مدیریت | عضویت امروز: ۱۳۹۹ سه شنبه ۶ آبان
نشست هنرمتعالی

  



مشروح اخــــبار
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
فیلمنامه؛ شرایط فعلی تا مطلوب:
 عبدلله اسفندیاری: باید درسینما از شعار به عمل وارد شد
این فیلمنامه نویس گفت: باید حمایت بیشتری از بخش خصوصی و فیلم نامه نویسی در سینما به عمل آورد و از شعار جلوتر رفته، عمل صورت گیرد.

این فیلمنامه نویس گفت: باید حمایت بیشتری از بخش خصوصی و فیلم نامه نویسی در سینما به عمل آورد و از شعار جلوتر رفته، عمل صورت گیرد.

عبدالله اسفندیاری، فیلمنامه نویس سینما در ارتباط با وضعیت فیلمنامه های آثار سینمایی وتأثیر آنها بر روی فروش فیلم های سینمایی به خبرنگار خبرگزاری سینمای ایران گفت: فیلمنامه های بسیار خوبی وجود دارند که متأسفانه ساخته نمی شوند وآثار متن هایی تولید می شوند که کم هزینه و زود بازده هستند، همه تهیه کنندگان و کارگردان ها نیز به فیلمنامه هایی روی می آورند که سراسر آن لبریز از لودگی است.

وی ادامه داد: این فیلم ها که در سطح کیفی مناسبی قرار ندارند را به هیچ وجه نباید با عنوان کمدی یا طنز خطاب کرد زیرا این کار توهینی به فیلم های کمدی و طنز محسوب می شود. ژانر کمدی به مراتب، محتوایی بالاتر و ارزشمند تر از این آثار تولید شده را داراست .

این فیلمنامه نویس در ادامه افزود: از میان فیلمنامه های موجود در سینما دسته ای از آنها وجود دارند که زود بازده و ارزان هستند و در حال حاضر نیز در سینما، سازندگان علاقه شگرفی به ساخت این آثار دارند .

وی دلیل این امر را ناشی از وضعیت اقتصادی سینما و عدم حمایت مسئولان فرهنگی از آثار و تولیدات هنری دانست و تصریح کرد: مراکز فرهنگی در امر هنر تنها به دادن شعار اکتفا کرده اند و در هنگام عمل اقدام محکم و جدی را از سوی آنها مشاهده نمی کنیم .

اسفندیاری در ادامه بیان کرد: زمانی در سینما، فیلم های سینمایی فروشی معادل 60 الی 70 میلیون تومان داشتند و قیمت فیلمنامه پنج میلیون تومان بود، در حال حاضر نیز که فیلم های سینمایی فروش 800 میلیون الی یک میلیاردی دارند باز هم قمیت فیلمنامه همان است. این امر موجب شده که نویسندگان به کپی برداری از فیلمفارسی های پیش از انقلاب و یا آثار سخیف روی آورند که در سطح کیفی بسیار پایینی قرار دارند. باید گفت فیلمسازان از اهل کار و عمل برای فیلمنامه نویسی بهره نمی گیرند و از متخصصان این زمینه به جهت هزینه ای که باید بپردازند استفاده نمی کنند.

وی سطح فیلمنامه نویسی در ایران را مشابه فیلمنامه های جهانی و دارای استانداردهای مطلوب دانست و گفت: به دلیل مشکلات مادی و نداشتن سرمایه گذاری مناسب در بخش خصوصی، آثار خوب یا نوشته نمی شوند و یا بنا به دلایلی به مرحله تولید نمی رسند. 

اسفندیاری در ادامه وجود چند شرط را برای بهبود وضعیت موجود در فیلمنامه نویسی ضروری دانست و خاطر نشان ساخت: سالن های سینما با توجه به تعداد فیلم های ساخته شده، ظرفیت اکران آثار را ندارند، این در حالی است که همین سالن های موجود هم تماشاگر ندارند، سئوال این جاست که آیا ما در هر محله ای سینما داریم تا مخاطبان برای تماشای یک اثر نخواهند به سفر درون شهری بپردازند؟ و فیلم های فرهنگی، فرصت اکران مناسب در سانس های مختلف را یافته اند؟ از جانب دیگر مسأله گسترش میدان عرضه و ایجاد محل فروش مناسب فیلم در شبکه های نمایش خانگی و تلویزیون از شروط ضروری است .

وی در ادامه اظهار کرد:اگر ما تعدادی شبکه تلویزیونی، آن هم به صورت خصوصی داشتیم و در رقابت بین این شبکه ها به فروش فیلم های خود می پرداختیم، مسلما اوضاع اقتصادی سینمابهتر از وضع حاضر بود که سیما هیچ گونه توجهی به آثار سینمایی نشان ندهد و به راحتی و در کمال اقتدار بگوید نیازی به نمایش آنها ندارد.

این فیلمنامه نویس در ادامه گفت: در این اوضاع، فروش قاچاق فیلم های سینمایی نیز به بدتر شدن شرایط سینما کمک می کند. تا زمانی که مشکلات اقتصادی سینما حل نشود سینمای ما دچار لودگی شده و مبتذل ،بی محتوا و سخیف می شود و به خنداندن مخاطب آن هم با سخیف ترین اعمال می پردازد.

نویسنده "خواب لیلا" بیان کرد: در عالم هنر، همه ژست فرهنگی می گیرند اما زمانی که راه برای عمل و صرف هزینه باز می شود همه کنار می روند و ژست های فرهنگی دوستانه از بین می رود ،در حال حاضر نیز در سینما می توان مشاهده کرد که آثاری که برروی فیلمنامه های آن ها حدود دو سال زمان تحقیق صرف می شود با استقبال فراوان مخاطبان روبرو می شوند .

عبدالله اسفندیاری در پایان تصریح کرد: باید در هنر از دایره شعار پا را فراتر گذاشت و به عمل رسید و با حمایت از بخش خصوصی و آثار فرهنگی به ارتقای سطح هنر کمک کرد .
تاريخ: ۱۳۸۹/۹/۲۰

کلیه حقوق سایت متعلق به هنر متعالی می باشد.
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.