیق تر نشود.

صادقی در پایان خاطرنشان کرد: سفارش های دولتی و حکومتی کاری از داخلش در نمی اید و سفارش درونی و خویشتن فرمایی است که می تواند موثر باشد هنرمندان حس های عاشقانه شان را نسبت به حضرت امام در آثارشان نشان می دهند سازمان هایی هم باید برای انتشار کمک کنند ولی ما در این 30 سال ندیدیم سازمانی برای مراقبت از این برنامه وقت بگذارند و انتظارات این سازمان ها درخصوص آثاری با موضوعیت امام معمولا شاعرانه و سطحی بوده است و عمقی ندارد بهترین کار این است که خویشتن فرمایی از جانب خود هنرمند صورت بگیرد و هنرمند به لطف عاطفه و هوشمندی و زیرکی و نحوه تعمق نسبت به این معنای بزرگ کارهایی بکند تا این هدف صورت بگیرد.
تاريخ: ۱۳۹۰/۳/۱۴

کلیه حقوق سایت متعلق به هنر متعالی می باشد.
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.