مدیریت | عضویت امروز: ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۹ مرداد
نشست هنرمتعالی

  



مشروح اخــــبار
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
احمد صبريان:
 «ملک سليمان»؛ ديباچه اي نوين در گستره سينماي ديني
اکران فيلم سينمايي «ملک سليمان» و موفقيت آن در جذب مخاطب، گيشه و قرار گرفتن در فهرست باشگاه ميلياردي هاي سينماي ايران، جداي از برخي حواشي ها و اما و اگرها...
اکران فيلم سينمايي «ملک سليمان» و موفقيت آن در جذب مخاطب، گيشه و قرار گرفتن در فهرست باشگاه ميلياردي هاي سينماي ايران، جداي از برخي حواشي ها و اما و اگرها، مؤيد و بيانگر چند نکته مهم است. نکاتي که اگر به درستي از سوي صاحب نظران، کارشناسان، مسئولان ، دست اندرکاران سينماي کشور و سينماگران مورد تحليل، بررسي و نقد قرار گيرد، مي تواند چشم اندازي روشن را درباره آينده سينماي ايران، جذب مخاطب، اقتصاد سينما، توسعه و تجهيز امکانات فني سينما، نگارش فيلم نامه هاي قوي و منسجم و نحوه کارگرداني و اجراي پروژه هاي فاخر سينمايي ترسيم کند. سال هاست که منتقدان، تهيه کنندگان، سينماگران و مسئولان سنگ « سينماي فرهنگي» را به سينه مي زنند و با زير سوال بردن ساخت فيلم هاي سطحي و سخيف- که متاسفانه انگار توليد اين گونه آثار پايان هم ندارد- صورت مسئله را پاک کرده اند. با کليد خوردن پروژه سينمايي «ملک سليمان» و اختصاص بودجه ميلياردي براي ساخت آن از سوي نهادهاي دولتي، خيلي ها با اعتراض به اين اقدام و نيز برآورد شکست تجاري آن در گيشه و ناکام ماندن در جذب مخاطب، تلاش داشتند که اين اتفاق مهم و خوشايند را در عرصه سينماي ايران کمرنگ جلوه دهند بي شک «ملک سليمان» نيز همچون بسياري از توليدات سينماي ايران، اثر بي نقص و کاملي نيست و کاستي ها و نقايصي هم دارد. اما بي آن که قصد بزرگ نمايي اين مشکلات و کاستي ها يا تحسين اين فيلم را به عنوان «تافته اي جدا بافته»  داشته باشيم، بايد اعتراف کرد توليد، نمايش و کارگرداني اين پروژه سينمايي مي تواند سرآغاز فصل جديدي در سينماي ايران باشد،آن هم در عرصه «سينماي ديني» . سينمايي که سال هاست به سبب ضعف فيلم نامه، کارگرداني و نبود پژوهش  و تحقيق در ساختار، نتوانسته است مخاطبان تشنه فيلم هاي ديني را به سالن ها بکشاند. خوشبختانه «ملک سليمان» با بهره گيري از فناوري هاي مدرن روز سينماي جهان در عرصه جلوه هاي ويژه، تروکاژهاي صوتي و تصويري، تدوين ديجيتال و کامپيوتري ، فيلم برداري با دوربين هاي پيشرفته، مجهز بودن به سيستم صوتي «دالبي سراند» و «وايد اسکرين» و روايت يک داستان سرراست و بدون پيچيدگي هاي روشنفکر مآبانه، داشته هايش را در کمال صراحت و صداقت به قضاوت مخاطب مي گذارد. اگرچه در اين مسير نيز تمامي معادلات سينمايي را برهم زد. بي ترديد اين اتفاق شيرين و خوشايند مي تواند نقطه عطفي در خيزش سينماي ايران به سوي استانداردهاي بين المللي، بهره گيري از جديدترين تکنيک هاي سينمايي روز جهان و مجهز شدن به مدرن ترين ابزار ساخت فيلم، براي جذب مخاطب داخلي و جهاني باشد. بي شک سينماي ايران- آن هم در عرصه دين و مذهب- سوژه هاي بکري براي به تصوير کشيدن دارد. مضامين و دستمايه هايي که با همراه شدن به جديدترين فناوري هاي روز سينماي جهان، مي تواند تجلي گر توانمندي  واقعي سينماي ايران در ساخت آثار فاخر ديني و بيانگر اشتياق تماشاگران براي تماشاي چنين آثاري باشد. اما نبايد اين نکته را نيز از نظر دور داشت اگر قرار است اين روند خوشايند استمرار داشته باشد، جداي از بهره گيري کارگردانان، تهيه کنندگان از امکانات به روز سينماي جهان ، مهم تجهيز امکانات فني سينما به ابزار مدرن و ساخت، توسعه و بازسازي سالن هاي سينما، براي نمايش مناسب چنين آثاري است. سالن هايي که بتوانند نيازهاي تماشاگران و انتظار کارگردانان و تهيه کنندگان را برآورده سازند. «ملک سليمان»  ديباچه اي نوين در گستره سينماي ديني است که بايد تکرار شود و بي شک استمرار چنين رخداد قابل تامل ، دشوار، پرهزينه و جذاب، در گرو حمايت مسئولان و دست اندرکاران سينماي ايران و به روز شدن دانش سينماگران و تماشاگران فرهيخته ايراني است. اميد که چنين باشد!
تاريخ: ۱۳۸۹/۱۰/۱۹

کلیه حقوق سایت متعلق به هنر متعالی می باشد.
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.