مدیریت | عضویت امروز: ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۹ مرداد
نشست هنرمتعالی

  



مشروح اخــــبار
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
 خسروپناه: سينما مي‌تواند پرسشي فلسفي بيان و آن را بالنده كند
مديرگروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي با بيان اينكه «سينما» مي‌تواند پرسشي فلسفي را بيان كرده و آن را بالنده كند، گفت: متأسفانه فلسفه اسلامي تحقق‌يافته در جامعه اسلامي رابطه‌اي با سينما ندارد
«مسعود فراستي» منتقد سينما در نشست «رابطه فلسفه و سينما» در پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي قم با بيان اين مطلب كه آنچه امروز در كشور اتفاق افتاده است اين است كه به جاي يافتن فرم براي سينما و به ويژه سينماي ديني تنها به ديني كردن موضوعات پرداخته‌ايم و با ديني كردن موضوع، فيلم ديني درست نمي‌شود، تصريح كرد: به اعتقاد بنده نه سينما نيازي به فلسفه دارد و نه فلسفه نياز به سينما دارد و ارتباط مستقيمي با هم ندارند!

* فراستي: سينماي ديني به معناي ديني‌بودن موضوع نيست

وي با نامناسب دانستن وضعيت سينما در كشور ادامه داد: سينماي ديني به معناي ديني بودن موضوع نيست؛ مي‌تواند فيلمي موضوع ديني نداشته باشد اما حس ديني را به مخاطب منتقل كند.
فراستي با بيان اينكه فيلمي مي‌تواند موضوعي ديني داشته باشد؛ اما حس ديني نداشته باشد، افزود: «طلا و مس» از معدود فيلم‌هايي است كه بوي ديني دارد و قابل تمجيد است.
اين منتقد سينما بيان كرد: با اين نگاه من به ندرت فيلمي ديني در كشور سراغ دارم و نمي‌توان با ديني كردن موضوع، فيلمي را ديني كرد و متأسفانه برخي مسئولان فرهنگي هم به همين ظاهر بسنده مي‌كنند.
وي با انتقاد از برخي سريال‌ها و فيلم‌هايي كه با عنوان ديني و معناگرا تعبير مي‌شوند؛ تاكيدكرد: آنچه مي‌تواند فيلمي را ديني كند اين است كه فرم ديني داشته باشد.
فراستي ادامه داد: اگر از اين نگاه به سينما در كشور بنگريم، معتقدم كه ممكن است برخي فيلم‌ها و يا برخي صحنه‌هاي يك فيلم حس ديني داشته باشد؛ اما چون فرم ديني نداريم، فيلم و سينماي ديني هم نداريم.
وي افزود: قرآن به لحاظ نوع روايت به شدت كلاسيك و پست‌مدرن است و خيلي مي‌توان روي نوع قصه‌گويي قرآن كار كرد.
فراستي با تأكيد بر ضرورت برگزاري جلسات نقد و بحث سينمايي در حوزه‌هاي علميه اظهارداشت: حوزه در عرصه سينما كم كار كرده است و بايد دوره‌هاي تخصصي نقد فيلم و فيلمنامه‌نويسي بيش از گذشته برگزار شود.
فراستي تاكيد كرد: براي كاربردي كردن فلسفه اسلامي با هدف تاثير و تأثرگذاري بر سينما راه درازي پيش رو داريم و حوزه بايد به صورت جدي‌تري وارد اين عرصه شود.

* خسروپناه: سينما مي‌تواند پرسشي فلسفي براي فلسفه بيان كرده و آن را بالنده كند

در بخش ديگري از اين نشست تخصصي، حجت‌الاسلام عبدالحسين خسروپناه، مديرگروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، در بيان رابطه فلسفه و سينما گفت: در بحث فلسفه سينما ابتدا بايد مشخص كرد كه فلسفه سينما از سنخ فلسفه‌هاي مضاف به امور است يا به علوم؟
وي با بيان اين‌كه فلسفه سينما را جزو فلسفه‌هاي مضاف به علوم مي‌دانم، افزود: هر چند فلسفه هنر از جهتي جزو فلسفه‌هاي مضاف به امور و از جهتي فلسفه مضاف به علوم است، اما فلسفه سينما فلسفه‌اي مضاف به يك پديده و واقعيت است.
عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي خاطرنشان كرد: زماني كه بحث از فلسفه سينما يا رابطه فلسفه و سينما به ميان مي‌آيد، دو بحث توصيفي و توصيه‌اي را بايد از هم تمييز داد و مشخص كرد كه فلسفه تحقق يافته با سينماي تحقق يافته رابطه‌اي دارد يا فاقد رابطه است.
وي با طرح اين سؤال كه آيا فلسفه اسلامي تحقق يافته مانند حكمت متعاليه و نوصدرايي با سينماي تحقق يافته در ايران و يا هاليوود رابطه‌اي دارد يا خير، گفت: سينما مي‌تواند پرسشي فلسفي براي فلسفه بيان كرده و آن را بالنده كند.
حجت‌الاسلام خسروپناه با بيان اين‌كه تأثير فلسفه در سينما مشاهده مي‌شود، اظهار داشت: فلسفه اسلامي تحقق يافته در جامعه اسلامي عملاً با سينما رابطه‌اي ندارد، اما در فلسفه غرب، تحقق يافته و اين تأثير و تأثر كاملاً مشاهده مي‌شود.

* خسروپناه: فلسفه اسلامي مي‌تواند به مرحله‌اي برسد كه بر سينما تأثير خود را بگذارد

وي با طرح اين ‌سؤال كه ارتباط فلسفه تحقق يافته با سينماي تحقق يافته چيست، گفت: فلسفه اسلامي مي‌تواند به مرحله‌اي برسد كه بر سينما تأثير خود را بگذارد و حتي سينما اين توانايي را دارد.
عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي خاطرنشان كرد: اگر فيلسوفان وارد عينيت سينما شوند و سينماي تحقق يافته را مطالعه كنند، منطقاً مي‌توانند به تأثير و تأثري در اين زمينه برسند.
وي با بيان اين‌كه با نگاهي تاريخي مي‌توان به رويكرد منطقي در اين زمينه دست يافت، افزود: اكنون زمان آن رسيده كه در زمينه فلسفه مضاف بيشتر تأمل كرده و در مقام منطق و بايسته اين تأثير و تأثر را ايجاد كنيم؛ چراكه در دنياي غرب و دنياي شرق سينما مبتني بر يك سري مباني فلسفي است.
تاريخ: ۱۳۹۰/۳/۶

کلیه حقوق سایت متعلق به هنر متعالی می باشد.
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.