مدیریت | عضویت امروز: ۱۳۹۹ پنج شنبه ۷ اسفند
نشست هنرمتعالی

  



مشروح اخــــبار
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
از سلسله میزگردهای هنر متعالی:
 ادبیات و سینما
فرهاد توحيدی رئيس كانون فيلم نامه نويسان كشور در این میزگرد گفت: به رغم تصورعموم، ادبيات با ظهور سينما و ديگر رسانه ها نخواهد مرد چرا كه ادبيات ويژگي هاي منحصر به فردی دارد كه هيچ كدام از اين رسانه ها ندارند.
 

میزگرد ادبیات و سینما ویژه مبلغان هنرمند دفتر تبلیغات اسلامی خراسان سی و یکم اردیبهشت ماه در مجتمع فرهنگی تبلیغی هاشمی نزاد مشهد برگزار شد.

فرهاد توحيدی رئيس كانون فيلم نامه نويسان كشور در این میزگرد گفت: به رغم تصورعموم، ادبيات با ظهور سينما و ديگر رسانه ها نخواهد مرد چرا كه ادبيات ويژگي هاي منحصر به فردی دارد كه هيچ كدام از اين رسانه ها ندارند.

نايب رئيس هئيت مديره خانه سينمای ایران بابيان اينكه ادبیات داستانی با وجود ایجاد رسانه های مجازي همچنان توانسته است جايگاه خود را در بين مخاطبان حفظ كند افزود: ظرافت هاي به کار رفته دررمان، انتقال مفاهيم از طريق ديالوگ واستفاده از شگردهاي زباني، ويژگي هایي هستند که ادبيات را براي همیشه تاریخ ماندگارکرده اند.

وی ادامه داد: يك نويسنده بايد به گونه اي داستان خود را بنويسد كه مخاطب به رغم مشغله هاي زندگی آن قدر جذب داستان شود كه تا ساعت ها بدون آن كه متوجه گذر زمان باشد، كتاب را تا انتها بخواند.

توحيدي تصريح كرد: یک داستان نويس خوب لزوما نمي تواند یک فیلم نامه نویس خوب باشد و برعكس. با این وجود يك نويسنده متوسط به مراتب بهتر از يك فيلم نامه نويس ضعيف است.

اين فيلمنامه نويس برجسته ابراز داشت: يك فيلم نامه نويس بايد بر ابزار فيلم نامه نويسي مانند شخصيت پردازي وساختار فيلم و فرم محتوا و... مسلط باشد تا بتواند در نوشتن يك فيلم نامه قوي از اين ابزارها به خوبي بهره برد.

توحيدي خاطرنشان کرد: در ادبيات ديالوگ ها، شخصيت را به مخاطب معرفی مي كنند در حالي كه در فيلم عمل شخصيت هاست که مخاطب را با شخصيت فيلم آشنا مي سازد و اين مسأله براي مخاطب در فیلمنامه روشن نمي شود مگر اين كه فيلمنامه نويس شخصيت فيلم را در يك دوراهي انتخاب قرار دهد.

وي درادامه بيان داشت: وقتي يك فيلمنامه با تصورات ذهني نويسنده آن متفاوت مي شود كه فيلمنامه نويس به تكنيك هاي فيلمنامه نويسي تسلط نداشته باشد.

توحيدي افزود: براي شروع فيلمنامه نويسي بايد ابتدا قاعده فيلم نامهنويسي را ياد گرفت وبراي موفقيت در اين راه فيلمنامه نويس بايد فيلمنامه هاي خوب ومطرح دنيا را بخواند و فيلمنامه بنويسد.

وي بابيان اين كه در ابتدا باید از فيلم نامه هاي كلاسيك شروع كرد اظهار داشت: اين نوع فيلمنامه ها داستان قوي دارند وبهترين راهنما براي يك فيلمنامه نويس تازه كار محسوب می شوند.

توحيدي یادآورشد: خواندن كتاب هاي فن شعر ارسطو، قهرمان هزار چهره و قدرت اسطوره ها نوشته «جوزف كمبل» اسطوره شناس آمريكایي و كتاب داستان «مك كي» را به علاقمندان ورود به این عرصه توصيه می کنم.

تاريخ: ۱۳۸۹/۲/۲۸

کلیه حقوق سایت متعلق به هنر متعالی می باشد.
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.