مدیریت | عضویت امروز: ۱۳۹۹ پنج شنبه ۷ اسفند
نشست هنرمتعالی

  



مشروح اخــــبار
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
از سلسله میزگردهای هنرمتعالی:
 سينماي آخرالزماني امروز
این نشست با حضور سعيد مستغاثي (رییس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران) حجت الاسلام علوي(صاحب نظر و مدرس سينما)، استادي(مدير گروه پژوهش ادب و هنر) برگزار شد.
 

سينماي آخرالزماني امروز

این نشست با حضور سعيد مستغاثي (رییس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران) حجت الاسلام علوي(صاحب نظر و مدرس سينما)، استادي(مدير گروه پژوهش ادب و هنر) برگزار شد. سعید مستغاثی، رییس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در این همایش گفت: یک بحث انحرافی که از ابتدای پیدایش سینما در دنیا و به ویژه کشورهای هدف، تبلیغ شده، این است که سینما یک هنر برای سرگرمی مردم و پرکردن اوقات فراغتشان است و باید به دور از هرگونه ایدئولوژی، شعار و فکر و اندیشه باشد لذا اگر کسی به سمت سینمای پیام رسان می رفت، محکوم می شد. وی اظهار داشت: این در حالیست که ما می بینیم سینمای غرب از لحظه شکل گیری به شدت ایدئولوژیک و آرمانی بوده اگرچه ظاهر اکشن، ملودرام، تراژدی یا کمدی و کارتون داشته اما در باطن یک نوع آرمان و ایدئولوژی و اندیشه بارزی وجود دارد که غربی ها بدان رؤیاهای آمریکایی می گویند. مستغاثی با بیان اینکه سینمای غرب به ویژه پس از آغاز هزاره دوم به شدت آرمانگرا شده است، گفت: فیلمسازانی مثل «پارانتینگو»، «لاست»، «فنوتریه»، «نولان» و بسیاری دیگر همه به هر صورتی که هست برای این آرمان ایدئولوژیک تبلیغ می کنند. رییس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران تصریح کرد: ایده موعود گرایی یک ایده استراتژیک است خصوصا برای غرب که نمایندگی تفکرش(صلیبی-صهیونی) را آمریکا داراست. وی افزود: پس از کریستف کلمب، گروهی وارد آمریکا شدند که ایده اخرالزمانی داشتند و تبشیر، منجی گرایی و ظهور حضورت مسیح یک ایده جدایی ناپذیر از زندگی شان بود لذا سرزمین موعود و به دنبال آن برپایی اسرائیل و صهیونیزم بسیار برایشان اهمیت داشت به طوری که صهیونیزم مسیحی خیلی زودتر از صهیونیزم یهودی شکل گرفت. مستغاثی ادامه داد: وقتی سینمای این ها به وجود می آید، طبعا به عنوان یک وسیله مدرن برای جهانی سازی این ایده مورد بهره برداری قرار می گیرد و نخستین فیلم آخرالزمانی در دهه 30 ساخته می شود. وی با اشاره به اینکه 90 درصد هالیوودی ها یا یهودی هستند و یا بعدا یهودی می شوند، تصریح کرد: پس از ساخت صدها فیلم هالیوود، فیلمسازان ما تازه متوجه شدند که ما برای منجی خودمان کاری نمی کنیم و مغلوب فعالیت گسترده آنان هستیم؛ البته این وضعیت تا حدی طبیعی است چرا که وقتی 1550کانال تلویزیونی آمریکا، موعودگرایی و آخرالزمان را تبلیغ می کند، 180 دانشگاه غرب، رشته منجی گرایی و آخرالزمان شناسی دارد و در مقابل ما حتی دو واحد درسی دانشگاهی در این زمینه نداریم، نمی توان انتظاری جز این داشت. سعید مستغاثی(رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران)، متولد 1340 دارای مدرک کارشناسی میکروبیولوژی و کارگردانی سینما از موسسه رسام هنر( وابسته به جهاد دانشگاهی) است که کار پژوهشی و نوشتاری را از سال ۱۳۶4 با بررسی و تحقیق در تاریخ معاصر ایران آغاز کرد . نویسندگی و دبیر سرویس در هفته نامه سینما، دنیای تصویر، نقد سینما، سوره، اطلاعات بین الملل، فیلم و سینما، فیلم و هنر، آفرینش، بنیان، آیینه جنوب، بهار، نوروز، حیات نو، همشهری، جهان سینما، فیلم نگار و...، سردبیری مجله هفتگی سینما و نشریه "رویداد هفته" ، عضویت شورای علمی ماهنامه موعود وابسته به موسسه فرهنگی موعود عصر(عج)، عضو هیئت داوران بخش فیلم‌های اول و دوم (نگاه نو) جشنواره فیلم فجر از سوابق هنری وی می باشد.

کارگردانی مجموعه مستند - داستانی "محراب انقلاب"، مستند "راز آرماگدون"، "پیش از آغاز"، "آب در هاون"، "راز یک نقش" و "راز آرماگدون۲، ارتش سایه ها"(88-1387) برای شبکه های مختلف تلویزیون در کارنامه او به ثبت رسیده‌است. در ادامه، حجت الاسلام سیدکاظم علوی، کارشناس و مدرس سینما با بیان اینکه سینما با ایدئولوژی مترادف است، گفت: سینمای آخرالزمانی از خیلی پیش از این شروع شده و یک بحث قدیمی در میان آمریکایی ها و اروپایی هاست و بعد از دهه 60 میلادی تنها جدی تر شده و یکباره موج عظیمی از ساخت فیلم های آخرالزمانی را شاهد هستیم. وی با بیان اینکه باید باور کنیم که غرب باور دارد که موعود از ماست و به همین دلیل وارد میدان شده است، خطاب به جامعه روحانیت تأکید کرد: این موضوع(آخرالزمان) یک بحث طلبگی است و ارزش بحث های حوزوی نیز به خدشه هایی است که طلاب به استاد وارد می کنند و موضوع را به چالش می کشند. حجت الاسلام علوی با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه خطر کردن و کار جمعی علمی را از غربی ها بیاموزید، گفت: باید وارد میدان عمل شویم و در زمینه موعود جدی کار کنیم و گرنه گفتن و شنیدن سودی ندارد و کار عملیاتی از این گفت و گوها باید شروع شود.

وی با ابراز تأسف از اینکه با توجه به تلاش جدی سینمای غرب در زمینه موعودگرایی، اغلب فیلمسازان داخلی در پیرو دست زدن به رقبای خود فیلم می سازند، تصریح کرد: در ابتدا که وارد عرصه سینما شدم، به شدت ضرورت ورود طلاب به عرصه تولید را احساس کردم اما بعد دیدم که مشکل بزرگ تر از آن است که اجازه دهند تولید به طور جدی دست ما قرار گیرد. این کارشناس سینما خطاب به طلاب و روحانیان افزود: تلاش و حضور شما در این عرصه باید به حدی قوی باشد که اجازه بحث در این زمینه را به غیرحوزوی ها ندهد نه اینکه آنان بیایند بحث کنند و شما مستمع باشید. اگر نمی توانید وارد تولید شوید، فضا را برای تولید آماده کنید، بالاخره یک فیلمساز پیدا می شود. حجت الاسلام علوی بیان داشت: برنامه های صداوسیما آنقدر قوی نیست که بتواند با شبکه های خارجی و ماهواره ای مقابله کند لذا باید به جای مقابله، به دنبال ساخت برنامه های پرمحتوا برای جذب جوانان باشد. شیعه زیباترین حرف های دنیا را برای گفتن دارد باید کاری کنیم تا فضای ارائه این حرف ها فراهم شود و از سوی دیگر باید همراه نقد و رد فیلم های جهت دار سینمای غرب، به مخاطب داخلی جایگزین نیز معرفی کنیم.

تاريخ: ۱۳۸۸/۷/۳۰

کلیه حقوق سایت متعلق به هنر متعالی می باشد.
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.