مدیریت | عضویت امروز: ۱۳۹۸ جمعه ۱ آذر
نشست هنرمتعالی

  



مشروح اخــــبار
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
 لزوم بازنویسی و به‌روز رسانی طومارهای نقالی دینی و قرآنی
بسیاری از طومارهای نقالی و پرده‌خوانی که در جریان سومین جشنواره سراسری نقالان علوی مورد استفاده قرار می‌گیرند در عین حالیکه موثق و مستند بر واقعیات تاریخی هستند اما از زبانی ثقیل و غیرقابل فهم برای مخاطبان برخوردارند و لذا باید به‌روزرسانی شده و ساده‌نویسی شوند.
مجتبی حسن‌بیگی؛ عضو شورای نقالی دفتر تعزیه و آئین‌های نمایشی حوزه هنری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: امسال و در جریان برگزاری سومین جشنواره نقالان علوی، شاهد معرفی ۱۰ طومار نقالی از سوی ستاد اجرایی این جشنواره به منظور استفاده شرکت‌کنندگان در این رویداد آئینی بودیم که با توجه به تحریفات تاریخی و غیرموثق بودن برخی از طومارهای نقالی و پرده‌خوانی حرکتی مؤثر و مناسب قلمداد می‌شود. وی ادامه داد: البته نباید از این نکته نیز غافل شد که به هر حال هنر نقالی و پرده‌خوانی با قدمت بالغ بر ۵۰۰ سال با همین شکل و شمایلی که اکنون شاهد آن هستیم و من شخصاً از وقایع ماقبل آن خبر ندارم با استفاده از همین داستان‌های عامیانه که قابل درک برای همه مردم است تداوم یافته و مردم علاوه بر داستان‌های اساطیری و شاهنامه، در زمینه روایات دینی و تاریخ مذهبی از رهگذر همین نقل‌های عامه‌پسند بوده است که حداقل با زندگی معصومین(ع) آشنا شده و با آن قرابت پیدا کرده‌اند؛ تصور می‌کنم که حتی اگر این نقل‌ها چندان موثق هم نباشند برای مردم باورپذیر باشند. حسن‌بیگی تصریح کرد: به هر حال جشنواره هدفگذاری خاص خود را دارد و شاید یکی از اهداف آن نیز جلوگیری از برخی تحریفات و نسبت‌های ناروایی باشد که در قالب برپایی مجالس نقالی به ویژه به ساحت معصوم(ع) زده می‌شود و این رویداد نمایشی که الگوی خوبی در زمینه احیای هنر سنتی نقالی و پرده‌خوانی است و هر ساله خیل عظیمی از مشتاقان و علاقه‌مندان را به سمت خود جذب می‌کند باید در این مورد خطیر که می‌تواند محلی برای آماج فرهنگی دشمنان اهل بیت(ع) باشد، نقش خود را به خوبی ایفا نماید. این پیشکسوت نقالی و پرده‌خوانی در ادامه گفت: در فرصت کمی که دوستان مسئول به گردآوری تعدادی طومارهای نقالی موثق پرداختند تا آن را برای استفاده شرکت‌کنندگان در جشنواره ارائه دهند شاید چندان فرصتی برای به‌روز رسانی و ساده‌نویسی این آثار نبود و این طومارها با همان شکل و شمایل مبدأ یعنی استفاده از زبانی ثقیل و مکلف، تدوین و به جشنواره عرضه شدند. وی افزود: با توجه به اینکه شرکت‌کنندگان در این جشنواره یعنی افرادی که به اجرای مجالس نقالی و پرده‌خوانی در این رویداد مبادرت می‌ورزند طیف سنی ۶ تا ۴۵ سال را شامل می‌شوند پس باید انصاف و حق داد که به کار بردن چنین ادبیاتی که در طومارها به کار برده شده است و مثلاً مربوط به مقطع تاریخی قاجاریه است حداقل برای شرکت‌کنندگان کودک و نوجوان در این جشنواره بسیار مشکل و غیرقابل فهم باشد. عضو شورای نقالی دفتر تعزیه و آئین‌های نمایشی حوزه هنری تأکید کرد: چگونه است که باید فلان نقال و پرده‌خوان شرکت‌کننده در این جشنواره براساس بندهای آئین‌نامه‌ای آن ملزم به ادای همان کلمات و ادبیات مندرج در طومارها بدون هیچ دخل و تصرفی باشد در حالیکه حتی از درک اجمالی آن نیز عاجز است، در چنین صورتی آیا اگر فردی پس از پایان اجرای نقالی از او در مورد شرح وقایع نقلی که انجام داده است پرسشی مطرح کند، او قادر به ارائه توضیحات تکمیلی هست؟ این آفتی است که بعدها تبعات منفی آن را در ادوار آتی جشنواره می‌توانیم مشاهده کنیم. وی در پایان گفت: به نظرم دوستان مسئول در دبیرخانه این جشنواره باید در فاصله میان برگزاری دو دوره جشنواره و در زمانی موسع به فکر باشند و از خلال برگزاری نشست‌های کارشناسی و تخصصی و انتخاب برخی از طومارهای موثق نسبت به بازنویسی آنها در حد سطح درک مخاطب امروز جشنواره و همچنین شرکت‌کنندگان آن اقدام نمایند. یادآور می‌شود، اختتامیه سومین جشنواره سراسری نقالی و پرده‌خوانی غدیر(نقالان علوی) سه‌شنبه ۶ شهریور ساعت ۱۷:۳۰ در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار خواهد شد.
تاريخ: ۱۳۹۷/۶/۵

کلیه حقوق سایت متعلق به هنر متعالی می باشد.
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.