مدیریت | عضویت امروز: ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۹ اسفند
نشست هنرمتعالی

  



مشروح اخــــبار
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
 مرور کامل شکایت‌ها و نظرهای مختلف درباره دموکراسی در روز روشن: متهم ردیف اول؛ محمدعلی زم؟
روایتی از سرگذشت زندگی یک سردار دفاع مقدس دارد که در زندگی اشتباهاتی مرتکب شده و در عالم برزخ سعی در جبران خطاهایش دارد. این اتفاقات در قالب طنز موقعیت رخ می‌دهند...
 خلاصه فیلم: روایتی از سرگذشت زندگی یک سردار دفاع مقدس دارد که در زندگی اشتباهاتی مرتکب شده و در عالم برزخ سعی در جبران خطاهایش دارد. این اتفاقات در قالب طنز موقعیت رخ می‌دهند...

متهم ردیف اول: محمد علی زم

  اتهامات غیر سینمایی:

روزنامه کیهان – 16/2/89:

با تأسف باید گفت، برخی هنرمندان وطنی، آن گاه که روی به موضوع «انقلاب و دفاع مقدس» می آورند، یا از روی بی دانشی و تعصبات جاهلانه و یا ریاکاری سعی در بزرگنمایی و شعار و اقناع می کنند و یا از روی بی تقوایی، کم لطفی و عناد و غفلت بی رحمانه حجاب تحریف را بر دوش حقیقت این دو مقطع می نهند ...در این فیلم، رزمنده و سردار سابق سپاه و یکی از کارگزاران دولتی امروز ایران، ترور می شود. درمیان «مرگ» و «بودن» وی هدف بازخواست فرشته ای و مردگانی دیگر قرار می گیرد. خیلی زود بر تماشاگر روشن می شود که سردار، نه یک مؤمن راستین و رزمنده و سرداری شجاع، که فردی ریاکار و اپورتونیست است، که در مصاف با دشمن ترسیده و دیگران را قربانی «بودن» خود کرده است، که مردی متعصب و دیکتاتورمنش است، که سزاوار احترام نیست و چه و چه (...)این فیلم جز شبهه افکنی نسبت به تاریخ و تاریخ سازان «دفاع مقدس» هدیه ای برای تماشاگر ندارد.

رجانیوز – خبر کد 51547 - 10/3/89:

مهم ترین پیام فیلم، شبهه پراکنی است. كارگردان در سراسر فيلم خود بي‌محابا به محاكمه شهدا پرداخته وسعي مي‌كند تا قداست شهيد را در هم شكسته و ادعا كند كه بر خلاف تفكر مردم، كشته‌شدگان جنگ تحميلي و عمليات تروريستي (ترور) شهيد نيستند...تمام ساختار فیلم درخدمت سکولار کردن ارزش‌های جامعه گام بر می‌دارد و نهایتا به سخره گرفتن ارزش‌های متعالی یک ملت می‌انجامد... این فیلم فرهنگی را القا می کند که می توان متعالی‌ترین وجه یک ملت یا حساس ترین باورهای دینی یک ملت را به شوخی و تمسخر گرفت.روایت این فیلم این تفکر را به مخاطب القا مي‌كند که فرماندهان ارشد جنگ، جزء ترسوترین، خود خواه ترین، ریاکارترین رزمنده ها بودند که در مصاف با دشمن ترسیده و دیگران را قربانی «زنده بودن» خود کرده اند،

1 - چرا دیالوگ های سیاسی که ما در زمان فتنه بارها شنیده بودیم و کم کم در حال فراموش کردن بودیم، در این فیلم یادآوری می شود؟

2 - چرا دقیقا این فیلم مانند فیلم مارمولک و فیلم‌های دیگر از شخص دومی که برخلاف امیر ستوده هستند، سخن نمی گوید در حالی که این فیلم می توانست از سرداران سپاهی که همیشه در خط مقدم بودند و به شهادت رسیده اند و تعداد آنها هم بسیار زیاد است، یادی می كرد تا بیینده برداشت درستی را از فیلم داشت؟

3 - محمد علی زم به عنوان کارشناس مذهبی این اثر که خودش روحانی هم هست و به گفته کارگردان فیلم (کلمه به کلمه قسمت مذهبی فیلمنامه را آقای زم نوشته است) بگوید در کدام روایات دینی ما آن‌طوری که ایشان از عالم پس از مرگ که با نگاهی کاملاً غربی و شبیه به فیلم‌های آمریکایی به تصویر می کشد، اشاره شده است؟

4 -  آقای زم در طول 30 سال انقلاب یک نمونه از همسر تمام سرداران سپاه را مثال بزنید که دارای چادر و یا آن ویژگی که در این فیلم به آن اشاره شده است، باشد. و با چه هدفی این مسئله را مطرح كرد؟

5 -  آقای علی زم شما که خود را پیرو خط امام خمینی(ره) می‌دانید کدام یک از بیانات امام را در این فیلم رعایت كرده‌ايد؟

و ....

سایت الف – کدخبر 73328– 5/3/89:

به سخره گرفتن عالم برزخ، نکیر و منکر، فرشتگان الهی، عزرائیل، علامه میرداماد، و در نهایت اشخاصی مانند محمود احمدی‌نژاد و ... همه و همه در این فیلم صورت گرفته و کارگردان فیلم هم در صدا و سیما اعلام می‌کند که این‌ها زیر نظر حاج آقا زم بوده و فقط او می‌توانست برای این فیلم مجوز بگیرد!

مدير حوزه علميه شهيده بنت‌الهدي صدر- جهان نیوز – 22/3/89:

این فیلم عكس اسم جذابش كه خيلي‌ها را به سمت سينما مي‌كشاند، نتوانست مفاهيم اسلامي را در قالب ارزش‌ها منتقل كند و متأسفانه خيانت خيلي بزرگي مرتكب شد.فيلم خواسته يك واگويي از مفاهيم اسلامي را داشته باشد، اما نقطه‌هاي مثبت را در نظر نگرفته است نقاطي مانند: ايثارگران، سرداران، دفاع مقدس را زير سوال مي‌برد و با زير سوال بردن سپاه، هم‌سو با دشمنان گام برمي‌دارد و مي‌گويد كه سردار سپاه در تربيت بچه‌هايش و دفاع از آب و خاك موفق نبوده است.

سردار باقرزاده – خبرگزاری فارس کد خبر 8909011619 – 1/9/89:

بايد ديد كدام بخش فيلم «دموكراسي تو روز روشن» با معارف ما سازگاري دارد كه وزارت ارشاد و معاونت سينمايي ارشاد مجوز اكران پخش و توزيع و تصويب آن را صادر كرده است.آيا تهيه‌كننده و كارگردان و هنرمندي كه دست به خلق اين اثر زده به سراغ كتاب‌هاي دفاع مقدس كه نويسندگان با عشق آنها را تأليف كرده‌اند، رفته است.اين امر يك فاجعه براي فرهنگ يك كشور است.قلب‌هاي صدها عاشق شيداي شهيدان و فرهنگ شهدا اجازه سكوت نمي‌دهد، بنده مصمم هستم تا از سوي بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس از نويسنده، كارگردان و معاونت سينمايي وزارت ارشاد به دادگاه شكايت برم. حوزه‌هاي علميه بايد وارد اين جريان شده و بگويند آن چيزي كه به عنوان ترويج حيا در مكتب ما اشاره شده با آنچه در اينجا مطرح شده متفاوت است.

مهدی شاکری – خبرگزاری فارس کد خبر  - 15/9/89

نقد و شكايت از فيلمي كه فرهنگ ايثار و شهادت را زير سؤال مي‌برد و به نوعي اين فرهنگ را به تمسخر مي‌گيرد، بايد به گونه‌اي به باشد كه جلوي اين جريان را در سينما، رمان و داستان بگيرد.بايد گروهي از سوي مسئولان و متوليان ارزش‌هاي دفاع مقدس تشكيل شود تا تكليف جريان تخريبي را در عرصه سينما و تئاتر مشخص كرده، حقيقت جنگ را براي مردم به‌درستي نشان دهند.دليلي ندارد فيلم‌هايي مثل «موج مرده»، «به نام پدر» و «دموكراسي تو روز روشن» درباره دفاع مقدس ساخته شود و لبه تيز اتهام را به سوي رزمندگان نشانه رود در حالي كه پيروان قدرت، ثروت و شهوت مورد اتهام قرار نمي‌گيرند؛ اين نوع حركت‌ها در نتيجه ايستادگي نكردن در مقابل استكبار و انگليس است.نبايد به بهانه بيان واقعيات جزئي، كل دفاع مقدس را زير سؤال برد. البته فيلم‌ها و آثار متعددي بدتر از «دموكراسي تو روز روشن» وجود دارد كه اهانت‌هاي خيلي هنري و پيچيده در آن صورت گرفته است و بايد پديده جنگ نرم در ژانر سينما دفاع مقدس واكاوي شود.

اتهامات سینمایی :

امیر قادری در ماهنامه 24:

تابستان امسال، محمدعلی زم که دیگر در حوزه هنری نیست، کوشید تا به عنوان یک تهیه کننده مستقل، فیلمی به نام دموکراسی در روز روشن را روی پرده سینما ببرد. کم و بیش با همان فرمول آشنای آدم برفی: با حضور ستارگان سرشناس، مقادیری عبور از خطوط قرمز، استانداردهای قابل قبول تولید و از پیامی که قرار بود پشت ظاهر سرگرم کننده فیلم پنهان باشد. اما دموکراسی... به هیچ عنوان قدرت و تاثیر و ارزش فیلم داود میرباقری را نداشت. تاثیری را که باید نگذارد و راهی را که تهیه کننده‌اش سال‌ها پیش با آدم برفی آغاز کرده بود، به درستی ادامه نداد. وقتی تیم درست شکل گرفته‌ای را به هم می‌زنیم، وقتی از هر پدیده‌ای در زمان خودش بهره نمی‌بریم، وقتی جرات و جسارت و جاه‌طلبی و هویت خواهی واقعی را فدای اخلاق ظاهری و عافیت طلبی کارمندی می‌کنیم، نتیجه‌اش را هم می‌بینیم. فرصت‌ها به این ترتیب یکی یکی از دست می‌روند. حیف می‌شوند.

مسعود فراستی :

بار دومی که فیلم را دیدم به مشکلی که در ساختار فیلمنامه وجود دارد، پی بردم و بخشی از این مشکل به بازیگر نقش اصلی برمی‌گردد.بر خلاف نظر همه که می‌گویند بازی فرخ نژاد خوب است به نظر من بازی خوبی ندارد و با ادا و اطوارهای بسیار او من باور نمی‌کنم یک فرد جبهه‌ای باشد و همین طور ریش بلند نیز به او نمی آید و در کل در فضای جبهه برایم قابل باور نبوده و به اعتقاد من جزئیات در مورد او به درستی رعایت نشده است. با وجود اینکه بخش‌های مربوط به جنگ کارگردانی شده و بسیاری از صحنه‌ها در‌آمده است اما حضور بچه‌های مرتضی آوینی کاریکاتور گونه است و همین طور برای دیگران نیز مزاحمت ایجاد می‌کنند. بچه‌های مرتضی و عوامل روایت فتح هیچ وقت در جنگ مزاحم نبودند.

 دفاعیات:

علی عطشانی(کارگردان):

در این فیلم تنها من در پی نشان دادن «ارحم‌الراحمین» بودن خدا بودم و امیدوارم توانسته باشم در رسیدن به این خواسته به موفقیت لازم دست پیدا کنم، چراکه آنگاه اجرم را از خدا می‌گیرم.من معتقدم فیلم قرآنی و دینی در وهله اول باید به روز باشد. این اعتقاد سبب شد که من حداکثر توان تاکتیکی موجود را در کارم لحاظ کنم تا بتوانم با تماشاگر ارتباط بهتر برقرار کنم، چرا که تماشاگر ایرانی با تماشای فیلم‌های روز خارجی با قیمتی پایین سطح توقعش از سینما بالاتر رفته است.در فیلم خود سعی کردم در بخش فنی از استانداردهای سینمای ایران بالاتر روم.

محمد علی زم (تهیه کننده) – روزنامه شرق:

این اعتراض ها بخاطرهمان ناآشنایی با ادبیات تصویری و سینما، عدم آشنایی با ضرورت‌ها و الزامات و بایسته‌های زمان، نداشتن یک چشم‌انداز ملی برای تربیت و رشد یک ملت برای آینده. اینکه نمی‌دانند از سینما چه استفاده‌هایی برای آینده ملت می‌توان کرد. اینکه نمی‌دانند دشمنان ما با سلاح برنده سینما چه کارهایی برای ما و آینده ما انجام می‌دهند. آنها نقشه‌های شومی کشیده‌اند که اگر ما بیدار نشویم،کلاهمان پس معرکه خواهد افتاد.

در جامعه ما متاسفانه به جای آنکه ایده هنری تفسیر فنی یا تاویل معنوی شود عمدتاً تعبیر شخصی می‌شود. معمولاً از پیام‌ها و حرف‌های آثار هنری برداشت‌هایی می‌شود که با نیت گوینده و خالق آثار سازگاری ندارد. چرا این شیوه رایج است و  اتفاق می‌افتد؟ چون جامعه ما به شدت سیاسی شده است و از نگاه و تحلیل فرهنگی عقب مانده است.برای اینکه کسی  را تنبیه کنیم منظور او را تعبیر می‌کنیم هر چه هم می‌گوید من این منظور را نداشتم ما قبول نمی‌کنیم. در واقع در جامعه سیاست‌زده حرف هنرمند شنیده و دیده نمی‌شود بلکه تعبیر‌ها به او تحمیل می‌شود.

تک‌تک فیلم‌هایی که ساخته‌ام  قابل دفاع است. همه کسانی که یک روزی در برابر این فیلم‌ها ایستادگی می‌کردند، بعدها خودشان یا صد برابر بدتر از این فیلم‌ها را ساختند یا از همین فیلم‌ها تعریف و آنها را ترویج کردند. اینها کسانی بودند که یک روز شیشه سینماهای حوزه را خرد می‌کردند و در جرایدشان  به سینما‌ها حمله می‌کردند، جلوی در حوزه هنری قطعنامه می‌خواندند و به سینمای حوزه و شهید آوینی حمله می‌کردند. الگویشان چه بود؟  باید از آنها پرسید واقعاً سینمای مطلوب شما این بود؟ حال که  آمدید قدرت پیدا کردید، امکانات گرفتید و گفتید می‌خواهیم فیلم بسازیم خب  فیلم‌های اسلامی‌تان کو؟ آقای صفارهرندی سال‌های سال در کیهان مدام به فیلم‌هایی که ما می‌ساختیم حمله می‌کردند. بعد ایشان وزیر شدند.گفتند فیلم‌هایی که سال اول در جشنواره است فیلم‌های ایشان نیست، از سال بعد مسوولیت فیلم‌ها را برعهده می‌گیریم. خب الان پس از پایان وزارت روی یکی از این فیلم‌ها دست بگذارند. چه اثر سینمایی قابل دفاعی از خود باقی گذاشتند. تهیه‌کننده‌ها به من می‌گفتند در جلسه‌ای که با آقای صفارهرندی داشتیم خیلی صریح و شفاف از وی خواستیم فیلم الگویشان را معرفی کنند. در همان جلسه تهیه‌کننده‌ها گفتند والله مسوولان باور کنند که اگر فیلمی مورد قبول ایشان ساخته نمی‌شود به دلیل این نیست که سینماگران  ضددولت  یا  ضدنظام هستند بلکه به این خاطر است که آنها نمی‌دانند چه فیلمی بسازند که خوشایند آنها باشد.

آدم برفی را آقای ضرغامی هنگامی که معاون سینمایی وزارت ارشاد بودند توقیف کردند اما بعد در دوره مسوولیت‌شان صدا و سیما این فیلم را  دو سه بار نمایش دادند. فاجعه فرهنگی یعنی چه؟جز این است که عده‌ای که زور دارند از زورشان سوءاستفاده کنند و علیه یک اثر فرهنگی که می‌توانست یک راه درست و میانبری را به سوی سینمای جدی ما بگشاید هر کار ناروایی انجام دهند، بعد از 15-10 سال عقب‌نشینی‌کنند  یا کاری به مراتب بدتر از آن را انجام دهند؟

به نقل از سایت کافه سینما

تاريخ: ۱۳۸۹/۹/۲۱

کلیه حقوق سایت متعلق به هنر متعالی می باشد.
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.