مدیریت | عضویت امروز: ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۹ مرداد
نشست هنرمتعالی

  



مشروح اخــــبار
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
 اکبر عالمی: «مختارنامه» یک استثنا است/«مختارنامه» را باید با زیر نویسی دقیق در سر تا سر دنیا پخش کرد
«سینما» امروز جدی‌ترین پدیده انسان قرن بیست و یکم و سالن سینما مثل اتاق هیپنوتیزم است.

اکبر عالمی گفت: تفکر غلطی که در زمینه کار فرهنگی وجود دارد، این است که همیشه به دنبال کسی هستیم که ارزان‌تر بگیرد تا مثلا اقتصادی‌تر عمل کنیم. تا زمانی که این تفکر در کشور وجود دارد نمی‌توان هنر ایرانی را در جهان بین‌المللی کرد.

اکبر عالمی منتقد، مجری و استاد دانشگاه گفت: به گفته آندره بازن متفکر و نظریه‌پرداز فقید فرانسه و موسس مدرسه «کای دو سینما»، سینما زمانی هنر است که سایه‌ای برگرفته از زندگی آدمیان باشد و بعد هالیوود را مثال می‌زند با آثاری که شباهتی به زندگی آمریکایی‌ها نیز ندارد. هالیوودی که با بودجه سرسام‌آور بطور میانگین سالانه 700 فیلم تولید می‌کند اما از این میان بیش از 10 اثر از آن مورد پذیرش منتقدان آمریکایی و اروپایی قرار نمی‌گیرد.

او افزود: بودجه یک فیلم متوسط هالیوودی 40 میلیون دلار است که با تمام بودجه سینمای ایران همراه با فارابی و وزارت فرهنگ برابری می‌کند و با این حال ما چقدر مظلومانه آثار ماندگاری ساختیم که اندیشمندان و متفکران دنیا می‌خواهند سالی 10 فیلم برجسته‌ای که ایرانیان با دست خالی خلق کرده‌اند را در زیباترین قفسه کتابخانه‌شان بگنجانند.دیگر دوره‌ای نیست که بخواهند به وسیله توپ و تانک و چترباز منطقه‌ای را زیر و رو کنند، بلکه با گام‌های فرهنگی و فیلمسازی است که افکار عمومی مردم جهان دستکاری می‌‌شود. سینما امروز جدی‌ترین پدیده انسان قرن بیست و یکم و سالن سینما مثل اتاق هیپنوتیزم است. او درباره آثار تلويزيوني كشورمان توضيح داد: «مختارنامه» در میان آثار امسال یک استثنا است. برای صدور آن به دیگر کشورها باید زیرنویس فوق‌العاده دقیقی بر آن قرار دهند که بودجه بسیاری می‌طلبد. باید توجه داشت اینگونه آثار نباید دوبله شوند چرا که رازی در صدا هست که در تصویر نیست و برای استفاده از زیرنویس دقیق باید متخصصان زبده ترجمه دست به کار شوند.او در پايان گفت: ما تا ساخت سریالی همچون 24 فاصله داریم، اما نه به این معنا که خود را دست کم بگیریم. تمام پتانسیل‌های تولید بهترین آثار پویانمایی، بازی‌های رایانه‌ای و فیلم در ایران موجود است و من اگر روزی فرصت کنم، 300 فیلم محبوب ایرانی که بعد از انقلاب تولید شده‌اند و نشان دهنده آبروی سینمای ایران هستند را جمع‌آوری می‌کنم. آثاری که اندیشه ما را وادار به تفکر می‌کند. این‌ها دلیلی است که باید قدر سینمای ایران را دانست.

تاريخ: ۱۳۸۹/۱۰/۲۷

کلیه حقوق سایت متعلق به هنر متعالی می باشد.
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.