مدیریت | عضویت امروز: ۱۳۹۹ پنج شنبه ۷ اسفند
نشست هنرمتعالی

  



مشروح اخــــبار
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
از سلسله میزگردهای هنر متعالی:
 بررسی مفاهیم دینی در سینمای معاصر
این نشست با حضور مهرزاد دانش(منتقد و نويسنده سينمايي)، امير قادري (منتقد كارگردان و مدير سايت سينماي ما) در محل تالار اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

این نشست با حضور مهرزاد دانش(منتقد و نويسنده سينمايي)، امير قادري (منتقد كارگردان و مدير سايت سينماي ما) در محل تالار اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد. امیر قادری در این نشست گفت: سینما فعلا به عنوان زنده ترین عضو حال حاضر جهان امکانات بسیار فراوانی برای دینی شدن و دینی کردن دارد؛ به نظر من سینمای دینی را نمی توان در چند نوع فیلم خاص محدود کرد بلکه هر نوع فیلمی از هر نوع سبکی می تواند همه ی نشانه های سینمای دینی را داشته باشده و به عکس یک فیلم می تواند همه ی نشانه های سینمای دینی را داشته باشد و دینی نباشد. لذا از نظر بنده، سینمای دینی، هر جور سینمای صادقانه و فیلمی که کارگردان تجربیات صادقانه ی خودش را به تصویر بکشد می تواند کاملاً فیلمی دینی باشد، اگر اثری همه نشانه های دینی را داشته ولی از این صفت بی بهره باشد فیلم دینی نخواهد بود. بهترین شکل برای ساختن سینمای دینی، شناخت تکنیک های سینماست آن هم به عنوان هنری که بدان عشق می ورزیم نه هنری که ابزار است تا وقتی که به سینما به عنوان ابزار نگاه کنید نه به عنوان تئوریسین و نه به عنوان منتقد نمی توانید آثار خوبی بسازید، تبعاً یک انسان شرقی از اینجا باید سعی کند خصلت تکنیکی سینما را از آن خود کند و به قول شهید آوینی از حجاب تکنیک عبور کند نه اینکه دنباله رو غرب باشد. امير قادري، سال 1379 نقد سينما را با مجله فيلم شروع مي كند، نوشته ها و نقدهايش در بيشتر روزنامه ها و مجلات از جمله فيلم، فيلم نگار، هفت، دنياي تصوير و ... ديده مي شود . مديریت سايت پربيننده سينماي ما(چيزي حدود دويست هزار بازديد در روز) و دبير بخش اختصاصي برخي مجلات از جمله فيلم و دنياي تصوير، كارگردانی فيلم مستند مسعود كيميايي كارگردان پرسابقه سينماي ايران از سوابق هنری او به شمار می رود. قادری در تابستان 1387 به همراه نه منتقد ديگر از طرف انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي به عنوان ده منتقد برگزيده سينماي پس از انقلاب شناخته شدند. مهرزاد دانش، پژوهشگر دفتر مطالعات سياسي صدا و سيما، با بیان اینکه بحث سینمای دینی سه دهه است که در مناسبات و نشست های سینمایی خود را نشان داده و در این مورد کتاب ها و مجلات بسیاری نوشته شده و فیلم های مختلفی ساخته شده است، ابراز داشت: شهید آوینی معتقد است چون خواستگاه سینمای دینی غرب است و دین هم یک جلوه گاه اشراقی و شرقی دارد این دو کاملاً نمی توانند در کنار هم بنشینند، اگر از زوایای دیگر نیز نگاه کنیم می بینیم که دین عرصه فوق العاده فراگیری است که اگر بخوایم در یک فیلم دو ساعته یا حتی به واژه سینما تقلیلش بدهیم، به حق پاسخگوی ما نخواهد بود. من فکر می کنم اگر به جای سینمای دینی از واژه دیگری استفاده بکنیم مانند «حضور دین در سینما» یا «جلوه ی دین در سینما» صحبت کنیم خیلی راحت تر می توانیم با آن برخورد بکنیم تا اینکه بگوییم سینمای دینی، سینمای دینی یک اطلاقی دارد که کار را مشکل می کند و یک نوع تقدس به آن نوع سینما و فیلم می دهد. بعضی اخیراً سینمای دینی را به عنوان یک ژانر تلقی می کنند در حالی که ژانر، معنا و خواستگاه تاریخی خاص خودش را دارد. به نظر من این که ما می گوییم ژانر سینمای دینی واژه غلطی است چون دین همانطور که عرض کردم یک موقعیت فوق العاده فراگیری داشته و در بسیاری از عرصه های بشری و غیر بشری خود را نشان می دهد و نمی شود در یک قالب خیلی محدود آن را دسته بندی کرد و تحت عنوان سینمای دینی یا ژانر دینی از آن یاد کرد، می شود لحن دینی به کاربرد ولی ژانر دینی به نظر بنده یک واژه غلط انداز است. دین ساحت ها و لایه های مختلف دارد اما اصلی ترین چیز که دین را از ابعاد غیر دین متمایز می کند وجود خداست. من فکر نمی کنم مثلا سینمای اخلاقی لزوما سینمای دینی باشد یا سینمایی که مربوط به شخصیت های بزرگ تاریخ مذهب است لزوما دینی باشد.

اگر از نگاه ابزاری به سینما گذر بکنیم و یک نگاه روحانی بدان داشته باشیم( منظور از روحانی موارد مذهبیش نیست آن روح وجودی خودمان را با مدیومی که با آن سروکار داریم یکی بکنیم) خواه ناخواه در آن فیلم مندرج می شود چه فیلم ژانر خانوادگی باشد چه کمدی چه حتی در مورد آدم های لات و پوت و لونپن ولی اگر نگاهمان دینی باشد آنجا دیگر خودش را گسترش می دهد به شرطی که ابزار سینما را خوب شناسایی بکنیم.

مهرزاد دانش، كارشناس ارشد معارف اسلامي و علوم سياسي از دانشگاه امام صادق(ع) و پژوهشگر دفتر مطالعات سياسي صدا و سيما است که تدريس در دانشگاه خواجه نصير، مديریت دبيرخانه كميته فرهنگي ارزشيابي هنرمندان در وزارت ارشاد، نگارش مطالب سينمايي در نشرياتي از قبيل ماهنامه فيلم ، ماهنامه فيلم نگار، صنعت سينما ، سينما و ادبيات و... از سوابق هنری او محسوب می شود.

تاريخ: ۱۳۸۸/۷/۱۷

کلیه حقوق سایت متعلق به هنر متعالی می باشد.
کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.