مدیریت | عضویت امروز: ۱۳۹۸ جمعه ۲۴ آبان
نشست هنرمتعالی

  



مشروح اخــــبار
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
حجت‌الاسلام محمدامير زارعيان:
 ضعف بازی‌های رايانه‌ای ايرانی در نبود داستان قوی است
كارشناس بازی‌های رايانه‌ای گفت: يكی از مشكلاتی كه بازی‌های رايانه‌ای اسلامی ـ ايرانی دارند، نداشتن داستان قوی است و اين مورد، دليلی شده است كه نتوانيم كاربر خود را داشته باشيم
حجت‌الاسلام محمدامير زارعيان، كارشناس بازی‌های رايانه‌ای، در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) به تعريف فضای حاكم بر بازی‌های اسلامی ـ ايرانی پرداخت و اظهار كرد: از نظر نگاه غرب، بازی‌های رايانه‌ای وسيله‌ای برای سرگرم كردن اشخاص است اما امروزه اين تعريف از حالت وسيله‌ای بودن خارج شده و به سمتی رفته كه موجب شده تا دشمن اهداف سياسی، فرهنگی و اقتصادی خودشان را نسبت به بازی‌ها پياده كنند. وی ادامه داد: دشمن از طريق بازی‌های رايانه‌ای به دين‌مان هتاكی می‌كند يا به تبليغ يك عرفان می‌پردازد. گاهی اوقات در حين بازی متوجه اين اتفاقات نمی‌شويم، اما به مرور زمان تأثيرات خود را بر كاربر می‌گذارد. براساس يك تحقيق ميدانی، بازی‌ها چنان بر كاربر تأثير می‌گذارد كه حتی موجب تغيير در اخلاق گيمر می‌شود. كارشناس بازی‌های رايانه‌ای تصريح كرد: يكی از مشكلاتی كه بازی‌های رايانه‌ای اسلامی ـ ايرانی دارد، نداشتن داستان قوی و فضای جذاب آن است. به دليل آنكه بازی‌ها از داستان قوی برخوردار نيستند، نتوانسته‌ايم كاربر خود را داشته باشيم. وی بيان كرد: بازی‌های رايانه‌ای ساخت كشورهای آمريكا و انگليس به نوعی است كه سلطه عجيبی بر ديگر بازی‌ها دارند. در واقع آنها با گرافيك بسيار ساده مباحث‌شان را با جاذبه‌های شديد در بازی پياده‌سازی می‌كنند. اگر ما بخواهيم مباحثی همچون نماز را به صورت مستقيم در بازی‌های رايانه‌ای داشته باشيم، قطعاً نمی‌توانيم شاهد تأثيرات مثبتی باشيم. زارعیان افزود: اخيراً بازی رايانه‌ای براساس كتب يهود ساخته شده است و به نوعی در اين بازی به تبليغ اين كتب می‌پردازند. با اين اوصاف آيا كتب يهود بالاتر از قرآن كريم است؟ قرآن كتابی است كه در سراسر زمان به نحوی برترين و بهترين است و به طور حتم می‌توانيم بازی‌های رايانه‌ای متعددی را براساس قرآن توليد كنيم حجت الاسلام والمسلمين محمدامير زارعيان با اشاره به ظرفيت‌ قصص قرآن در ساخت بازی‌های رايانه‌ای اظهار كرد: قصص قرآنی، قابليت ساخت به صورت 100 درصد را در بازی‌های رايانه‌ای دارد، زيرا قرآن بيشتر مباحث دينی را به صورت داستان بيان كرده است. وی افزود: اخيرا يهوديان بازی رايانه‌ای را ساخته‌اند كه بازی كاملا صهيونيستی است و به نوعی در آن بازی، تحليل‌ها و بررسی‌هايشان را براساس كتاب يهود مطرح كرده‌اند كه هيچ تناسخی با مباحث دينی و اسلامی ما ندارد. كارشناس بازی‌های رايانه‌ای تصريح كرد: از آنجا كه باز‌ی‌های رايانه‌ای مباحث ماورايی در قالب مجازی است، بنابراين می‌توان به راحتی داستان قرآنی را از طريق بازی‌های رايانه‌ای بيان كرد. كاربر می‌تواند خود را در جای شخصيت‌ها قرار دهد كه از اين طريق می‌توان تأثيرگذاری بيشتری داشت. وی بيان كرد: يكی از اشكالاتی كه می‌توان به بازی‌های رايانه‌ای وارد كرد اين است كه تنها اسم بازی را تغيير می‌دهيم و قالب‌ها همان است. برای مثال در بازی «تراوين»، متوجه می‌شويم كه اين بازی كاملا صهيونيسيتی است و كاربر در آن بايد بجنگد تا اطرافيان و همسايه‌ها را مورد حمله قرار دهد تا منابع بيشتری را به دست بياورد. حجت‌الاسلام زارعيان اظهار كرد: پس از فيلتر شدن تراوين، بازی «عصر پادشاهان» جايگزين آن شد. اشكالی كه می‌توان به اين بازی وارد كرد اين بود كه به نوعی در راستای بالابردن صنعت و اقتصاد جامعه و قدرتمند شدن آن بود. از آنجا كه دين اسلام دين صلح و برادری است و به نوعی سردمدار صلح هستيم، اما در بازی‌ها به جوانان و كودكان می‌گوييم كه برای قوی‌تر شدن بايد به اطرافيان حمله كنند. وی افزود: برخی از بازی‌های رايانه‌ای مثبت سه سال است در حالی كه جنگ و خونريزی در آن مطرح می‌شود. اين در حالی است كه كودك از سن سه سالگی در مرحله‌ای قرار دارد كه می‌خواهد به الگوهای مورد نظرش دست يابد يا از طريق الگوها می‌خواهد شخصيت خود را تشكيل دهد. غرب به دليل آنكه الگويی ندارد سعی می‌كند با پرداختن به مباحث ماورايی جذابيت‌هايی را برای كاربران ايجاد كند. كارشناس بازی‌های رايانه‌ای تصريح كرد: ما بايد تلاش كنيم تا در بازی‌هايی كه توليد می‌شود، عمل حرامی همچون قتل نفس و دروغ گفتن انجام نشود اما متأسفانه برخی از بازی‌های وارداتی غربی به كشورمان، در آن اين مباحث رعايت نمی‌شود و حتی بسيار بر آن تأكيد می‌شود. .
تاريخ: ۱۳۹۱/۱۲/۲۷

کلیه حقوق سایت متعلق به هنر متعالی می باشد.
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.