مسعود زارعيان امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در مشهد، با بيان اينكه
سينما به عنوان يك ابزار معرفتي ميتواند قالبي براي تبليغ و تبيين معارف
ديني باشد، اظهار داشت: در شرايط فعلي كه دشمنان اسلام و ايران با نهايت
قدرت وارد يك جنگ نرم همه جانبه شدهاند، ورود روحانيت و حوزه علميه به
حوزه فيلم و سينما از اوجب واجبات است.
وي با تأكيد بر اينكه روحانيت بايد به عنوان مديران فرهنگي و با نگاهي
تخصصي وارد حوزه سينما شده و با هنرمندان تعامل داشته باشد، افزود: روحانيت
بايد آثار را كارشناسي كرده و طرحهاي راهبردي ارائه دهد تا هنرمند در
مسير اصلي خود قرار بگيرد از اين رو بايد هنرمند را ديني كرد تا اثر توليدي
وي نيز ديني شود.
مديرگروه مبلغان هنرمند دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي با اشاره به
اينكه حوزه علميه به دليل شناخت كم و موجه نبودن سينما، نسبت به اين حوزه
محتاطانه برخورد ميكند، تصريح كرد: شكاف بين حوزه علميه و سينما و
هنرمندان سبب شده يا آثار فاخر از لحاظ تكنيكي پايين شود يا برعكس محتوا
بالا و تكنيك آن ضعيف باشد.
مديرگروه مبلغان هنرمند دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي افزود: هنوز
حوزه علميه آنگونه كه بايد از طلبهها و روحانيون عرصه هنر و سينما حمايت
معنوي نميكنند.
وي تأكيد كرد: روحانيت در حوزهاي كه بايد هنر ديني بروز كند ضروري است
كه دغدغههاي هنرمندان مبني بر اينكه آثارشان سفارشي نشود را رفع كنند و
در كنار آن سعي در ارائه محتواي غني و اصيل به آنها داشته باشند.
زارعيان بخش اعظم مشكل تعامل محدود بين اين دو طيف را در تفكر رايج در
حوزه علميه دانست و ادامه داد: روحانيت وظيفه دارد آمادگي خود را براي ورود
به حوزه سينما و تعامل با هنرمندان اعلام كرده و به آنها اعتماد كند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود تأكيد كرد: اگر به تعريف جهان شمول دين
قائل باشيم، آثاري كه خلق ميكنيم خدا محور و ديني ميشود از اين رو ضروري
است روحانيت وارد اين عرصه شده و تعريفي از آن را ارائه دهد.
زارعيان با تأكيد بر اينكه بيشترين تأثيري كه يك اثر هنري ميتواند
داشته باشد، در تلنگري است كه به مخاطب ميزند، اظهارداشت: قرار نيست در يك
فيلم بالاي منبر برويم يا كتاب ارائه دهيم بلكه ذات صنعت فيلم و هنر بر
سرگرمي است از اين رو اثر هنري بايد ابتدا مخاطب را جذب كند و در خلال آن
زمينهسازي كرد تا در يك نقطه استراتژيك، تلنگر مدنظر را زد كه اين بهترين
نوع فيلم ديني است.
وي ادامه داد: بهترين نوع فيلم ديني در مخاطب خود تغيير نگرشي ايجاد كرده و متعهد به قالب، فرم و محتوا در كنار هم است.
مديرگروه مبلغان هنرمند دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي، دين را متشكل
از سه قسمت اخلاق، احكام و عقايد دانست و گفت: در هر فيلمي كه بتوانيم
تلنگري به يكي از اين سه بخش وارد كنيم، موفق به توليد يك فيلم ديني
شدهايم.
زارعيان ايجاد نهضت فيلم اخلاق گرايانه در ايران را ضروري ارزيابي كرد و
اظهار داشت: زمانيكه به سمت اخلاق ميرويم بايد به تلنگر اكتفا كرد و
وقتي اين زمينه فراهم شده ميتوان آن را ديني كرد.
وي تصريح كرد: با نگاه به آثار غربي و سير فيلمسازي در غرب ميتوان
درك كرد در اين حوزه چقدر سرمايهگذاري شده است تا كاملاً ايدئولوژيك عمل
كرده و عقايد خود را در جهان تبليغ كنند اما ظرفيت اين حوزه در ايران درك
نشده است.
زارعيان ادامه داد: مهمترين بخشي كه در جهان مطرح است، بحث آخرالزمان
و منجيگري است كه در ايران كه داعيه دارد حكومت اسلامي و منتظر امام
زمان(عج) هستيم، تعداد آثار توليدي محتوايي در اين زمينه بسيار محدود و كم
است كه بايد روي آن كار شود.