مدیریت | عضویت امروز: ۱۳۹۹ سه شنبه ۶ آبان
نشست هنرمتعالی

  



مشروح اخــــبار
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
گفت‌وگو با بازيگر نقش «مسلم‌بن‌عقيل» در سريال مختا:
 غربت مسلم در كوچه‌هاي كوفه را با تمام وجود حس كردم
امين زندگاني گفت: وقتي صحنه تنها ماندن مسلم‌بن‌عقيل در كوچه‌هاي كوفه را بازي مي‌كردم به اين مي‌انديشيدم كه او در آن لحظات چه كشيده‌است و غربتش را به خوبي و با تمام وجود حس مي‌كردم.
امين زندگاني اظهار داشت: سينما به خوبي مي‌‌تواند تصويرگر واقعه عاشورا باشد؛ واقعه عاشورا جدا از اينكه معنويات، پيام‌هاي اخلاقي و مذهبي در طول سال‌ها براي ما به همراه داشته، واقعه تصويري است؛ در اين واقعه هر كسي نمي‌تواند ورود كند و اگر كاري در اين زمينه صورت گيرد، بايد كاري در حد اعلاي سينمايي و بصري باشد تا بتواند حقيقت آن را به تصوير بكشد.

وي با اشاره به خلق تابلوي ظهر عاشورا توسط استاد فرشچيان، بيان داشت: اين مسئله نشان مي‌دهد هنرمندان مي‌توانند در ابعاد مختلف هنري به خصوص در عرصه سينما در زمينه واقعه عاشورا ورود پيدا كنند و نگاه آنها تأثير بسيار زيادي براي مخاطب داشته باشد.

بازيگر نقش مسلم‌بن عقيل (ع) در سريال مختارنامه بيان داشت: ورود به عرصه سينماي عاشورايي و ارزشي علاوه بر اينكه توانايي بسيار بالايي مي‌خواهد كه كارگرداناني مانند داوود ميرباقري و بحراني اين توانايي را دارند، محدوديت‌هاي مالي و اعتقادي نيز براي توليد اين فيلم‌ها وجود دارد؛ به عنوان مثال براي توليد فيلم ملك سليمان كه يك كار جهاني بود و بايد با استانداردهاي جهاني توليد مي‌شد، ما با پنج ميليون دلار كار را آغاز كرديم درحالي كه در هاليوود براي توليد فيلم كودك 25 ميليون دلار بودجه داده مي‌شود.

وي ادامه داد: وقتي يك هنرمند و فيلم‌ساز بخواهد، واقعه‌اي مثل واقعه بزرگ عاشورا را به تصوير بكشد، قاعدتاً در بضاعت بين‌المللي بايد هزينه بسيار زيادي به آن اختصاص داده شود و نبايد توقع بازگشت اين هزينه را داشته باشد بلكه بايد توقعات خود را در تأثير اين اثر در جامعه پيدا كند.

بازيگر نقش مسلم‌ بن ‌عقيل (ع) در فيلم مختارنامه، بيان داشت: پس از گذر از محدوديت‌هايي كه براي ساخت يك فيلم در زمينه واقعه عاشورا وجود دارد، بايد نگاه متعصبانه را به واقعه عاشورا تلطيف كرد؛ زيرا اگر مي‌خواهيم در جهت تبليغ آن حركت كنيم، در برخي موارد اين تعصبات مانع خواهند بود.

وي در خصوص ويژگي ماندگاري هنرهاي عاشورايي، گفت: ويژگي‌ خود واقعه عاشورا موجب ماندگاري آن مي‌شود؛ عاشورا مانند يك ژن در خون ما است و از دوران خلقت تا ابد اين واقعه همراه ما خواهد بود و با آن ارتباط برقرار مي‌كنيم و تمام مردم نيز نگاه ويژه‌اي به عاشورا دارند.

*پيشنهاد بازيگري در نقش حضرت مسلم (ع) و حضرت سليمان (ع) واژه «نه» را از بازيگر مي‌گيرد

زندگاني در خصوص بازيگري در نقش حضرت مسلم (ع) و حضرت سليمان (ع) گفت: آوردن نام اين دو بزرگوار و پيشنهاد بازي در نقش آنها واژه «نه» را از بازيگر مي‌گيرد و احساس مي‌كنم براي بازي در نقش حضرت مسلم (ع) در فيلم «مختار نامه» و «حضرت سليمان (ع)» در ملك سليمان اين من نبودم كه انتخاب كردم؛ بلكه انتخاب شدم.

وي در توضيح صحنه تنها ماندن مسلم بن عقيل در كوچه‌هاي كوفه بيان داشت: در آن صحنه به اين فكر مي‌كردم كه حضرت مسلم (ع) در آن لحظه چه كشيدند و غربتش را به خوبي و با تمام وجود حس مي‌كردم.

زندگاني اظهار داشت: معتقدم ايشان در حالي در آن كوچه‌ها تنها بودند و در حلقه افرادي گرفتار بودند كه زماني با او عهد بسته بودند، به خودش فكر نمي‌كرد بلكه به عاقبت كوفيان عهدشكسته فكر مي‌كرد؛ او باديدن چهره واقعي آنها، آه كشيد كه اين آه براي خودش نبود؛ بلكه به حال افرادي بود كه پشت سرش ايستاده بودند.

بازيگر نقش مسلم‌بن عقيل (ع) در فيلم مختارنامه در ادامه افزود: معتقدم خيلي از وقت‌ها مشكلات براي ما فرصت هستند؛ اين فرصت براي شناخت خود و جهان است؛ در بازيگري نقش حضرت مسلم (ع) و حضرت سليمان (ع) فرصتي ايجاد شد تا دنياي ديگري را بشناسم و اين فرصت‌ها بسيار سخت ولي هدفمند بودند.

وي در خصوص نقش حضرت مسلم (ع) و ياران امام حسين (ع) در واقعه عاشورا، گفت: در حقيقت همه ياران امام حسين (ع) و حضرت مسلم (ع) مي‌دانستند كه در چه راهي قدم برداشته‌اند؛ حضرت مسلم (ع) به بيعت اهل كوفه اعتقادي نداشت اما به كوفه رفتند تا حجت را بر آنها تمام كنند.

زندگاني خاطرنشان كرد: نگوييد بازيگران الگو هستند؛ بلكه معتقدم بازيگران مانند چاقويي هستند كه در يك زمان ميوه‌اي را تزئين مي‌كند و وقتي ديگر جراحتي را ايجاد مي‌كند.

بازيگر نقش سليمان نبي اظهار داشت: ويژگي شغل بازيگري، تجربه كردن موضوعات مختلف از زندگي واقعي خودش است؛ در واقع بازيگر مثل شمع مي‌سوزد تا محفلي را روشن كند؛ البته شايد بازيگر از لحاظ اخلاقي خيلي به نقشي كه بازي مي‌كند، نزديك نباشد؛ اما در هر صورت بايد فكرش را به آن شخصيت نزديك كند و وقتي مانند نقش‌اش فكر كرد، مانند او هم عمل مي‌كند.
تاريخ: ۱۳۸۹/۹/۳۰

کلیه حقوق سایت متعلق به هنر متعالی می باشد.
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.