مدیریت | عضویت امروز: ۱۳۹۹ پنج شنبه ۷ اسفند
نشست هنرمتعالی

  



مشروح اخــــبار
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
از سلسله میزگردهای هنرمتعالی:
 میزگرد تخصصی فقه و رسانه
میزگرد ‌كارگروه ‌فقه ‌فرهنگ‌ و ‌ارتباطات با موضوع "حوزه‌هاي ممكنِ نقش‌‌آفرينيِ فقه در رسانه" به همت حلقه علمي افق با همكاري حلقه تبليغي ادب و هنر، گروه مبلغان هنرمند و گروه ‌مطالعات‌ و پژوهش‌هاي ‌ادبي و هنري ‌دفتر‌تبليغات ‌اسلامي خراسان برگزار شد.
 

نشست تخصصی فقه و رسانه

نخستین‌نشست‌كارگروه ‌فقه ‌فرهنگ‌ و ‌ارتباطات با موضوع "حوزه‌هاي ممكنِ نقش‌‌آفرينيِ فقه در رسانه" به همت حلقه علمي افق با همكاري حلقه تبليغي ادب و هنر، گروه مبلغان هنرمند و گروه ‌مطالعات‌ و پژوهش‌هاي ‌ادبي و هنري ‌دفتر‌تبليغات ‌اسلامي خراسان برگزار شد.

در این نشست، حجت‌الاسلام ‌والمسلمين ‌دكتر ‌حسين ‌ناصري عضو هيأت‌علمي ‌گروه ‌فقه ‌دانشگاه ‌فردوسي و عضو شوراي‌گروه ‌مطالعات ‌و پژوهش‌ هاي ‌‌فقهي ‌دفتر ‌تبليغات ‌اسلامي خراسان با اشاره به ابعاد مختلف سینما در دنیای امروز گفت: سینما دارای سه ساحت هنری، صنعتی و رسانه­ای است که جنبه صنعتی آن هر روز بیشتر بر سینمای جهان غالب می­شود. وی با اشاره به ديدگاهي كه سینما را به کلیسای اسقف نشین تشبیه مي كند، گفت: اين هنرخیلی مجلل است و هنری است که همه هنرهای قبل از خود را در خود جمع کرده ولی هیچ کدام از آنها نیست. حجت الاسلام والسلمین ناصری در ادامه افزود: اگر کسی ارتباطش را با عالم قطع کند و فقط محصولات سینما به او برسد می­تواند از جهان خارج خود باخبر شود. سادگی، ارزان بودن و سرعت انتقال باعث شده زندگی بشر بدون سینما ناممکن باشد. وی در خصوص ارتباط فقه با سینما گفت: دانش هایی مثل فقه که مبانی مشخص دارند نمی توانند با سینما منطبق شوند چون سینما لحظه به لحظه تغییر می کند و اگر بخواهیم به جوهر سینما نزدیک شویم با دیدگاه سنتی فقه نمی توانیم. فقه با دو عنصر مهم سینما یعنی تصویر و موسیقی مشکل دارد مگر تغییرات عمیق و اساسی در فقه يا در سينما داده شود. يكي از تلاشهايي كه در زمينه تغيير سينما و ارائه ساختار ديني از سينما انجام شد توسط شهيد آويني بود.

عضو هيأت‌علمي ‌گروه‌ فقه ‌دانشگاه ‌فردوسي در ادامه با اشاره به این مطلب که فقه هنر ساز نیست ولی فشارهایی که حد های فقهی بر سینما بعد از انقلاب آوردند باعث پویایی سینما شد، گفت: چالش­های عمده سینما و دین در سه حوزه­ ی باورها، هنجارها و احکام است لذا نوع نگاه ما به فقه (فقه حداکثری یا حداقلی) در مواجهه با سینما نقش آفرین است و حتی نوع اقلیم و جهان­ بینی فقیه در این چالش­ ها تأثیر دارد. وی خطاب به دانش پژوهانی که قصد کار در این رشته را دارند گفت: دیدن فیلم و سینما ابتدا خسته کننده است ولی با ممارست این مشکل حل می شود. باید در نظر داشته باشیم که برای برخی افراد سینما صرفاً ابزار است ولی برای اکثر اهالی سینما این کار تقدس دارد و کارگردان سینما با هنر خودش احساس تعالی می کند. گفتنی است این كارگروه با هدف کشف ارتباط بین فقه و فرهنگ و ارتباطات و ارائه راهكارهاي مناسب جهت ايفاي نقش مناسب فقه در توليد هنجارها و نهادينه كردن آنها در جامعه تشکیل شده است.

تاريخ: ۱۳۸۸/۸/۱۷

کلیه حقوق سایت متعلق به هنر متعالی می باشد.
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.