مدیریت | عضویت امروز: ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۹ مهر
نشست هنرمتعالی

  



مشروح اخــــبار
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
 برخي سريال‌هاي نوروز90 در رعايت نكات اخلاقي از فيلم‌ها بدتر بودند
حسن عباسي معتقد است فيلم‌هاي سينمايي تلويزيون در ايام نوروز 90 به شدت ضعيف بودند و بسيار محل ارزيابي بود.اين بخش بسيار وحشتناك است. وي مي‌گويد: قوياَ بايد بگويم كه وضعيت سريال‌هاي تلويزيوني در رعايت نكات اخلاقي و ساده‌انگاري‌هاي اجتماعي، متاسفانه از وضعيت سينما بدتر بود

حسن عباسي معتقد است فيلم‌هاي سينمايي تلويزيون در ايام نوروز 90 به شدت ضعيف بودند و بسيار محل ارزيابي بود.اين بخش بسيار وحشتناك است. وي مي‌گويد: قوياَ بايد بگويم كه وضعيت سريال‌هاي تلويزيوني در رعايت نكات اخلاقي و ساده‌انگاري‌هاي اجتماعي، متاسفانه از وضعيت سينما بدتر بود.

 

حسن عباسي رئيس مركز مطالعات استراتژيك در گفت‌وگو با خبرنگار راديو و تلويزيون فارس درباره فيلم‌هاي سينمايي تلويزيون در ايام نوروز 90، به اظهارنظر پرداخت.

 

* بخش فيلم‌هاي سينمايي در نوروز90 وحشتناك بود

 

وي گفت: فيلم‌هاي سينمايي تلويزيون در ايام نوروز به شدت ضعيف بودند و بسيار محل ارزيابي بود. اين بخش بسيار وحشتناك است.

وي ادامه داد: برخي از فيلم‌هاي سينمايي كه تلويزيون پخش مي‌كند، اگر شما به اصل فيلم مراجعه كنيد، متوجه مي شويد كه پخش آن براي زير 15 سال ممنوع است و محدوديت سني دارد ولي تلويزيون اين فيلم ها را به راحتي پخش مي كند. اين فيلم‌ها را اگر شما در شبكه‌هاي اروپايي و غربي ببينيد، محدوديت پخش و اكران دارد و حتما روي صفحه تلويزيون محدوديت سني زير 13 يا 15 سال قيد مي‌شود در حالي كه در تلويزيون ما قيد نمي شود، به خصوص فيلم هايي كه جنبه اكشن داشته و خشونت بسياري در آنها وجود دارد، آنها هم پخش مي‌شوند!

وي اظهارداشت: به نظر مي رسد تلويزيون از اين حيث از ضعف جدي رنج مي برد و نظارت مناسبي در اين خصوص روي اين فيلم ها صورت نمي‌گيرد. همچنين بعضي از سريال‌هاي خارجي كه از تلويزيون پخش مي‌شود نظير رابين هود، رابينسون كروزوئه، بار استعماريشان در فضايي كه مسئله جنگ‌هاي صليبي نوين و موارد مشابه مطرح است، در قضيه جنگ هاي صليبي، نقش ريچارد شيردل در پس نقش رابين هود كاملا جدي است كه يا از ديد مسئولان تلويزيون يا مغفول مانده و يا حساب شده و جهت دار پخش مي‌شوند.

 

* يك جريان خزنده اي در صداوسيما وجود دارد كه قابل كنترل نيست!

 

عباسي در ادامه گفت‌وگو با فارس تصريح كرد: من بارها به مسئولان تلويزيون تذكر داده‌ام، بارها از رسانه هاي عمومي اعلام كرده‌ام اما يك جريان خزنده اي در صداوسيما وجود دارد كه قابل كنترل نيست. به نظر مي رسد تقريبا اين قضايا در تلويزيون خارج از كنترل است و اگر آن حساسيتي كه جامعه منتقدان كشور، مجلس، مسئولان و مردم بر فيلم هاي سينمايي كه توسط خانواده سينما ساخته مي شود، دارند، همين حساسيت‌ها درباره مجموعه‌هاي تلويزيوني و مواردي از اين دست بود، قطعا ما را دچار مشكل نمي‌كرد.

اين استاد دانشگاه درباره سريال هاي تلويزيوني نيز تاكيد كرد: ده ها بار روي مولفه دروغ در آثار تلويزيوني مانور داده شد، مثلا سريال «راه در رو» به سادگي مساله دروغ را بارها به صورت نهادينه در جامعه مطرح و تثبيت مي‌كند. آن هم در شبكه‌هاي پربيننده و ساعات پر بيننده و ايام نوروز كه مردم مي بينند و به سادگي همه منتقدان از كنار اين اشكالات مي‌گذرند و سراغ اين اشكالات در فيلم‌هاي سينمايي مي‌روند كه اين عدم تعادل و توازن در نقد را مي‌رساند.

وي ادامه داد: قوياَ بايد بگويم كه برخي سريال‌هاي تلويزيوني در عيد در رعايت نكات اخلاقي و ساده انگاري‌هاي اجتماعي متاسفانه نسبت به وضعيتي كه در سينما مي‌بينيم و از آن گله‌مند هستيم، وضعيت بدتري داشتند. اميدوارم همين حساسيت ها و موشكافي هايي كه در معاونت سينمايي درباره فيلم‌ها وجود دارد و همين حساسيت‌ها و موشكافي هايي كه منتقدين از فيلم ها مي كنند، از ساختارهاي تلويزيوني هم صورت بگيرد.

 

* «شايد براي شما هم اتفاق بيافتد» اثر مثبتي است

 

عباسي در گفت و گو با فارس عنوان داشت: پا نبايد روي حق بگذاريم، مجموعه هايي كه از برخي شبكه هاي تلويزيون پخش مي شود، مانند «شايد براي شما هم اتفاق بيافتد» كه بسيار در حوزه مباحث اخلاقي و بعضا نزديك شدن به ژانر سينماي ديني آثار مثبتي هستند، اين‌ها متاسفانه تحت الشعاع آثار خشن سينمايي كه از تلويزيون پخش مي شود، قرار مي‌گيرد.

وي توضيح داد: يا بعضي از اين سريال‌ها كه به ويژه در طول عيد پخش شد، به هيچ وجه ارزش هاي دراماتيك ندارند و هيچ كدام از مولفه هاي درام را رعايت نمي‌كنند و مجموعه‌اي از لودگي و ساز و كارهاي خاصي كه در ده سال گذشته مدام تكرار شدند و نخ نما هستند را مي‌بينيم.

 

* طنزهاي ما بر سؤتفاهم استوارند

 

عباسي همچنين در پاسخ به خبرنگار فارس كه آيا آثار طنزسازاني مانند مهران مديري يا رضا عطاران هم بر پايه اين شاخصه‌ها هستند؟ اظهار داشت: در واقع مجموعه‌اي كه در تلويزيون كار طنز مي كنند، آثارشان برمولفه سوء تفاهم استوار است. چه فيلمنامه ها و سريال هايي كه اين افراد مي سازند و چه آثاري كه در آنها ايفاء نقش مي‌كنند، مانند «ورود آقايان ممنوع» اثر رامبد جوان، آنها از قواعد طنز در سينما فقط از يكي استفاده مي‌كنند و آن سوءتفاهم است.

وي گفت: كل سريال‌هاي تلويزيون كه در ايام عيد پخش شد، همه بر عنصر سوء تفاهم استوار بود. معلوم مي‌شود سواد سينماي طنز در افرادي كه مشهور شده‌اند، بسيار پائين است چون بلدنيستند از چيز ديگري استفاده كنند و همه متمركز بر عنصر سوء تفاهم هستند.تنها از اين گزاره استفاده كردن حتما ضعف دارد.

تاريخ: ۱۳۹۰/۲/۱۵

کلیه حقوق سایت متعلق به هنر متعالی می باشد.
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.